Prægraduat forskeruddannelse

Hej

Jeg skal til februar til at tage et forskerår, men jeg mangler små praktiske oplysninger såsom hvor meget må man tjene ved siden af legatet? Hvad med ferie, især sommerferie? Hvad gør man hvis man i løbet af processen fortryder? osv osv…
syntes ikke at kan finde oplysninger nogen steder om hvordan tingene foregår mens man er i gang, men mere om hvordan man kommer igang.

MVH

Hej

Jeg skal selv i gang med et forskningsår til august. Du skal lave to ansøgninger i din vejleders navn, en til fakultetet og en til en fond som kan finansiere dit forskningsår, som regel Forskningsrådet For Sundhed Og Sygdom. Ifølge fakultetets regler “forventes det at man ikke har betalt erhvervsarbejde under forløbet”. Ifølge Forskningsrådets opslag må man maksimalt arbejde 200 timer per år. Forskningsrådet kan give dig et skolar-stipendium således at du får 10.000 per måned før skat under dit forskningsår.
Forskningsåret afsluttes med en tentamen hvor du “forsvarer” det projekt som du har været i gang med under forløbet. Det er på den måde du får dokumenteret dit forskningsår og får derved mulighed for at skrive det på cv’et. Hvis du fortryder før tid giver du afkald på denne mulighed.
For de nærmere praktiske forhold ved udarbejdelsen af ansøgningerne vil jeg anbefale dig at snakke med din vejleder under forskningsåret.

Mvh
Noor

De praktiske forhold under forskningsåret, såsom arbejdstider, ferie osv. er noget du aftaler med din vejleder og/eller lederen for forskningscenteret/instituttet/afdelingen hvor du skal være. Du vil altså ikke kunne finde oplysninger om disse forhold nogen andre steder. En tidligere forkningsårsstuderende har dog fortalt mig at arbejdsbyrden varierer i løbet af året således at der er meget at lave i nogle perioder og lidt at lave i andre perioder. Men gennemsnitligt var arbejdsbyrden for vedkommende mindre end for en fuldtidsstilling.