Råd og vejledning

Hej jer allesammen.

Jeg er ung pige på 23 år, og er igang med sygeplejerske uddannelsen i 2,5 år. Da jeg gik på gymnasiet var min drøm ikke at blive læge og havde en meget afslappende holdning til skole og lektier, Hvilket jeg fortryder meget nu. Jeg endte med et snit på 4,7 hvilket jeg ved jeg kan gøre meget meget bedre. Da jeg begyndte på sygeplejerskestudiet, blev jeg mere og mere interesseret for lægernes arbejde, og fik meget stor interesse for fagene biokemi, anatomien og fysiologien og farmakologi på sygeplejerske uddannelse. Den plejende del interesserede mig nu ikke så meget igen.

Jeg begyndte at tage undervisningen meget mere seriøst på sygeplejerske studiet, og tog dermed også fag på Studenterkursus ved siden af om aftenen. (hvilket jeg må ærligt sige var hårdt, men tiden værd!)

Jeg har taget Kemi B, hvilket medførte jeg har fået et 7 tal, og fysik B niveau hvor jeg har fået karakteren 12.
Jeg har planer om at tage engelsk B niveau, og matematik A efter sommerferien.
Min plan er at få samlet erfaring et par år som sygeplejerske, evt. udlandsophold hvor jeg arbejde i en periode.

  • Mine spørgsmål lyder således, vil jeg altid være tynget ned af min gymnasiet snit? eller har jeg rent faktisk en chance?
  • Kender i sygeplejersker som er videre på medicinstudiet? evt. en som jeg må stille nogle spørgsmål til?
  • kender i folk som starter meget sent på uddannelse, i slutning af 20erne?
  • eller kan man tage et år i polen, også overflyttes til SDU, nogen som har erfaring med dette?
    Kom lige over dette på deres SDU hjemmesiden

“Når man læser medicin på et universitet i udlandet, kan man måske søge overflytning. Ifølge reglerne for overflytning skal du have bestået, hvad der svarer til 1. år på uddannelsen på Syddansk Universitet. Det er studienævnet for Medicin på Syddansk Universitet, der foretager denne vurdering. Derudover skal der være plads på det trin i uddannelsen, du er kommet til. Erfaringen er, at overflytning efter kun 1 år sjældent sker, da det er usædvanligt, at 1. år på medicinuddannelserne i udlandet svarer til 1. år af uddannelsen på SDU. Traditionelt har vi flere der søger overflytning fra universiteter i bl.a. Ungarn og Polen, men slet ikke alle får en plads her i Odense”

Mvh. den forhåbentlige kommende studmed.

Velkommen til! :slight_smile:

Som udgangspunkt, så kan du ligeså godt søge medicin så fra næste år af - jo før du kommer igennem hele hejset jo bedre, og selvom du fx kan øge dine chancer løbende, så er der jo netop ingen grund til dette, hvis nu du kunne komme igennem i første hug!

Hvis jeg var dig, så ville jeg næste år søge dispensation for 6,0 kravet til optagelsesprøven på SDU, og prøve lykken der, naturligvis også de andre steder, der er intet at tabe og alt at vinde. For at du skal øge dine chancer hos hhv. AAU og AU, så er det de adgangsgivende fag (Dansk A, Engelsk B, Fysik B, Kemi B og Matematik A), som de vægter - har du ikke et tilfredsstillende snit heri, kunne du evt. tage et af dem som fjernsupplering, bare med håbet om at øge karakteren og dermed dit gennemsnit.

Mht. KU, så gør du umiddelbart allerede alt, hvad du kan - tager en uddannelse som er indenfor sundhedssektoren. Arbejde (både lønne og frivilligt) etc etc tæller naturligvis også, men da sygeplejestudiet er et fuldtidsstudie, skal du naturligvis også have mulighed for dette.

Direkte svar på dine spørgsmål er i rækkefølge:

1: Ja det vil du nok desværre ift. kvote 1, hvorfor du skal igennem kvote 2 ræset, det er der dog råd for, og nogen skal jo igennem det nåleøje! Du har naturligvis en chance!
2: Desværre ikke lige umiddelbart.
3: Gennemsnitsalderen for min årgang er tættere på slut 20’erne end start 20’erne, hvis det hjælper :slight_smile:
4: Det skal jeg desværre ikke kunne sige noget om, men som sådan ville jeg mene, at det giver mest mening lige at give Danmark en chance først :stuck_out_tongue:

Held og lykke!

Tusind tak for svaret Mike!
Må sige at det giver mig håb!

Mit mål er først og fremmest at få et højt snit på de fem adgangsgivende fag som du skriver " (Dansk A, Engelsk B, Fysik B, Kemi B og Matematik A), jeg fik som sagt 12 i fysik B, og 7 i kemi B niveau hvilket trækker mit gennemsnit ned. Øv. men er villig til at tage den om igen. mangler bare Engelsk B, matematik A og dansk A.

Jeg vil gøre alt der står i min magt til at komme ind på medicin. Jeg søger ind efter jeg er færdig med sygeplejerske stud, hvis ikke, så må jeg arbejde både lønnet og frivillig i et par år, og min sidste valgmulighed bliver udlandet (hvilket vil sige at jeg skal flytte fra min højt elskede familie og venner) :frowning:

glæder mig til at høre om der er nogen som har stået i min situationer som er kommet igennem nåleøjet.

Igen tak for dit svar :slight_smile:

Jeg er godt nok ikke sygeplejerske, men er kommet ind på SDU via kvote 2, på trods af et elendigt snit (Og nødvendigheden for at søge dispensation for 6,0 kravet).

Så det kan sagtens lade sig gøre :slight_smile:

Vær dog opmærksom på at overflytning fra et andet universitet til SDU (medicin) er mere eller mindre ikke eksisterende, selvom muligheden er nævnt. Nogle vælger dog at tage en bachelor i udlandet også søge ind på kandidaten, men det er svært efterhånden, da de fleste på studiet går direkte fra bachelor til kandidat på SDU nu. Der er adgangsbegrænsning, så de kan ikke bare tage alle ansøgere, men skal først og fremmest tage dem der søger direkte fra bacheloren (og derved har lovkrav på optag).

[quote=“Smiiley” post=85072]Tusind tak for svaret Mike!
Må sige at det giver mig håb!

Mit mål er først og fremmest at få et højt snit på de fem adgangsgivende fag som du skriver " (Dansk A, Engelsk B, Fysik B, Kemi B og Matematik A), jeg fik som sagt 12 i fysik B, og 7 i kemi B niveau hvilket trækker mit gennemsnit ned. Øv. men er villig til at tage den om igen. mangler bare Engelsk B, matematik A og dansk A.

Jeg vil gøre alt der står i min magt til at komme ind på medicin. Jeg søger ind efter jeg er færdig med sygeplejerske stud, hvis ikke, så må jeg arbejde både lønnet og frivillig i et par år, og min sidste valgmulighed bliver udlandet (hvilket vil sige at jeg skal flytte fra min højt elskede familie og venner) :frowning:

glæder mig til at høre om der er nogen som har stået i min situationer som er kommet igennem nåleøjet.

Igen tak for dit svar :)[/quote]

Må jeg spørge, hvorfor du først vil søge ind efter du er færdig som sygeplejerske? Hvis du søger inden står du med din cand.med. tidligere, samtidig med at du får færre problemer med SU-klippene? :slight_smile:

[quote=“Teodo” post=85074]
Vær dog opmærksom på at overflytning fra et andet universitet til SDU (medicin) er mere eller mindre ikke eksisterende, .[/quote]

Må jeg spørge hvor du har hørt dette?

Jeg må desværre sige at jeg er enig med Teodo. Jeg har selv læst medicin i USA og taget alle fag som er krav på 1. semester og jeg fandt enda ud af at mange af de bøger jeg havde haft var de samme som blev brugt på 1. semester.
Jeg søgte derfor om overflyttelse men fik at vide at dette ikke var noget de gjorde og de foreslog derfor at jeg skulle søge kvote 2 hvilket jeg gør nu.
Jeg kunne desværre kun søge kvote 2 på KU da optagelsesprøverne til SDU lå sammen uge som min eksamens uge i USA.

Men Smiiley du skal da helt sikkert bare søge kvote 2 næste, men jeg ville ikke satse på overflyttelse what so ever.

Så synes jeg da bare at de skal fjerne det fra deres hjemmeside, at muligheden overhovedet er der. Hvis jeg ikke havde kommet ind på SDU så havde jeg satset på overflyttelse fra Slovakiet, hvilket åbenbart ikke havde endt så godt.

Jeg har det fra fakultetet :slight_smile:

Humlen er at muligheden er der, men sandsynligheden er ekstremt lille. Det er især fordi studiet mere eller mindre er fyldt op, og overflytning typisk gives når det er ekstra plads. Hvilket der sjældent er på medicin.

Så jeg vil helt klart anbefale kvote 2, herefter kan man altid søge merit for det man har haft.

Hej Mike.

Grunden til at jeg starter med at søge efter jeg er færddiguddannet sygeplejerske er for at øge min chance for at komme ind. Hvis ikke jeg kommer ind på medidinstudiet, kan jeg altid arbejde i et par år og jeg får forhåbentlig nogle gode points for det, samtidig jeg kan supplere nogle af de fag som jeg står og mangler :slight_smile:

Det med SU klip bliver et problem, men det vil jeg se på til den tid, eller kan jeg også arbejde deltid som sygeplejerske ellers har jeg en dejlig mand og familie som kan støtte mig rent økonomisk.:slight_smile:

[quote=“Teodo” post=85074]Jeg er godt nok ikke sygeplejerske, men er kommet ind på SDU via kvote 2, på trods af et elendigt snit (Og nødvendigheden for at søge dispensation for 6,0 kravet).

Så det kan sagtens lade sig gøre :slight_smile:

Vær dog opmærksom på at overflytning fra et andet universitet til SDU (medicin) er mere eller mindre ikke eksisterende, selvom muligheden er nævnt. Nogle vælger dog at tage en bachelor i udlandet også søge ind på kandidaten, men det er svært efterhånden, da de fleste på studiet går direkte fra bachelor til kandidat på SDU nu. Der er adgangsbegrænsning, så de kan ikke bare tage alle ansøgere, men skal først og fremmest tage dem der søger direkte fra bacheloren (og derved har lovkrav på optag).[/quote]

Det er da meget godt gået! Skulle du op i prøven? også videre til runden med interviews?
Kommer du igennem i første hug?

Jeg har skulle til prøverne ligesom alle andre ogg ja, jeg kom igennem i første hug.

Hvis man søger ind via kvote 2 på SDU kan man ikke undgå at skulle til først MCQ og derefter MMI (Hvis man går videre) for at komme ind. Der er ingen smutvej via kvote 2 (Heller ikke kvote 1 for den sags skyld).

Hej Smiiley

Ligesom Teodo, er jeg blevet optaget gennem kvote 2 ved hjælp af en dispensation (optaget i år).

Jeg kom godt nok ikke ind i første hug, men må sige at det (for mig) føles langt mere overskueligt med prøverne, når man har været igennem dem før. Dispensationen synes jeg at de var meget flinke med; hvis man har arbejdet for at forbedre sin studieegnethed siden gym, burde det var overskueligt at få dispensationen.

Kvote 2 prøverne synes jeg at du skal tage som en oplevelse - de bider ikke (så hårdt).

Som du kan regne ud, har jeg selv et snit fra gym, der ligger under det der kræves for at søge gennem kvote 2 uden dispensation, alligevel er det, gennem supplering, lykkes mig at få et kvote 2 fagsnit på 11,2 for at prøve lykken på AU eller AAU (hvis ikke det var lykkes med SDU, hvilket er min førsteprioritet).

Jeg tror virkelig selv på at det nok skal lykkes hvis du arbejder nok for det. Måske kommer du ind i første hug, måske ikke. Men så længe som at du bliver ved med at prøve (og forbedrer dig), er jeg overbevidst om at det nok skal lykkes for dig, før eller siden.

For mig at se, er den største forhindring for ansøgere, dem selv. Jeg har, i løbet af den tid jeg har suppleret, mødt rigtig mange, der har sagt at “åh jeg vil så gerne optages på studie X, det er min største drøm!” Alligevel har de ikke villet søge til Aarhus eller Aalborg, for “det ligger jo alt for langt væk” (kommer fra København), ellers har de kun villet søge i et år eller to, fordi de “aldrig bliver optaget, hvis ikke de bliver optaget første eller anden gang”. Det er for mig at se noget sludder.
Grunden til at fortælle om alle “quitterne” der render rundt derude, er for at fortælle dig, og alle andre, at man skal bide sig fast. Kommer du ikke ind første gang, forbedrer du dig, og prøver igen. Kommer du ikke ind anden gang, forbedrer du dig, og prøver igen. Sådan bliver du ved, indtil du bliver optaget, hvis du virkelig vil det her.
Det tog mig selv små fire års supplering efter gym, og ansøgning i tre år, at komme ind, men det lykkes til sidst, også selv om (nogle) folk omkring mig blev ved med at sige at jeg aldrig ville blive optaget, og at jeg bare skulle give op, og lave noget andet.

[quote=“Smiiley” post=85099]Hej Mike.

Grunden til at jeg starter med at søge efter jeg er færddiguddannet sygeplejerske er for at øge min chance for at komme ind. Hvis ikke jeg kommer ind på medidinstudiet, kan jeg altid arbejde i et par år og jeg får forhåbentlig nogle gode points for det, samtidig jeg kan supplere nogle af de fag som jeg står og mangler :slight_smile:

Det med SU klip bliver et problem, men det vil jeg se på til den tid, eller kan jeg også arbejde deltid som sygeplejerske ellers har jeg en dejlig mand og familie som kan støtte mig rent økonomisk.:)[/quote]

Men en chance for at komme at komme ind næste år, er da uendeligt bedre end at “forbedre dine chancer”?
Hvis du kommer ind på kvote 2 på SDU til næste sommer, så skal du jo lige præcis ikke til at forbedre dit CV - samtidig med at du sparer SU klip? :huh:

Hej Badeaben, det lyder som om du virkelig har knoklet for det. Stor respekt herfra.
Jeg vil ikke give op. har lagt for mange kræfter i det indtil videre. Og jeg vil for at søge alle de fire universiteter. Og prøve optagelsesprøven ved SDU :slight_smile:

Hej MikeMl91.
Hvis jeg ikke kommer ind i første hug, har jeg har altid sygeplejerske uddannelsen at falde tilbage på, indtil jeg kommer ind. jeg er jo færdig med om 1 års tid, så tror du ikke at en bachelor uddannelse giver gode point. Det med SU klip finder jeg ud af, er igang med at sparer op.

Jeg vil prøve alt. Både at forbedre de 5 adgangsgivende fag, samt blive færdig med min nuværende uddannelse + prøve lykken på SDU.

mvh Smiiley.

PS. tusind tak for alle de gode svar!

Det kan gode være, at jeg bare har misforstået dig så - men du søger vel ind til sommeren 2015, ikke?

Teodo og jer andre, som skriver at I er kommet ind på SDU - med dispensation. Må jeg være så fræk at spørge, hvad jeres grund var?
Jeg har tænkt mig at søge dispensation, da jeg brugte 8 måneder på en grim hjernerystelse efterfulgt af 3 måneders kyssesyge.
Jeg vil bare ikke sætte mine næse op efter noget, hvis der i virkeligheden skal meget mere til før de giver en dispensation.
Jeg håber at mit spørgsmål er okay, ellers beklager jeg! :slight_smile:

Længevarende sygdom for mit vedkommende. Jeg har også vist at jeg er kommet videre siden den gang (Med en ny uddannelse). Jeg synes da klart du skal søge om dispensation for snittet for at søge kvote 2. Man bliver alligevel vurderet ud fra optagelsesprøverne når det er.