Praktik på et hospital?

Kan man komme i skole praktik på et hospital? Altså komme med at hjælpe til og se hvordan det er at være læge og sådan? :smiley:
Tænker det kunne være meget fedt at få mere at vide om det (og få at vide om det nu er noget for mig) inden jeg begynder på en uddannelse, så jeg ikke ender med at droppe det fordi at det ikke er noget for mig alligevel :slight_smile:

Går du i folkeskolen?

Starter i 10. næste år :slight_smile:

Jeg har aldrig i mit virke set folkeskoleelever på de afdelinger jeg har været på…

Ikke at det udelukker muligheden, men …

Ligemeget hvad skal du jo sådan set igennem gymnasiet først hvis du vil være sygeplejerske eller læge. Desværre er det nok svært at få overtalt en person fra en af ovennævnte faggrupper til at lade dig følge dem. Jeg ville i hvert fald været bekymret for din modenhed hvis det var mig der skulle tage stilling til det.

For mange år siden mødte jeg en piccoline på en ambulatorium og hun fortalte at det var en del af praktik i folkeskolen. Da jeg ikke kender systemet, men mener at have hørt noget om virksomhedspraktik i 9. klasse, må det vel have været det. Det er nok en ret skånsomt funktion at få mht. modenhed.

Det nemmeste vil nok være at spørge på sin skole om man kan arrangere sådan et ophold. Det plejer at være lidt svært at gøre det selv udenom de ‘godkendte’ kanaler.

En anden mulighed, spørg din egen praktiserende læge om han/hun kan hjælpe.

Det kan godt være jeg er helt galt afmarcheret her, men vil erhvervspraktik eller anden praktik i særlige dele af sundhedsområdet ikke betyde, at man er underlagt tavshedspligt?
Hvis man generelt er det, skal man så ikke være over 18 år, for at kunne underskrive en erklæring vedr. tavshedspligt for at den er gyldig?

[quote=“DrBonde”:1fxwcu88]Det kan godt være jeg er helt galt afmarcheret her, men vil erhvervspraktik eller anden praktik i særlige dele af sundhedsområdet ikke betyde, at man er underlagt tavshedspligt?
Hvis man generelt er det, skal man så ikke være over 18 år, for at kunne underskrive en erklæring vedr. tavshedspligt for at den er gyldig?[/quote]

Det med tavshedspligten stemmer sikkert.

Den piccoline jeg mødte gik med intern post. Om hun fik praktikpladsen fordi hun kendte nogen på afdelingen er det ikke at sige.

Da jeg gik i 9. klasse var jeg i praktik på et hospital. Der blev udbudt en 5-6 pladser (jeg snakkede med min studievejleder der fortalte om muligheden) som man så søgte med motiveret ansøgning. Vi underskrev erklæring om tavshedspligt, så tror ikke det er et problem.
Var dog ikke kun læger man skulle følge, men en fys, en ergo, en læge og en sygeplejerske på skift.

Jeg forlod folkeskolen for 5-6 år siden, og der var én fra min klasse der var i (selvarrangeret) praktik på en ortopædkirurgisk afdeling, istedet for den erhvervspraktik vi blev sendt ud i. Der var en anden fra klassen, der ikke var interesseret i hverken sundhedsvæsen, ungdomsuddannelse eller videregående uddannelse der fik den skoleudbudte hospitalspraktik, fordi hun absolut skulle være på tværs, og ikke ville overgive den til dem (=mig) der havde startet en intens jagt på at komme ind på studiet. Decideret latterlig prioritering fra skolens side imo. Selv fik jeg dog hjælp af studievejlederen til at arrangere en uges ophold i den kommunale hjemmesygepleje, hvor jeg var med en sygeplejerske hjemme hos borgerne og se deres behandling. Jeg var 15 på daværende tidspunkt og var (og er) pålagt tavshedspligt. Jeg underskrev dog ikke noget, men dengang var det sgu at betragte som en æressag :smiley:

Ergo: Det var muligt dengang, så det er nok også muligt idag. Jeg tror dog de fleste læger vil betakke sig for at have en udenforstående 15-årig gut til at rende i rumpen på dem, og dette er vel også fortrinsvist forbeholdt dem, der rent faktisk læser medicin - nok primært folk på de tidlige kliniske ophold.

Det kunne lyde som om det er forskelligt fra sted til sted? :slight_smile: Men tak, tror jeg vil snakke med studievejlederen næste år og så bare håbe på det bedste :smiley:

I 9. klasse var jeg i erhvervspraktik på et hospital. Jeg fulgte en af mine venners forælder i nogle dage på ortopædkirurgisk. Han sørgede desuden for, at jeg kom rundt på flere afdelinger samt i skadestuen.

Så hvis du har personlige forbindeler til personer arbejdende på et hospital, som vil tage ansvaret for at have dig gående på afdelingerne, kan du forsøge det. Det skal tilføjes, at min kontaktperson var ( og fortsat er) overlæge. Jeg kan ikke sige, om dette havde en betydning.

ligesom 14203 havde jeg også en erhvervspraktik med rotation hos fys, ergo, sygeplejerske og læge i 9. klasse, og under medicinstudiet var jeg endda ude for at komme bag i køen på intensiv i silkeborg fordi der var en folkeskolepraktikant med…!!!
Snak med din studievejleder på skolen og få evt ham/hende til at hjælpe med kontakten til et sygehus.
Om det stadigvæk kan lade sig gøre må være uvist…

Selvom flere allerede har svarer, skader det ikke at vise, at der er flere der har været i “praktik” på en hospitals afdeling, mens de gik på folkeskolen. Personligt var jeg på ortopædkirurgisk i slagelse, da jeg gik i 9. og det var arrangeret af min studievejledere (efter stort pres fra min side af), og der mødte jeg andre 9. klasser, som også var i “praktik”. Prøv det, selvom jeg ikke kan garantere, at det vil determinere dit valg af studie i fremtiden.

Xa

Okay, man kan godt komme i praktik på et hospital, og jeg har fået et ansøgningsskema jeg skal udfylde :slight_smile:
På skemaet står der at jeg skal vælge hvad jeg helst vil i praktik som.
Der står blandt andet: Sygeplejeske, Fysioterapeut, Social og sundhedsassistent, Serviceassistent, Lægesekretær, Bioanalytiker, Radiograf og Ernæringsassistent/kok/bager.
Den spørg også om jeg har nogen særlige ønsker til f.eks. afdeling.

Hvad synes I jeg skal vælge? Og er der nogen der måske kan fortælle mig lidt mere om de forskellige områder?
Tusind tak på forhånd :smiley:
/Viktor

Af de nævnte havde jeg taget radiografen, da analyse af røntgenbilleder vel er det tætteste du kommer på læge-faget. Det kommer du alligevel til at gøre en del i fremtiden på studiet, så man kan lige så godt få det lært med det samme :wink: Ellers havde jeg sprunget på som lægesekretær.

Jeg ser sygeplejersker, SOSU-assistenter osv. som afskåret fra det decideret lægefaglige arbejde, hvorfor jeg ikke ville finde det interessant, hvis jeg ønskede at læse medicin og skulle i hospitalspraktik.

Hej

Lad os holde os til en enkelt tråd, 'kay :wink: Den popper alligevel op øverst når nogen svarer.
Jeg ville personligt vælge enten (vilkårligt rækkefølge) sygeplejeske (spl), lægesekretær, bioanalytiker (bio) eller radiograf.

Sygeplejeske: Her er pleje (vask, mad, lejring, forflytning, kommunikation), observation (blodtryk, iltmætning i blodet, konfusion, symptomscore, samtale), stuegang m. lægerne og medicingivning (piller, injektioner, drop m.m.) de primære opgaver. Desuden praktiske procedurer som kateteranlægglese, lægeassistance v. småindgreb, blodtapning o.andet.) Her kan du forvente en hulens masse patientkontakt og formentlig også praktiske opgaver - men også en travl hverdag. Et udmærket bud! Og efter min mening bestemt ikke “afskåret fra lægefagligt arbejde”…

Lægesekretær: Fordelen er et indblik i sygehusstruktur og lægejournalen (som de oftest skriver efter båndoptaget diktat fra lægerne). Jeg tror dog det bliver meeeget tørt og kedsommeligt i længden. De er som regel også stressede til op over begge ører.

Bioanalytiker: En high tech hverdag. De tager rundt i huset på faste tider og tapper blod - ellers går dagen på klinisk biokemisk med at få analyserne kørt igennem maskinerne. Det er ret “spacy” og sjovt at se, men om man kan fylde 1-2 uger ud for en praktikant… tvivler lidt.

Radiograf: Et andet godt bud. Radiografen er røntgen/scannings-tekniker med en grundviden om anatomi, basal sygdomslære og en god viden om det tekniske apparatur. De står oftest for den praktiske udførelse af scanninger og røntgenoptagelser og vil helt sikkert kunne fortælle en masse om teknikken. Også her er der patientkontakt og også god mulighed for at snakke med røntgenlægerne når de analyserer resultaterne og gå med til røntgenkonferencer med sengeafdelingernes læger. Men der bliver meget kigge-på om end det er spændende nok.

Fysioterapeut: Masser af patientkontakt, men nok også meget kigge-på. Der skal genoptrænes med patienterne og lægges planer for øvelser. Ved ikke så meget om det ellers.

SoSu: En slags mini-sygeplejeske. Mange opgaver til fælles, men indskrænket kompetenceniveau. De må f.eks. ikke give medicinen. De kan ses om sygeplejeskernes hjælpere. Kan ikke se nogen grund til at vælge det, frem for sygeplejeske, hvis man går efter medicin.

Serviceassistent: Hvad f***** er det??? Portør? Gætter på det er noget med enten “vicevært” for sygehuset eller det vi andre kalder en portør. Her vil der nok være masser at lave for dig, men nok ikke noget, der minder om lægeligt arbejde.

Ernæringsassistent/kok/bager: Lad være… Klinisk diætist hvis du vil noget i den dur.

Læge: Tja, det står åbenbart ikke på skemaet. Men har mødt flere folkeskolepraktikanter, der gik med læger. Fælles for dem var dog, at de havde truffet selvstændig aftale m. afdelingen uden om de sædvanlige kanaler. Om ikke andet kan du jo høre om du må prøve lidt forskelligt. Det bedste ville næsten være, hvis du kunne følge en ny faggruppe hver dag (men på papiret være det samme hele ugen - det andet er ikke populært i administrations-kredse, selvom det kan være meget lærerigt).

Generelt: Ved ikke om du har været i folkeskolepraktik før, men mine egne erfaringer siger mig, at man ikke får lov til noget uanset hvor man er - og slet ikke på sygehuse. Så regn med en masse kiggeri. Når det er sagt er der meget (!) at vinde ved at spørge om lov og udse sig de søde ansatte :wink: Og by the way… der er travlt! Selv som stud.med. kan man af og til føle sig totalt overset.

Tavshedspligt: Som andre også skriver stiller det meget høje krav til ens etik at være på sygehuset. Patienterne kan altid sige nej til praktikanter/studenter, men ofte har de svært ved det. Du vil blive underlagt sundhedsfaglig tavshedspligt hvilket vil sige, at alt hvad du ser og hører om patienter principielt er strengt fortroligt med mindre du skal informere personalet i forbindelse med behandlingen. At snakke om detaljer med venner/familie i bussen, skolen eller i elevatoren er uhørt og det du rapporterer tilbage til skolen skal ikke indeholde detaljer om enkeltpersoner - slet ikke navn, køn, alder etc. Dette er meget vigtigt! Jeg tror sagtens du kan overholde dette - det er bare vigtigt at nogen siger det. Desuden skal du vide, at du måske vil møde patienter, der siger eller gør ting du ikke bryder dig om - eller fejler noget evt. mindre delikat. Her skal man være professionel og ikke vise afsky, foragt el. andet.

Det var lidt af en fristil :slight_smile: Tror jeg fik det hele med. Hvis du vil vide noget om uddannelsen kan du jo læse/skrive her (PB er også velkomment) eller på univeristeternes hjemmesider. Det vigtigste ang. dette, på det sted du er i livet, er at give den en ordentlig skalle i gymnasiet - det åbner SÅ mange døre bagefter (inkl. lægevidenskab) , men mange tænker først over dette midt i 2.g hvor det kan være for sent.

Så!! Slut! Nu skal jeg nok stoppe :wink: Jeg bliver nok sådan en læge, der snakker patienterne et øre af og er 2 timer om at optage journal, HAHA :zip:

-Peter

Se også her: http://www.studmed.dk/indlaeg79070.html?hilit=livet%20som%20l%C3%A6ge#p79070

Jeg har været i praktik i 9. klasse som radiograf :slight_smile:

Jeg var med ved CT- og MR scanning - hvilket egentlig var meget fint. MR-skanning var lidt kedeligt, fordi det tager ret lang tid per scanning, og man ikke selv kan tyde noget ud af billederne der kommer op.

Jeg var også på almindelig røntgen, og nede i ambulatoriet hvor jeg også var med til at tage røntgenbilleder - det var rigtig godt, især fordi det var en rigtig god radiograf jeg fulgtes med.

Jeg brugte også en dag som portør, hvilket også var rigtig sjovt! Jeg kørte med patienter, og var også med rundt at kigge på sygehuset, bl.a nede ved det rum hvor de døde ligger et stykke tid, for at sikre sig at de er døde, inden de bliver flyttet videre. Det var en rigtig god oplevelse, især for en sov elsker hospitalsverdenen :smiley:

Jeg var også med til en enkelt operation. Det var vist noget ballonudvidelse nede i benet. Det var heeeeeeelt vildt spændende, og helt klart det bedste i hele praktikken!

Pøj pøj med det :slight_smile:

Tusind tak for jeres svar! Det er virkelig noget der hjælper :wink:

[quote=“P”:1as1cto9]Hej

Lad os holde os til en enkelt tråd, 'kay :wink: Den popper alligevel op øverst når nogen svarer.
[/quote]

Jeg ville bare være sikker på at den ikke blev overset eftersom nogen måske vil tro at det var det samme der blev spurgt om! :smiley: Men jeg er da glad for at det ikke er tilfældet.