Reeksamen i cellebiologi 2.semester

Hejsa derude (:

Jeg er lige startet på 3. semester på KU, og var så uheldig at dumpe min 2.semesters eksamen i cellebiologi for nogle måneder siden.
Jeg var til reeksamen i dag, og synes vævslære og biofysik delen gik godt, men biokemi knap så godt. Jeg er ny her, så ved ikke helt om der er nogen, der kan hjælpe mig. Jeg tør ikke selv rigtig kigge på eksamensbesvarelsen, men kan heller ikke lade være med at tænke på den. Er der mon nogen der kan hjælpe mig med at give mig et indtryk af, hvordan min eksamen er gået?
Ikke noget med at sige nogle af mine fejl eller hvad jeg kunne have gjort bedre (: Bare om jeg ligger til bestået eller ikke-bestået, så ville jeg være utrolig glad.
Jeg var desuden oppe til spot igår, hvor jeg havde 1 fejl (jeg skrev skelet- istedet for hjertemuskulatur ved et præparat).

Min besvarelse
http://hotfile.com/dl/106768665/7248ff3 … e.pdf.html

Den offentliggjorte besvarelse
http://medicin.ku.dk/eksamen/rettevejle … ologi.pdf/

Håber virkelig der er nogen der lige vil tage et kig på min besvarelse, og blot skrive om jeg mon er bestået eller dumpet.
Tusind tak på forhånd!

Hej Alev

Jeg kan fornemme du er meget nervøs over denne eksamen, så personlig har jeg ikke lyst til at vurdere om du er bestået, da jeg kan tage fejl og give dig en forkert besked og derved måske gøre dig uberettiget mere nervøs. Hvis du ikke selv har lyst til at kigge på modelbesvarelsen og sammenligne med din egen synes jeg bare du skal forsøge at slå det ud hovedet indtil karaktererne bliver offentliggjort. Du har jo gjort hvad du kan og kan alligevel ikke ændre noget nu. Tag det roligt og hvis det skulle ske at du er dumpet, må du kigge modelbesvarelsen igennem til den tid og se hvor det gik galt. Held og lykke med det

PS. Jeg kiggede heller aldrig på modelbesvarelsen, da jeg ikke ville være unødigt nervøs

1 Synes om

Hejsa Esben,

Jamen jeg kan kun give dig ret i, hvad du siger. Jeg var utrolig nervøs for denne eksamen, vil bare gerne have den ud af mit liv så jeg kan koncentrere mig om 3. semester ):
Jeg gør som du siger. Der er jo trods alt ikke meget at gøre nu, det er jo for sent. Hvis jeg så er dumpet må jeg tage den derfra.

Ja, jeg kigger heller ikke på besvarelsen, prøver nu bare at få den ud af hovedet. Så må jeg bare vente forhåbningsfuld på den 8. marts hvor jeg får resultaterne at vide.

Tusind tak for dine råd, dem vil jeg helt klart lytte til (:

Ja du er nok bestået. Din biokemi del ser da helt fin ud!

Jeg synes det ser fornuftigt ud, og tror også du er bestået. Fine tegninger i øvrigt!

Se bare fremad. Lad være med at spørge til råds inden karakter bliver offentliggjort.
Du må bare ønske dig en positiv overraskelse d.8 marts !
stud.med. detkadugodt: du bliver vist en rigtig god læge ! professionelt svaret!

Held og Lykke!

JN

[quote=“jintaga”:1sxq98k5]Se bare fremad. Lad være med at spørge til råds inden karakter bliver offentliggjort.
Du må bare ønske dig en positiv overraskelse d.8 marts !
stud.med. detkadugodt: du bliver vist en rigtig god læge ! professionelt svaret!

Held og Lykke!

JN[/quote]

Jeg er fuldstændigt uenig. Detkandugodt’s svar er efter min mening ubrugeligt.
Hvad vil du svare en patient, hvis denne efterspørger en prognose?
“Jeg kan fornemme, du er meget nervøs, så jeg vil hellere lade dig leve med uvisheden”?

[quote]Jeg er fuldstændigt uenig. Detkandugodt’s svar er efter min mening ubrugeligt.
Hvad vil du svare en patient, hvis denne efterspørger en prognose?
“Jeg kan fornemme, du er meget nervøs, så jeg vil hellere lade dig leve med uvisheden”?[/quote]

Det er da meget bedre at lade en patient leve i uvisheden, end at begynde og vurdere noget man ikke har kompetence til at vurdere. Som jeg fornemmer det du skriver så vil du give patienten svar på om de eksempelvis har kræft før patologerne har kikket på prøverne?
En patient kan godt være nervøs, men hellere lade dem vente på det rigtige svar end begynde at give dem svar der muligvis er forkerte. Så jeg ville som detkandugodt vente på “EKSPERTEN”'s vurdering, den kommer d. 8 marts.

[quote]Det er da meget bedre at lade en patient leve i uvisheden, end at begynde og vurdere noget man ikke har kompetence til at vurdere. Som jeg fornemmer det du skriver så vil du give patienten svar på om de eksempelvis har kræft før patologerne har kikket på prøverne?
En patient kan godt være nervøs, men hellere lade dem vente på det rigtige svar end begynde at give dem svar der muligvis er forkerte. Så jeg ville som detkandugodt vente på “EKSPERTEN”'s vurdering, den kommer d. 8 marts.[/quote]

Naturligvis skal patienten ikke have svar, før patologerne har analyseret prøverne. Men i tilfælde af, at man kan komme med en fagligt (her patologisk) funderet prognose, har man faktisk pligt til at udtale sig, såfremt patienten ønsker det.
I dette tilfælde handler det om at sammenligne to tekster (prøve og rettelse) og afgøre om de stemmer nogenlunde overens. Det har jeg gjort. Og det har jeg konkluderet på. Og det er for i øvrigt præcis det samme de såkaldte “EKSPERTER” på fakultetet gør (tro det eller lad være).

:slight_smile:

Kommunikation, TPK, Subjektiv Objektiv eller hvad?

Sund fornuft tror jeg vist det hedder.

Jeg må da indrømme jeg også ind imellem har mødt folk som vist lever højt på at “ekspert” ikke er en beskyttet tittel.

For lige at komme tilbage på sporet igen så hvis han ønsker en vurdering af hans eksamens sæt så giv det eller lad være, hvis det er det der virker bedst for ham så er der ingen grund til at træde i hvad der er “rigtigt” eller “forkert”

Og er jeg den eneste som ikke har kunne formå at downloade besvarelsen ? … den skriver jeg har opbrugt min kvote (måske fordi jeg sidder på uni-net og der allerede er et par medicinere som har hentet opgaven)

Hey folkens

Sidder allerede og terper igennem til 3. semester, og vil i den anledning høre om der er nogen af jer derude der ligger inde med besvarelse til eksamensspørgsmål og/eller noter til embryologi.
Synes nemlig der er mega svært at finde ud af hvad man skal lægge vægt på, og hvor mange detaljer man egentlig skal have med, så det ville være super dejligt hvis der var en “skabelon” man kunne følge.
På forhånd mange tak :slight_smile:

1 Synes om

Hejsa igen (:

Jeg har fulgt indlægget i et stykke tid. Tak for alle de konstruktive gensvar, de har alle hjulpet mig til at blive mere rolig hvis man kan kalde det det (:
Lemvig: Der er vist ikke noget galt med linket, jeg kan stadig godt downloade det. I øvrigt er jeg af hunkøn :wink: Men det kunne du selvfølgelig ikke se ud fra navnet ((:

Endnu engang tak for de mange svar:)

Bestod du så? =D

jaaaaaaa jeg fik 7 :smiley: :smiley:
Endnu engang tak for de mange gode input!

Nu er jeg jo ikke typen, som siger: “hvad sagde jeg!”…
Tillykke med den fine karaktér - velfortjent!

Tillykke! :smiley: