Prægraduat forskningsår - nogle spørgsmål

Jeg er en medicinstuderende ved SDU som stærkt overvejer at tage et prægraduat forskningsår. Vil gerne indenfor intern medicin som klinisk forsker i fremtiden. Det føles således som en god måde at blive dannet som forsker og forbedre sin CV på.

Efter at ha søgt lidt rundt på nettet og i dette forum har jeg nogle spørgsmål:

  1. Det virker til at de fleste vælger at påbegynde det efter bachelor-delen. Jeg overvejer dog at vente indtil 7. semester og gøre det der, altså 1 semester ind i kandidaten. Frarådes dette eller er det lige meget? (Alle skal jo til embedseksamen alligevel…?)

  2. Når jeg søger rundt finder jeg mange holdninger til hvad det betyder/ikke betyder for fremtiden. Nogle er skeptiske og mener at man kun kan få noget ud af det hvis man er førsteforfatter og den publiceres i Lancet, andre mener at forløbet i sig selv er en god merit. Er blevet anbefalet at tage det af en uafhængig seniorforsker ved en internmedicinsk afdeling som ikke havde personlig interesse i at jeg skulle gøre det. Han var enig med sidstnævnte og sagde at det vil fortolkes som en “kvalitetsgaranti” af afdelinger og et tegn på at motivation og interesse var til stede meget tidligt i den akademiske karriere. Nogle tanker rundt dette?

  3. Jeg vil gerne være kliniker i første hånd, og ikke arbejde på et universitet, i fremtiden. Vil det så være en fordel at vælge en klinisk profil på mit projekt (f.eks. nefrologisk afdeling og ikke inst. for renal og kardiovaskulær forskning)? Grundvidenskab i al ære, men jeg vil gøre et strategisk valg.

  4. Er det en merit som kan “imponere” også på andre universiteter og i udlandet, eller er det “spild af tid” for en der alligevel ikke kommer at blive i Odense efter studiet er slut?

Jeg er taknemmelig for alle svar, selv om de kun handler om ét af spørgsmålene!