Sådan benytter du auktionen

PRIMÆRE FUNKTIONER

  1. Hvordan bruger jeg auktionen?
  2. “Mine auktioner” - hvad er det?
  3. Hvor meget skal jeg byde?
  4. Hvordan finder jeg ud af om jeg er blevet overbudt?
  5. Hvordan finder jeg ud af hvem der vandt auktionen
  6. Jeg har oprettet min vare det forkerte sted, hvad gør jeg?

BILLEDE UPLOAD
7. Hvordan tilføjer jeg billeder til min auktion?
8. Ændre jeg det store billede på min auktion?
9. Hvilke billede typer må jeg uploade?
10. hvor meget må billederne fylde?
11. Hvor mange pixel må billederne være?

#####################-

1. Hvordan bruger jeg auktionen?
##############
Gå til http://www.studmed.dk/auction.php eller brug ikonet i den øverste menu.
Find den kategori hvori din bog eller vare hører hjemme og klik på den.
Klik derefter på ikonet
Nu bliver du bedt om at udfylde info om varen.

Auktion: her kan du vælge hvor varen skal placeres
Titel: giver sig selv
Beskrivelse: jeg anbefaler at du skriver noget om bogens stand og udgave
Slut: du kan selv vælge om auktionen skal løbe i 1,2,3,4,5,6,7,14,31 eller 62 dage
Startpris: det er det beløb som auktionen skal starte ved; altså det beløb som er mindste bud. Hvis du ikke indtaster en startpris bliver den automatisk sat til 1 kr.
Køb-nu pris: er en specialpris du kan vælge at angive hvis du ønsker. Det er den direkte købspris; altså en pris som køber kan vælge at give, hvis han vil købe varen med det samme og derved stoppe auktionen.

Du kan så desuden vælge at tilhæfte et billede til varen.

Når du er færdig trykker du på “Opret ny vare” - så er det bare at vente på at nogen byder

Man kan ikke ændre i sin auktion af sikkerhed for køber, men har du noget at tilføje til din vare er der et kommentar-felt hvor du til enhver tid kan tilføje oplysninger.

Vil du fortryde din auktion kan du slette den ved at bruge ikonet her . Denne funktion kan kun bruges sålænge der ingen bud er.

2. “Mine auktioner” - hvad er det?
####################-
Når du kommer ind på http://www.studmed.dk/auction.php ser du til venstre en blok der hedder “Mine auktioner” - her har du genveje til de mest vigtige funktioner.

-Mine auktioner
Ved at trykke her kommer du til en oversigt med:
De varer du har købt som “køb-nu tilbud”
De varer du har budt på
og endelig de varer du selv har sat til salg - herved får du en hurtig oversigt over hvordan det går med dine produkter

-Auktioner jeg overvåger
Er der produkter du finder interessante og gerne vil overvåge, så kan du når du besøger varen klikke på ikonet og dermed tilføje det til din overvågningliste - det er altså de auktioner der er på din liste som du får en oversigt over ved at klikke på “Auktioner jeg overvåger”

-Mine ratings
Giver en oversigt over hvordan andre brugere har valgt at rate dig.
Det er således at når en auktion slutter, kan du vælge at rate køberen, mens køberen kan vælge at rate dig.

På den måde kan man se hvem som er en pålidelig sælger og omvendt en pålidelig køber.

De andre funktioner i menuen giver sig selv.

3. Hvor meget skal jeg byde?
############################-
Det er egentlig op til dig selv - der er dog nogle budintervaller:
Hvis en vare koster under 10 kr. øges bud med 1 kr.
Er prisen mellem 10-50 kr. øges prisen med 2 kr.
Er prisen mellem 50-100 kr. øges prisen med 5 kr.
Er prisen mellem 100-500 kr. øges prisen med 25 kr.
På varer over 1000 kr. øges budintervallet til 50kr.

4. Hvordan finder jeg ud af om jeg er blevet overbudt?
#################-
Har du budt på en vare og en anden byder over, så får du en mail om at du er blevet overbudt.
Derfor er det vigtigt at din email-adresse i din profil er rigtig.

5. Hvordan finder jeg ud af hvem der vandt auktionen?
#########
Det er således at når auktionstiden er udløbet, så modtager sælger en mail om at varen er solgt eller ikke solgt, mens vinderen af auktionen modtager en mail om at denne er vinder.

Derefter skal køber og sælger kontakte hinanden ved at sende en PB (privat besked) til den anden part.

6. Jeg har oprettet min vare det forkerte sted, hvad gør jeg?
########-
Kommer du ved en fejl til at oprette en vare i den forkerte kategori kan du til en hver tid flytte den til en anden kategori ved hjælp af ikonet:
Afgiv din stemme her: http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=1136

7. Hvordan tilføjer jeg billeder til min auktion?
##############
Der kan tilknyttes 5 billeder til en vare. Når du opretter auktionen kan du angive et billede der enten findes på din computer eller et andet sted på nettet.

Når varen er oprettet kan du enten tilføje flere billeder, eller hvis du ikke fik tilføjet et billede i første omgang, så kan du altid sidenhen gøre det.

Gå til din vare.
Klik på “Klik her for at administrere billeder tilknyttet denne vare” hvis der allerede findes et billede. Gør der ikke det, så vises teksten “Klik her for at uploade eller redigere billeder tilknyttet din vare”.

Klik da på “Klik her for at uploade yderligere billeder” og en popup åbner. Her kan du nu uploade en billede enten fra din pc eller et billedet der allerede ligger på internettet.

Findes der allerede et billede har du mulighed for at slette, beskære eller erstatte billedet ved at bruge knapperne med samme navn.

8. Hvordan ændrer jeg det store billede på min auktion?
##############
Klik på “Klik her for at administrere billeder tilknyttet denne vare” og på den nye side du kommer til, kan du vælge enten af “erstatte” eller “slette” billedet.

Har du uploadet mere end et billede, så kan du ved at klikke på “Gør til primære” nemt vælge hvilket af dine billeder der skal være det “primære” altså det billede der vises som det største.

9. Hvilke billedtyper må jeg uploade?
##############-
Studmed.dk understøtter muligheden for at du kan uploade filer af typen:
.gif
.jpg
.png

10. hvor meget må billederne fylde?
##############-
.gif må fylde 20kb
.jpg må fylde 100kb
.png må fylde 100kb

11. Hvor mange pixel må billederne være?
##############-
Auktionen er så smart indrettet at billederne faktisk må være uendeligt store, for er billedet for stort, så skalerer serveren det selv ned så det passer i størrelsen og gemmer så det billede på serveren - men det behøver du ikke tænke over - andet end at det er smart…

Hvofor kan man ikke selv vælge hvad startbeløbet skal være i auktionen? det virker sådan lidt hokus-pokus hvornår man får tilbagemeldingen, at ens startbeløb er for højt. skrev en gang 75 og det ændrede jeg så til 100 kr og det blev herefter accepteret? det er jo et endnu højere startbeløb!

Jeg kigger på det…

Jeg skal have kigget på auktionen her i nær fremtid - der er bare så meget at se til disse dage :roll: