Prioritetsorden...?!

Hejsa!

Ville bare lige høre om de forskellige Universiteter lægger vægt på prioritetsordenen. For mit vedkommende bor jeg i Kbh. og har lidt på fornemmelsen, at mine chancer for at komme ind på SDU er bedre end i KU, men vil helst optages på KU… Så mit spørgsmål er så: betyder det noget for min optagelse i SDU, hvis jeg skriver den som 2. prioritet efter KU?

På forhånd tak

Dengang jeg søgte ind fik jeg at vide af studievejledere og ældre studerende, at SDU så på en med venligere øjne, hvis man havde dem som 1. prioritet, da de ikke bare ville være det universitet der tog resterne fra de andre … men om det reelt har noget på sig aner jeg ikke.

Jeg søgte også ind med KU som min 1. priotet, SDU som 2. osv.
Jeg kom så ind på SDU. det er så gennem kvote 2 jeg har mine erfaringer fra.
Jeg snakkede nemlig med studievejlederen ang. samme problem som dit. og fik straks af vide at de som studie sted ikke lage vægt på prioritetsordenen, men på personerne.
Hvad også var mit indtryk, da jeg var til samtale, pga. de to læge som skulle snakke med mig havde fået et kopi af min ansøgning, men der var streget over hvilken prioritering der var. Så det kan kun sige mig at de to som faktisk havde rimelig stor indflydelse på om jeg blev optaget var fuldstændig objektive mht. problemet.
Håber det var lidt hjælp. :wink:

fedfest: Hvad er det egentligt man snakker om med de to læger under optagelsesproceduren på SDU? På KU bliver vi nemlig ikke indkaldt til samtale, så jeg er lidt nysgerrig.

MVH Singh

Singh: hmm sorry mit bruger navn noget jeg fandt på i 3 klasse he he :lol: Når, men inden man kommer til samtalen skal man til en lille fin test i al viden. hvad sker der, der? Hvem sidder på magten der? Hvad hedder samlingen af nerver i øjet osv. altså test som er baseret meget på, hvad sker der lige nu.
Selve samtalen foregår sammen med to læger, en gammel og en yngre eller en med stud. som er lidt henne i forløbet. Det skal så lige siges, at man inden samtalen (ca 4 uger.) har fået nogle emner som kunne være relevante at tale om f.eks. bolig forhold, sociale forhold, hvad har jeg lavet før? mine relationer til sundhedssystemet, - ellers sidder de bare og spørg en om alt muligt. Lige i mit tilfælde snakkede vi meget om mit forhold til sundhedssystemet, hvordan jeg havde det med engelsk og med at det var en lang uddannelse, studie gruppe, osv.
og så siger man pænt farvel og venter så på ens dom 4 uger efter.
Det var så lidt af min samtale, tror jeg var der inde i 30 min. ca. men overhoved ikke skræmmende af nogen art, kun lidt nervøsitet før…

Med hensyn til om de kigger på ens prioriteringer, så kan jeg meget klart svare, at det gør de ikke… som fedfest skrev, så er ens prioriteringer skrevet over, hvilket kunne have sparet mig for lidt besvær med at skrive at jeg selvfølgelig meget gerne ville flytte fra KBH til Odense… Vi snakkede en del om dette til selve samtalen, og det var for mig at se noget de lagde ret stor vægt på: om jeg virkelig ville kunne klare at flytte fra storbyen til provinsen (sorry Odense, men…) Ellers forløb samtalen faktisk ret meget som fedfest skriver - dog synes jeg ikke at de enmer de havde sendt til mig blev berørt overhovedet, men det var nok bare mig :slight_smile:

held og lykke med optagelsen Singh!!!

Hygge!

Hauge