Rejsegodtgørelse i vikariat?

Er der nogen der kan hjælpe mig med en skatteteknisk problem???

Jeg har netop fået et vikairiat på ren vikar basis, således at jeg udelukkende tager vagter af 24 til 48 timers varighed, på en afdeling på Vestsjælland. I min ansættelses kontrakt står der at jeg kan vælge mellem enten at få tog billetten fra Odense betalt, eller blot trække min rejse udgifter fra i skat.
Jeg troede faktisk at jeg måtte gøre begge dele, nemlig få billetten refunderet og trække transporten fra, er der nogen der ved hvilke regler der gælder på området?

Mads

Hvis andre betaler din togbillet, har du ikke selv haft den udgift.
Og du kan selvsagt ikke trække ikke trække en udgift fra i skat, som du ikke har haft.
Til gengæld kan sygehuset trække din togbillet fra i skat, fordi de har betalt den for dig.

Hos FADL i Kbh er det i orden at trække transporten fra selvom man både får løn under transport og billetten betalt. Det gjorde jeg i hvert fald da jeg havde en stribe vagter i Frederikssund.

Men det er også et mere komplekst arbejdsforhold

Hvorfor egentlig det? Jeg mener i mit vikariat for jeg jo også pengene fra min transport betalt tilbage via en lønnen, det vil jo sige at jeg betaler skat af dem.
Jeg har nemlig gjort akkurat som Rune i forbindelse med FADL vagter, og jeg kan egentlig ikke så nogen forskel på dem, og så det jeg laver nu.

Tja, nu kommer jeg i tvivl, for hvis man kan i FADL, kan man vel også andre steder. Det bedste er vel at kontakte FADL eller dem der har udformet din ansættelseskontrakt for at få yderligere opklaring.

Det forekommer mig dog absurt, at man kan trække en udgift fra i skat, som man reelt set ikke har haft.

Men så igen: Hvis du får togkortet, som en del af din løn (medarbejdergode), så skal togkortet opgives til skattevæsnet, og du betaler indkomstskat af det. Herefter kan man vel bruge kørselsfradraget. (Tror vistnok, at det er sådan det foregår i FADL, selvom jeg ikke har alt for meget med dem at gøre.)

hvorfor ikke skat?

Aarsagen til at Rune har kunne faa koerselsfradrag er nogenlunde som Simons beskriver.
For at oppebaere koerselsfradraget kraves at evt. transportudgift er beskattet. Via FADLs vagtbureau udbetales der koerselsgodtgoerelse, men denne traekkes der ogsaa skat fra hvorfor man har ret til yderligere fradrag. Er ikke helt klar over hvordan det staar til i Aarhus nu, men tidligere fik de betalt billetten paa deres FADL vagter, og kunne saaledes ikke faa koerselsfradrag. I Kbh. havde man regnet paa at deres praksis bedre kunne betale sig (for FADL vagterne, ikke for Told&Skat og resten af samfundet…)
Ja Dansk skattelovgivning er GUF for enhver spekulant, og en jungle for os almindelige doedelige.
Se evt. FADLs skattevejledning, der skulle gerne staa noget om det.

VH

Andreas Lundh

[quote]hvorfor ikke skat?[quote]

Tja… Nu har jeg flere gange haft bøvl med skat hvor de efterfølgende har måttet give sig… MAn må jo altid huske at man som regel kommer til at tale med en semi sløv, gammel understimmuleret kontordame der ikke heeelt ved hvad der skal gøres hvis der sker noget der bare er den mindste smule anderledes end det plejer… :slight_smile:

Lyder måske lidt bittert, men det er altså min erfaring at det tit er bedst at gøre sig klog andre steder før man taler med skat…

Gik sgu da lidt stærkt med det indlæg… Mangler da vist et komma eller to :lol: