Ryges der stadig?

Jeg har siddet og hygget mig med at læse gamle debatter her på studmed, og faldt blandt andet over en debat fra FØR indførelsen af det offentlige rygeforbud. Der står en del om rygning i sundhedsvæsenet og omkring læger der ryger.

Da jeg skulle føde min ældste søn (i 2009) skulle jeg have anlagt en epiduralblokade. Og da anæstesilægen (endelig) kommer STINKER han af røg, og kommer tydeligvis lige fra en smøgpause :blink2: Samme læge kommer igen 1½ time senere, da han ikke havde ramt rigtigt og epi derfor ingen effekt har - igen lige fra en smøgpause. Og tredje gang han kommer (da de kører mig til sectio) er det sørme også med en “dejlig” dunst af smøg. Jeg havde ikke lige tid til at undre mig over det i situationen, men efterfølgende har jeg tænkt over, hvordan i alverden man kan få tid til at ryge så meget på, i det her tilfælde, små 7 timer fra jeg så ham første gang… Sygehusets område skal jo forestille at være røgfrit, så hvis man ligefrem skal af matriklen for at ryge, så må det da tage noget tid.

Jeg er godt klar over, at det ikke er alle der respekterer rygeforbudet. F.eks. har jeg været hos vagtlægen med yngste søn to gange i denne uge og begge gange skal vi ind gennem en røgsky, fordi folk står og ryger ved hovedindgangen, endda lige under et temmelig stort skilt hvor der står “Aalborg sygehus er røgfrit område”! :wallb: Men det er jo ikke personalet, trods alt.

Nå, det blev en lang optakt til et rimelig simpelt spørgsmål; oplever I, der er ude på sygehusene at personalet respekterer rygeforbudet? Og findes der stadig rygende læger?

Ja det tror jeg da der bestemt gør. Da jeg fornyelig var på Randers Hospital, så jeg der op til flere hvidt klædte mennesker gå ind i en rygeboks der stod udenfor :slight_smile: Vil ikke kunne sige om det var sygeplejersker eller læger desværre :slight_smile:

En busk med hvide træsko og røg stigende op er set flere gange - men generelt synes jeg det er sjældent jeg oplever mine kolleger ryge.
På Hillerød, hvor jeg er nu, er der stadig store bunker af skodder ved hovedindgangen, men det er nu mit indtryk at det er udefrakommende, der smider dem.

…bortset fra dem som JCIs akkrediteringskonsulenter fandt på taget… Selvom det officielt vist nok var mågernes skyld, sååååå… :lol:

Epidemiologisk: Rygining er nedadgående for mænd og stagneret efter en opadgående kurve for kvinder (de forventes at falde) og jeg har en fornemmelse af at sundhedspersonale ryger mindre
end gennemsnittet - om ikke andet så fordi der ikke er tid på jobbet :slight_smile: (med mindre man er anæstesilæge --> :hiding: :zzz: … :doc: :nurse: )

Nu er et to år siden at jeg var på gentofte hospital, men på det tidspunkt måtte man ikke ryge inde på hospitalet - i teorien skulle man helt ud på fortorvet et stykke fra selve hospitalet. Det var dengang alm praksis at benytte uhumske nedlagte toiletter i kælderen, som med jævne mellemrum blev lukket, fordi ledelsen opdagede det… Det var så vidt jeg ved alt fra portøre til læger der gjorde dette… var selv piccoline og ikke ryger, så kom ikke selv derud, men hørte meget fra min rygerkollega…
Jeg aner ikke om det stadigt er sådan det foregår, men det skulle ikke undre mig!

Synes godt du kan slappe af.Så længe hospitalsledelsen lukker øjnene for det - kommer rygningen til at blomstre. Og i den sidste ende er det jo rygernes eget problem - og ikke patienternes!

Spøjs kommentar, jeg føler mig da rimelig afslappet… :wink:

Men jeg er til gengæld uenig i, at det er rygernes eget problem. Det er da i høj grad et samfundsproblem, ikke mindst fordi mange af rygerne før eller siden bliver = patienterne. Og helt ned i de små detaljer, så synes jeg faktisk også det i høj grad bliver MIT problem, når jeg kun kan komme til lægevagten med min søn, der har astmatisk bronkitis og diverse dertilhørende problemer med vejrtrækningen, gennem en røgsky! :evil: :censored:

Jeg ved at tråden er gammel, men tænkte det var relevant at skrive i denne fremfor at oprette en ny…

Hvordan er jeres forhold til e cigaretter?

Jeg ved at Sundhedsstyrelsen advarer imod dem, men jeg har endnu ikke set nogle faktisk beviser på at det er dårligt.