Præklinik på pædiatrisk afd./skadestue

Hej
Jeg ønsker at tage mit prækliniske ophold i sommeren 2009, hvor jeg har afsluttet mit 5.semester.
Jeg overvejer stærkt at blive pædiater, og ville derfor gerne benytte den prækliniske chance til at snuse mere til emnet. Desværre har jeg fået ørerne tudet fulde af, at et præklinisk ophold bør være på skadestue eller ortopædkirurgisk afd., for at få mest muligt praktisk.
Men en pædiatrisk afdeling modtager jo også akut syge og tilskadekomne børn etc, så for mig at se, kunne man godt kombinere disse to afdelinger (skadestue og pædiatrisk afdeling).
Er der nogen der har erfaring med at dette kan lade sig gøre og hvordan det fungerer? evt. iforhold til et fuld ophold kun på skadestue og med lægeambulance e.l?
Mvh Mia

Nu skriver du ikke hvor du læser henne, men på KU er det hovedsageligt meningen, at man skal se hvordan de store linier i et hospital fungerer - det er derfor IMO, fuldstændig ligemeget om det er på den ene eller anden slags afdeling (dog paraklinik undtaget :slight_smile: ). Personligt ville jeg synes at en pædiatrisk afd. ville være en god idé - her er der ofte rigtig god mulighed for at opleve god kommunikation, for det har jeg oplevet at pædiatere er rigtig gode til.

I forvejen tror jeg at det kun er et fåtal, der får lavet den helt store mængde praktiske ting, og du kan altid lige smutte over i skadestuen på det hospital du nu er i og få lagt et par venflons - men det er ikke det der er pointen med opholdet. Det allervigtigste er at komme på en afdeling, hvor personalet har tid og lyst til dig, jeg var på en gynækologisk afd. langt ude på landet, og det var super-cool, selvom jeg ikke vidste en hujende fis om gynækologi, og selvom det hverken var en skadestue eller et traumecenter.

  • Mikkel

Jeg vil fraråde dig at søge præklinik på en pædiatrisk afdeling. Pædiatriske afdelinger har en høj normering i forhold til antallet af patienter og man får typisk set færre patienter end på andre afdelinger. Der er derfor en risiko for meget spildtid, hvor du bare sidder og keder dig. Præklinik skal være sjovt og inspirere dig til jobbet som læge, så vælg hellere en mere livlig afdeling.