Praktiserende speciallæge

Hej

Jeg har længe ledt efter lønnen til praktiserende speciallæger, desværre uden held. Da de er selvstændige erhvervsdrivende, kan jeg godt se at det må svinge lidt. Men er der nogen der har en idé om, eller måske har lidt insider-viden om, hvor meget de ca. får?

VH
Powerpuff

Det er jo som du siger meget variende - altså afhængig af speciale - neurolog, øre-næse-hals. Det er afhængig af hvordan den enkelte har organiseret sig altså pt-flow og udgifter til lokaler og ansatte.

Fra mellem 700-1,6mill.

Skønnet.

1 Synes om

Disse tal er omsætning, hvilket er det eneste der giver mening, når de jo som sagt er privatpraktiserende:
Øjenlæge: 3,3 mill.
Øre-næse-hals: 3,5 mill
Dermato: 4,1 mill
Ortopæd: 3,6 mill
Kirurgi: 4,6 mill
Psykiatri: 1,7 mill
Diagnostisk radiologi: 11,2 mill

Hvad de hver især vælger at trække ud varierer nok en del. Desuden har flere af ovestående specialer store udgifter pga fx. apparatur. Især nok diagnostisk radiologi og kirurgien.

Så hvis det er pengene man går efter, så er det jo nok dermatologien man skal vælge! Men det er jo nok også værd at kigge på gennemsnitsalderen hos disse - Den er sikkert høj.

Tal taget fra regionerne:
http://www.regioner.dk/Aktuelt/Nyheder/ … pjece.ashx

/Jakob

Så billedet er at praktiserende speciallægers lønninger overstiger både overlægerne og de almen praktiserende?

^^
JA. Et job i det private er bedre lønnet end et job i det offentlige. Blandt de offentlige lønnede står, så vidt jeg ved, de praktiserende læger som dem, som tjener mest.

[quote=“Jasdan”:4jxvgtsq]
Hvad de hver især vælger at trække ud varierer nok en del. Desuden har flere af ovestående specialer store udgifter pga fx. apparatur. Især nok diagnostisk radiologi og kirurgien. [/quote]

Ja, men du kan da også blive ansat i det private i stedet for at starte som selvstændig - aight?

Spændende oversigt. Det er da også nogle ganske gode omsætninger, de har, og det ser da ud som om, at man som privatpraktiserende tjener betydeligt bedre, hvilket næppe kommer som nogen overraskelse. Til gengæld er det mere spændende at være ansat på et hospital. I hvert fald i neurologi, hvor jeg arbejder som lægevikar. Det er de praktiserende neurologer, der får peroneus pareserne, mens vi får lov at udrede opticusneuritterne. Her er jeg ikke i tvivl om, hvad jeg helst vil.

Jeg er i gang med speciallægeuddannelsen i oftalmologi. De ovennævnte tal siger ikke ret meget i min optik. Der er utrolig mange ukendte og vekslende variable. Når man har sin egen speciallægepraksis i oftalmologi (min reference) så er udgifterne til udstyr enorme. Endvidere skal man af omsætningen trække udgifter til en sekretær og måske en deltidsansat assistent (sgpl), rengøring, revision osv. Nogle praksis lejer sig ind i billige lokaler, andre køber egne lokaler. Indretter man en operationsstue så koster det kassen (!). Udgiften til at købe praksis er adskillige millioner, og hvis man vælger at afskrive over 7 år så har man ikke meget at trække ud til sig selv.

Overlægerne indenfor oftalmologi har overenskomstens overlægeløn som er i omegnen af de 75.000 om måneden. Men mange tjener derudover 50-80.000 ved at yde konsulentbistand til kommunerne, operere på private klinikker, deltage i råd/nævn osv. De overlæger har friheden ved ikke at skulle betale husleje, lave regnskaber, aflønne personale osv osv.

Jeg vil mene at forskellen mellem praksis og hospital mest beror i arbejdsformen og ikke så meget i lønnen. Det er klart mere udfordrende at være på en universitetsafdeling hvor man ser sjældne cases fremfor ude i praksis. Tilgengæld arbejder man for sig selv i praksis og har ikke en hospitalsledelse der kommer og dirigerer.

Palantas> Det er fantastisk at høre fra en insider. Tak! :slight_smile:

Er der også en dermatolog derude? Jeg forestiller mig at udgifterne til udstyr kan være af andre proportioner i forhold til oftalmologi. Bliver hudlægerne forgyldt?

[quote=“Powerpuff”:2e0ke9l3]Hej

Jeg har længe ledt efter lønnen til praktiserende speciallæger, desværre uden held. Da de er selvstændige erhvervsdrivende, kan jeg godt se at det må svinge lidt. Men er der nogen der har en idé om, eller måske har lidt insider-viden om, hvor meget de ca. får?

VH
Powerpuff[/quote]

Lønnen til Læge vikarer i almen praksis ligger på ca. 45t om måneden (ved 160,3 timer/mnd.)- Alment Praktiserende Læge er ikke en del af det offentlige, med er et selvstændigt erhverv med 60 - 80 timers arbejde om ugen, alt indregnet. Så deres aktuelle løn vil også skulle afspejle dette.

Med hilsen
DinLaege.net