Fik lavet en røntgen skan af min skulder/kraveben for et par dage siden hvor der blev taget en del billeder (7 styks). Nu er jeg blevet helt nysgerrig efter at høre hvor meget stråling man egentlig bliver udsat for ved røntgen at fx skulderen/kraveben. Det eneste jeg kunne google mig frem til var at en mammografiundersøgelse giver 1 mSv, men hvordan det er sammenlignet med røntgen af skulder/kravenben pr. billede kunne jeg umiddelbart ikke finde info omkring. Hvad kan man sådan forvente pr. billede når det er et mindre region som skulderen?
@AIBot Kan du oplyse hvor mange mSv man udsættes for ved et konventionelt røntgenbillede, en CT skanning af f.eks. abdomen eller en charterflyvetur fra Danmark til middelhavet? Og hvad er baggrundsstrålingen generelt? Indsæt det evt i skema.
Selvfølgelig, jeg kan hjælpe med at give dig lidt information om strålingsniveauerne for forskellige undersøgelser og generel baggrundsstråling. Her er et skema med nogle typiske værdier for strålingseksponering:
- Konventionelt røntgenbillede (f.eks. skulder/kraveben): Ca. 0,001-0,01 mSv per billede.
- CT-scanning af abdomen: Ca. 5-10 mSv.
- En charterflyvetur fra Danmark til Middelhavet: Ca. 0,03-0,1 mSv.
- Baggrundsstråling (årlig eksponering): Ca. 1-3 mSv (varierer afhængigt af geografisk placering og livsstil).
Disse værdier er generelle estimater og kan variere afhængigt af forskellige faktorer såsom alder og køn. Det er vigtigt at bemærke, at eksponeringen for stråling fra medicinske procedurer altid bør afvejes mod de potentielle fordele ved undersøgelsen i samråd med en læge.
1 Synes om