Reaktioner / rapportager på vores demonstration?

Kære Alle

Jeg har prøvet at kigge lidt på nettet, for at se om vores budskab overhoved er kommer ud, eller bare bliver tysset ihjel.

pt. har jeg ikke kunne finde nogen reaktioner / rapportater.

Hvis I findes noget, så smid linket her

tak
svend gundestrup

Loggede lige på for at høre hvor mediedækningen af dagens happening er blevet af. Hvad nytter en “nu-skal-vi-sateme-på-barrikaderne” -stemning og kæmpe demo hvis ikke vi får meldt ud til de danske medier, at der sker noget?!

For dårligt - måske vi skulle have brugt en del af vores krudt på at skrive en pressemeddelelse - i stedet for at diskutere livligt herinde, hvilket vi ikke får så meget ud af i det store løb.

Der var et ca. 1 minuts langt indslag på Tv2NEWS omkring kl 17.45

på vejen hjem fra demoen var der et indslag i P3 (eller 4) + uddrag af interview med morten andresen. Desuden var både tv2, DR, ritzau og dagens tilstede og har interviewet flere af talerne samt “menige” demonstranter. Så det er ikke fordi FADL ikke har gjort hvad de kunne for at tiltrække sig opmærksomhed.
Det er bare ærgerligt at vores demo støder ind i andre begivenheder som royalt besøg, Blairs afgang og en busulykke i nordsjælland. Så er det vel ikke så sært at vi ikke får mere opmærksomhed.

forresten er der også billeder der beviser ovenstående påstand på fadls hjemmeside.
http://forening.fadl.dk/index.php?conte … InstId=310

Enig med Steen.
Der var rimeligt mange medier til stede - udover de nævnte også en journalist fra Urban og vist også fra Ugeskriftet.

Men i sammenligning med dagens øvrige nyheder, så er vores vist ikke så ‘interessant’ for medierne… :confused:

der var jo vistnok også svenskere i kbh i dag…noget med en dronning eller to tror jeg… :slight_smile:
men fine billeder på FADL.dk

Reaktion fra Enhedslisten:

EL: Speciallæger tvinges til kortere uddannelse
Skrevet af: Enhedslisten (IP logget)
Indlæg tilføjet: 10-05-2007 kl. 12:15

  1. maj 2007

P R E S S E M E D D E L E L S E

Enhedslisten: Speciallæger tvinges til kortere uddannelse

De lægestuderende går i dag kl. 13.00 i demonstration fra Panum Instituttet for at gøre opmærksom på deres utilfredshed med den netop vedtagende ændring af de speciallægestuderende hoveduddannelsesforløb.

MF Per Clausen, sundhedsordfører for Enhedslisten støtter dem og siger:

Det er en rigtig dårlig idé at tvinge de speciallægestuderende hurtigere igennem deres uddannelsesforløb. Det får vi bestemt ikke bedre læger af og jeg tror ikke engang på at vi får flere læger ud af det. Tvært imod kan det få danske lægestuderende til at ønske at afslutte deres uddannelse i vores nabolande og eventuelt blive der. Sundhedsministeren skulle hellere sørge for at gøre det som en lang række sundhedsministre før ham har forsømt: Sørge for at der bliver flere uddannelsespladser til medicinstuderende, kun på den måde får vi flere færdiguddannede læger.

Jeg har i dag stillet nedenstående spørgsmål til sundhedsministeren:

Hvad betyder aftalen mellem Indenrigs- og sundhedsministeren og Danske Regioner om ændring af speciallægeuddannelsens hoveduddannelsesforløb hvis man ikke er startet på en hoveduddannelse efter fristen på fire år er udløbet?

Kan lægestuderende skifte fra en hoveduddannelse til en anden efter ændringen af speciallægeuddannelsens hoveduddannelsesforløb ?

Hvad vurderer Indenrigs- og sundhedsministeren at ændringen af speciallægeuddannelsens hoveduddannelsesforløb vil betyde for ønsket om at holde på udenlandske studerende?

Bliver der tale om en overgangsordning efter ændringen af speciallægeuddannelsens hoveduddannelsesforløb for de studerende som bliver kandidater i medicin indenfor de nærmeste år?

det var sgu nogle gode spørgsmål. er der nogen der ved hvor man kan læse, hvad der blev svaret?

Har netop set et kort indslag på TV2 Østjylland. Det kan formegentlig ses på deres netTV senere i aften. Ellers er det lidt ærgeligt at demonstrationen er druknet i politiske parti-flytninger osv., men det kan man jo ikke på forhånd vide.

Der har lige været et kort indslag i tv-avisen på DR1…

Hej

Ang. de spørgsmål som Per Clausen har stillet til Lars Løkke, så kommer der først svar den 21. maj. Det er noget med at det er den kortest svarfrist man kan kræve. Svarene kommer skriftligt. Så må vi se hvad han siger.

mvh Stine

P3-Nyhederne kl 17: http://www.dr.dk/nyheder/htm/service/as … g/1700.asx (1min 38sek henne)

Til gengæld skjorter det ikke med anden medieomtale omkring læger.

Idag: Læger bruger børn som tolke
9. Maj: Problematik vedrørende lægers bijobberi
8. Maj: Problematik vedrørende læger og klagenævn
7. Maj: Læger modtager penge fra medicinalindustrien

udfra P3’s indslag omkring demo’en klokken tolv idag er det vidst klart hvilket budskab der er interessant at bringe i forbindelse med lægehvervet og udannelsen heraf…

Ellers rigtig god demonstration :!: , godt initiativ af FADL (igen…)

[quote=“Braniac”:1n3f4rrd]Loggede lige på for at høre hvor mediedækningen af dagens happening er blevet af. Hvad nytter en “nu-skal-vi-sateme-på-barrikaderne” -stemning og kæmpe demo hvis ikke vi får meldt ud til de danske medier, at der sker noget?!

For dårligt - måske vi skulle have brugt en del af vores krudt på at skrive en pressemeddelelse - i stedet for at diskutere livligt herinde, hvilket vi ikke får så meget ud af i det store løb.[/quote]

Det er i grunden temmeligt dumt sagt.

Hvis du havde engageret dig i sagen ville du vide at FADL har lagt et kæmpe arbejde i den her sag. De har udsendt adskillige pressemeddelelser gennem hele sagens forløb og kontaktet en hel masse poitikere - både fra regeringen og oppositionen - i et forsøg at få sparket en politisk debat om reformen i gang. Demonstrationen er kun toppen af isbjerget.

Hvis du er utilfreds med hvordan sagen er blevet håndteret, så følg din egen opfordring til at handle i stedet for at brokke dig over andres(!) manglende indsats.

Jeg ikke direkte involveret i bestyrelsesarbejdet i FADL, men jeg har hjulpet aktivt i både Aalborgsagen og denne sag og jeg ved, at det er meget få, der laver et meget stort arbejde for utrolig mange.
Snak med din lokale FADL-afdeling og spørg hvordan du kan hjælpe. Din hjælp vil blive modtaget med kyshånd!

Mvh Mikkel (som lige er kommet hjem fra en fantastisk demonstration :smiley: )

Tja… Hvis ikke medierne vil komme til os, så må vi vel komme til medierne? Jeg håber ikke (ved!), at det sidste ord er sagt i denne sag for vores vedkommende. Hvad med en kronik? Læserbreve, debatindlæg? Morgen- og aftentv osv.? Breve/mails til Lars Løkke m.fl.? De skal ikke have held med at tie os ihjel.

Og tak for så mange kom til demo!

Jeg er meget imponeret over, at der dukkede så mange op i dag, som der gjorde her idag til demonstrationen.
Og jeg gik lidt med følelsen, at det her det måtte da komme i diverse medier. så derfor er det en lidt “øv” fornemmelse, at det stort set ikke er blevet nævnt nogen steder. Så måske læserbrevene vi skal have gang i.

Tak til FADL og alle de fremmødte for en super demonstration…

Jeg blev interviewet af Tv2-radio, så de var der også.

Synes i øvrigt det er en fremragende idé at sende en mail til Lars Løkke Rasmussen, og høre hvad han har at sige.
Det gør jeg sgu nu.

Deadline havde en kort nyhed med billeder fra demonstrationen kl. 22.30.

Stor ros og anerkendelse til FADL for at tage initiativ og inkluderer os medlemmer/studerende i en fælles protest. Vi har en god sag, så jeg tror på at vi kan ændre udfaldet. Igang med læsebrevene nu.

Hvad er der af muligheder for at diskutere hvad vi nu skal gøre? Indkalder de lokale FADL-afdelinger til møder, hvor vi kan være med til at diskutere hvad der skal ske?

Der er brug for koordinering af presse, kontakt til sundhedsordførere og andre aktiviteter. Det kunne være fedt hvis folk som er interesserede kunne blive indkluderet i arbejdet. Vi er jo kun lige begyndt at sætte et fokus. Hvad er FADLs plan nu?

mvh Stine

Er der ikke en venlig aktivist, der vil scanne/transskribere teksten til “10 forvirred’ turnuslæger”? Jeg fifler lidt med idéen om at få den indspillet og gjort til et stort hit på nettet. Måske vil det også hjælpe med at skabe opmærksomhed om sagen, men jeg var desværre ikke så heldig at få teksten med hjem fra demonstrationen.

apopov

[quote=“apopov”:2acoqexd]Er der ikke en venlig aktivist, der vil scanne/transskribere teksten til “10 forvirred’ turnuslæger”? Jeg fifler lidt med idéen om at få den indspillet og gjort til et stort hit på nettet. Måske vil det også hjælpe med at skabe opmærksomhed om sagen, men jeg var desværre ikke så heldig at få teksten med hjem fra demonstrationen.

apopov[/quote]

[size=4]Ti små turnuslæ’er[/size]

Melodi: “Ti små cyklister”

Ti nye turnuslæ’er
På fremtid’ns brede sti
En faldt i forsker fælden
Og så var der ni

Ni stressed’ turnuslæ’er
Prø-ve-de at nå det
Fire år de fløj af sted
Og så var der otte

OMKVÆD: Der var en… der var to
… der var tre … der var fire… der var
fem på speciale jagt.
Der var seks … der var syv … der
var otte … der var ni … der var ti på
speciale jagt

Otte bange turnuslæ’er
Troede det var lyv
Da de så den ny reg’l
Pludselig var der syv

Syv forundred’ turnuslæ’er
En ku’ lave tricks
Flytted’ til Sveriges land
Og så var der seks

OMKVÆD: Der var en… der var to
… der var tre … der var fire… der var
fem på speciale jagt.
Der var seks … der var syv … der
var otte … der var ni … der var ti på
speciale jagt

Seks forsunked’ turnuslæ’er
Løkke sendt’ dem hjem
De sku’ vælge nu og her
Og så var der fem

Fem vrede turnuslæ’er
Ingen pengeklir
En skred til industri’n
Og så var der fir’

OMKVÆD: Der var en… der var to
… der var tre … der var fire… der var
fem på speciale jagt.
Der var seks … der var syv … der
var otte … der var ni … der var ti på
speciale jagt

Tre friske turnuslæ’er
Iført hvide sko
En af dem blev gravid
Og så var der to

To trætte turnuslæ’er
Ud på vagten sen
En gik i brædderne
Og så var der en

OMKVÆD: Der var en… der var to
… der var tre … der var fire… der var
fem på speciale jagt.
Der var seks … der var syv … der
var otte … der var ni … der var ti på
speciale jagt

En læge glad og kæk
Borte er de ni
Klared’ det på fire år
Så ham ka’ Løkke li

OMKVÆD: Der var en… der var to
… der var tre … der var fire… der var
fem der skred deres vej
Der var seks … der var syv … der
var otte … der var ni …
MEN DEN TIENDE VAR ET KVAJ!