Prøve før optagelse?

HEy …

Er det muligt at komme til en slags optagelsesprøve, så man kan søge ind på medicin. Har I nogensinde hørt om nogen, der har været til optagelsesprøve, så de kunne komme ind på medicin/tandlægestudiet?

Jeg har alle de nødvendige fag, som skal til, så man kan komme ind og mere endnu… Desværre har mit gymnasieforløb været præget af sygdom mv., sådan så jeg ikke har kunnet præstere meget, der hvor jeg kunne… Jeg er dog RIGTIG god til fag såsom kemi, fysik, matematik, engelsk, samfundsfag - især kemi og fysik er jeg ekspert til…

Nogen håb?

hej

der er mulighed for at søge kvote 2, hvis du har afsluttede din stx eksamen, der er mulighed for forbedre dit gennemsnit ved at tage enkelt fag.

snak med en studievejleder.

Hej sandgaard

Tak for din besvarelse. Jeg afslutter stx-uddannelsen til sommer, og tvivler på at jeg kan komme ind via kvote 1 (det er for sent at søge igennem kvote 2, og jeg vil heller ikk blive optaget der).

Men kender du/I nogen som har været til optagelsesprøve?

Jamen der sgu da kun K1 eller K2 som mulighed for optag…?

Ok, lad mig spørge på denne måde:

Kan man komme til optagelsesprøve via kvote 2?

Jeg indrømmer blankt, at jeg ikke ved ret meget om det - men har hørt noget om, at SDU har en udvidet K2-ordning, som skulle indebære optagelsesprøve og vist også samtaler. Men jeg ved ikke, om der er hold i det - synes bare, jeg har fået det at vide engang. Men det var måske værd at undersøge (eller vente på, der kommer en SDU’er og svarer her :slight_smile:

Når man søger medicin på SDU i kvote 2, vil man, hvis man har et gennemsnitt der er over en grense (i år var den 6 komma et eller andet tror jeg), blive indkalt til optagelsesprøve. Dersom prøven går godt, og man får en score over et visst grænsesnitt, vil man kalles ind til interview.

Les mere på SDUs sider for medicin- søgere.
Håber du finder ud af det:)

Universiteterne kan give dispensation, hvis der er særlige forhold der har haft indflydelse på dit eksamensresultat.
Jeg ved ikke præcist hvad der skal til for at opnå dispensation, men jeg vil tro du skal kunne dokumentere at du har været meget syg, og en udtalelse fra din skole er nok også en god ide.

Jeg har en veninde der fik dispensation på KU, fordi begge hendes forældre døde i en ulykke midt i eksamensterminen i 3.g.
Hun fik en udtalelse fra skolen om at hendes præstationer var langt ringere end forventet.

Prøv at kontakte studievejledningen ved det universitet hvor du vil ind, -de kan vel fortælle om der overhovedet er håb.

Jah!! JA! JAAAAAAAAA!!!

Så er der håb forude!!!

Pælle:
Det lyder fantastisk!!! Jeg har i forvejen noget basal viden i (nu må I ikke grine, vel) i biokemi, menneskekroppen generelt osv… Tror at jeg har lært det, som man lærer på 1. semester… Så det vil jo gå supergodt, hvis jeg kommer til optagelsesprøve!!

Du har vel ikke et direkte link el. lignende? Kan ikke rigtig finde hvor det er på sdu.dk :S

Dorthe:

Fedt nok… Hmm, jeg har en kronisk inflammatorisk tarmsygdom (syntes at det lyder meget sejt hehe ej), som jeg fik sidste år. Siden da har jeg haft mange sygdomsperioder… Jeg regner med at få et gennemsnit på omkring de 9,0 eller lidt under…
Har Kemi A, Fysik A, Matematik A, Engelsk B - Opfylder derfor adgangskravene og mere endnu…
Lægen på ambulatoriet, som jeg tager til kontrol hos kan sikkert skrive et brev, som jeg kan sende til universitetet.

Tror du at jeg har en chance??

Nogen som kan give et link, hvor jeg kan læse lidt mere om dispensation? Helst på KU? Fandt et, men det var åbenbart kun til nuværende stud.med’ere…

Får næsten tårer i øjnene, nu hvor jeg læser jeres svar… Ej man, tænk hvis det lykkes mig at komme ind…

Ring ind til den centrale studievejledning på mandag, -de kan helt sikkert hjælpe dig med hvordan du skal gribe det an.
Held og lykke med det.

-jeg knokler pt. med at overleve mat A -når den er i hus bør jeg have en god chance for at komme ind til september :smiley:

Selve prøven kan man ikke rigtigt forberede sig til. Den ligner lidt amerikanerenes SAT prøve.
Jeg var til prøven her den 3.maj, og vi fik 95 spørgsmål med svaralternativer. Spørgmålene havde ikke noget med selve studiet at gøre, det var mere at kunde se hovedpointet i en tekst, logisk tænkning og sådan nogle ting.

Se disse links:http://www.sdu.dk/Uddannelse/Uddannelsesoversigt/Bachelor/Medicin/Adgangskrav.aspx
og denne for exempler på type spørgmål:http://www.sdu.dk/~/media/4BB134838FCA4161AEAFB50806FFA7CB.ashx

:cry: :cry: :cry:

Neeeeeeeeej!!!

Optagelsesprøve fandt sted for 3 uger siden!!!

Hvorfor fandt jeg ikke ud af det noget før?!?!

EJ MAN … Ej ej ej… Seriøst, blev sååå glad igår da jeg fandt ud af at man kunne tage optagelsesprøven… Har lige taget en… Den er pærenem… Eej MAN!!! HVorfor fandt jeg ikke ud af det noget før!!! Græder om lidt … MAN!

Nå, men sket er sket… Hvad skal jeg ellers gøre?

Har søgt på sund.ku.dk, og har ikke fundet noget om dispensation … Det eneste jeg fandt var despensation, og det var vist kun for stud.med’ere…

Nogen der kan henvise til et sted, eller en mail-adresse, hvor jeg kan søge dispensation?

Hmm, tror I at jeg kan få dispensation og blive optaget i Panum? Karaktergennemsnit på ca. 9,0, kronisk syg, som har ført til en nedsat evne til at tage mig sammen i skolen og score nogle skide karakterer? Nogen chancer???

Altså, det første du skal gøre er at søge om optagelse. Det lyder som om du vil søge dispensation for at komme til optagelsesprøve, uden at have søgt om at komme ind, og det giver jo ikke mening. På SDU bliver et vist antal af ansøgere kaldt ind til en multiple choice prøve og derefter, hvis man består denne, til endnu en optagelsesprøve.
Du kan søge om dispensation fra de almindelige indgangskrav for medicin, men der skal altså meget særlige forhold gøre sig gældende.

Som nævnt er din bedste mulighed umiddelbart kvote 2 optagelse. Der er i den forbindelse nogle generelle regler, der blandt andet indbefatter at ansøgningsfrist er 15/3 såvidt jeg husker. Der er masser af informationer om kvote 2 på Uddannelsesguiden. Jeg tror ærlig talt ikke, du har en kinamands chance for at opnå optagelse til studieåret 08/09, men det skader vel ikke at spørge.

De tre danske lægeuddannelser har hver især deres egne procedurer omkring kvote 2 optag, hvor forskellige elementer (karakterer i bestemte fag, studierelevant arbejde, tidligere uddannelse osv) vægtes forskelligt. Det burde du kunne finde på de forskellige universiteters hjemmesider. Eftersom sådanne sider sjældent er særlig pædagogisk opbygget kan jeg kun anbefale dig enten at tale med din studievejleder på din nuværende uddannelsesinstitution. Det er deres opgave at vejlede dig og finde de nødvendige informationer. Ellers er der i alle større byer Studievalg-centre, der kan give dig råd og vejledning

/Jonas

Dorthe:

Ved du hvor meget din venindes karaktergennemsnit steg, da hun søgte dispensation?

Jeg kunne virkelig bruge et svar på ovenstående spørgsmål :S

Hey
Glemte alt om det -er lidt ophængt med eksamen for tiden!! :smiley: skal jo lige ha klaret de sidste fag inden min plads er i hus.

Hendes gennemsnit var 0,2 under det krævede i kvote 1.
Såvidt jeg kan forstå foregik det sådan at hun ikke bare fik de 0,2 forærende, men dispensationen gjorde at de vurderede hendes ansøgning individuelt i stedet for kun at kigge på karaktergennemsnittet, så der på den måde blev taget højde for hendes helt specielle situation.

Har du prøvet at kontakte den centrale studievejledning? Jeg er rimelig overbevist om at de har nogle helt faste procedurer for den slags dispensationer…