Prioritering av studiested, hvor har jeg størst sjanse?

Hei

Jeg satser på komme inn på kvote 2 (som de fleste nordmenn :slight_smile: ) og lurer på hvordan jeg skal prioritere studiestedene på KOT oppmeldingen. Det viktigste for meg er å komme inn på studiet, ikke hvor jeg studerer. Derfor er jeg redd for å ikke bli vurdert like sterkt på de stedene jeg prioriterer som 2 og 3. Jeg har ikke så sterkt snitt, men har mye relevant erfaring (jobb, reise, høyere utdanning ++) og tror derfor at kanskje SDU er mest aktuellt? KU er derimot mer praktisk da jeg har en samboer som skal studere der. Men hvis jeg da setter KU som nr. 1 og SDU som 2, vil SDU innkalle meg til intervju (eller mener de at jeg ikke er høyt nok motivert?)

Som jeg skrev, stiller jeg nok sterkest når det gjelder erfaring, ikke karakterer. Jeg har høye karakterer i kjemi, biologi, men gjennomsnittet ligger lavt (8,noe), derfor er jeg redd for at KU og AU ikke vil “tro” på mine akademiske evner. Høres det riktig ut?

Jeg innser at det kanskje er umulige å svare på disse spørsmålene, men hvis noen har erfaring med det?

mvh
G.

Hei,

Jeg tror du har misforstått littegranne! De fleste nordmenn kommer ikke inn i kvote 2, men må søke til samme frist!

Jeg tror godt du blir vurdert likt begge steder såfremt du har medisin øverst på sine ønsker.

Hejsa!
Jeg havde heller ikke verdens højeste snit. Jeg prioriterede KU, AU, SDU. Jeg kom til samtale hos SDU, men kom på i KU.
Min tanke var, at de fleste søger KU som 1. prioritet, og så tænkte jeg, at hvis jeg ikke havde KU som 1. prioritet, ville de nok slet ikke vurdere mig, da de “jo har så mange at vælge imellem”. Men sådan er det forhåbentlig ikke!!!
Held og lykke!

as77, vet du hvorfor du kom inn på KU, fikk du noen begrunnelse?

Tror snittet for nordmenn på KU ligger på rundt 5,4 nå (norsk karakterskala). Det er uten tilleggspoeng og uten forbedrede karakterer. Så tror nok sjansen er litt større for å komme inn på SDU, dersom gjennomsnittet fra Norge er lavt.

[quote=“GuH”:2i0zpnsg]Hei
men gjennomsnittet ligger lavt (8,noe).

mvh
G.[/quote]

Hejsa,

Nu er jeg selv kvote 1 ansøger og kan ikke helt huske hvordan kvote 2 fungere…

Men umiddelbart har jeg svært ved at tro at man kan komme ind på medicinstudiet med en snit på 8 når kvote 1 snittet typisk er 9,2-9,6 - så det ville jeg undersøge nærmere…

Her kan du finne omregningstabellen fra norsk til dansk karakterskala:

http://www.ntnu.no/studieavd/medisin/om … ml#danmark

Så vidt jeg ved gælder der de samme regler for nordmænd som for EU-borgere ved ansøgning på KU gennem kvote 2. Her er optagelsen opdelt i to runder.

I den første ser de på point man har tjent ved erhvervsarbejde, foreningsarbejde, forskellige gennemsnit fra gymnasiet samt uddannelse på en højere læreanstalt. Her vægter det gymnasielle gennemsnit kun 20 ud af de i alt 100 point man kan få og selv med 8,6 får man fuldt point i den kategori. Se mere om pointgivning på

http://www.ku.dk/sa/optag/pjece/optagelsespjecen.pdf

Har man tilstrækkeligt med point kommer man med i anden optagelsesrunde. Her er det KUN din motiverede ansøgning, der tæller idet de personer, der vurderer ansøgningen ikke sidder med dine andre data (som gennemsnit fra gymnasiet). Man kan derfor sagtens komme ind på studiet med lavt gennemsnit.

Mht. prioritering er det (så vidt jeg ved) noget, der er administreret af KOT og ikke kendes af universiteterne. Dvs. man søger alle universiter på lige fod, men bliver man optaget på alle er det 1. prioritet man kommer ind på.

Morten

Hej GuH

Nej, jeg fik ikke en begrundelse, hvorfor jeg kom ind. Men jeg kan fortælle følgende:
Jeg kom ind i andet forsøg, efter at ha´ samlet omkring 75 points sammen. D.v.s. langt fra max point, men jeg må ha skrevet en god levnedsbeskrivelse :lol:
Jeg er sprolig student, havde læst til sygeplejerske et år, læst fysik og kemi på GSK, arbejdet på plejehjem, arbejdet som frivillig i et af Red Barnets Børnehuse, arbejdet som handicaphjælper. Med dette kom jeg ikke ind, da jeg søgte første gang. Så tog jeg til Afrika i 6 måneder, hvor jeg arbejde (igen som frivillig) på et Røde Kors børnehospital og vupti… Jeg kom ind.
Så selvom man var lidt doven i gymnasiet er det altså ikke umuligt at komme ind.
Håber det har hjulpet lidt.

Din prioriteringsliste er for så vidt ligegyldig. De kigger ikke på, hvordan du prioriterer det pågældende universitet. Prioriteringslisten er blot til, for at de kan tildele dig den korrekte plads, såfremt flere går hjem.

Nu søgte jeg selv kun KU kvote 1 i sin tid, så det kan da godt være jeg tager fejl, men mener det ikke…