Salg af turnusnumre?

Siden igår er der kørt en hed debat om køb og salg af turnusnumre på IMCC’s mailingliste, som har kastet mange holdninger af sig.

Jeg mener selv, at det er både amoralsk og ukollegialt at spinde guld på uheldige medstuderendes mindre gode numre.

Senest har der været en påstand om, at det er fuldt ud lovligt at sælge sit turnusnummer. Kan det virkeligt være rigtigt?
Det lyder meget uheldigt i mine ører - lidt i retning af at kræve penge under bordet for en andelslejlighed… Nogen som ved hvordan lovgivningen er på dette område?

Well - man må ikke købe, bytte og sælge turnusnumre - men det er jo heller ikke det der foregår - der foregår en handel med PLADSER, hvor der betales en “kompensation”. Al indtægt er skattepligtigt, så “tjener” du 100.000kr skal du oplyse det som en indtægt på din selvangivelse - gør du det - tror jeg ikke denne handel er ulovlig…

Der er et par tråde om det her på siden.

Ok - jeg har set trådene, men jeg var lidt i tvivl om reglerne.
Sagen på IMCCs mailingliste handlede om en der ville sælge sit nummer 46, hvilket så - i følge dig - er ulovligt.

Jeg forstår så på dig, at hun kan omgå loven og gøre det lovligt ved f.eks. at vælge et sgehus i Kbh og bagefter “sælge” pladsen for 100.000 kr til en uheldig medstuderende…
Hvis hun vel og mærke opgiver indtægten til skattefar…

ja, det er sådan jeg har forstået det…

men jeg tror ikke der er så mange penge i nr 216 :smiley:

Men ærligt jeg er i tvivl om lovligheden og det er vel også en af grundende til at det foregår i det lyssky…

@Simons: Man kan slet ikke sælge et nummer. Der er som Frold siger kun en mulighed, og det er at bytte sygehuse efter fordeling. Det har derfor ikke noget at gøre med at lovliggøre en evt handel.

MG;
Det vil altså sige at det ikke kan lade sig gøre at bryde loven, fordi man ikke kan sælge et nummer. Man skal vælge sygehus og derefter sælge sin plads.
Svaret på emnet bliver dermed, at handel med turnuspladser er 100% lovligt, hvis jeg forstår dig ret…

@Simons: Nej, mit svar er bestemt ikke at salg er lovligt… Ærligt talt så har jeg ikke noget klart svar, men tvivler dog på, at det ændrer meget at sælge en ansættelse fremfor et nummer.

Det var i folketinget 2001:

Sundhedsministeren (Arne Rolighed):
Til fru Gyda Kongsted. Hvis ministeriet eller styrelsen fik kendskab til, at en sådan handel foregik, ville der blive grebet ind med det samme, for det er helt uacceptabelt og i uoverensstemmelse med både reglerne og ånden at håndtere den slags ting på den måde. Så jeg kan bekræfte, at der vil ske en påtale og en sanktion med det samme.

http://www.folketinget.dk/Samling/20001 … /S1726.htm

Om norske medicinstuderende i Danmark der tilmelder sig turnusordningen i både Norge og Danmark.

Det er en anden - men spændende - problemstilling.

[quote=“Dr. Lechter”:6zd3hmte]Det var i folketinget 2001:

Sundhedsministeren (Arne Rolighed):
Til fru Gyda Kongsted. Hvis ministeriet eller styrelsen fik kendskab til, at en sådan handel foregik, ville der blive grebet ind med det samme, for det er helt uacceptabelt og i uoverensstemmelse med både reglerne og ånden at håndtere den slags ting på den måde. Så jeg kan bekræfte, at der vil ske en påtale og en sanktion med det samme.

http://www.folketinget.dk/Samling/20001 … /S1726.htm

Om norske medicinstuderende i Danmark der tilmelder sig turnusordningen i både Norge og Danmark.[/quote]