Sandsynligheden for sommer- eller vinterstart? KU

Hej alle!

Jeg sidder og er lidt i tvivl om, hvad det er, der afgør hvornår man starter på KU. Da jeg har hørt, at mange som søger sommerstart bliver rykket til vinterstart. På KUs hjemmeside står der; “Hvis flertallet ønsker at starte i september, flytter universitetet de yngste af de optagne til studiestart i februar.” Men samtidig hører jeg at de ikke længere fordeler efter alder? Så jeg tænkte om der var nogle studerende, der startede sidste år eller lige nu i februar, som kan be- eller afkræfte dette? :slight_smile:

Mvh. Yifei Cao

Du har ret mht. alderen. Pladserne fordeles således at de “ældste” får sommerstart og de “yngste” får vinterstart, hvis størstedelen ønsker sommerstart :silly:

Det er aldrig helt til at sige præcist. Det afhænger af hvem der søger.

Hvis nu alle der kom ind var 20 år, ville de nok tage den halvdel som var først i sidste halvdel af året til at starte til vinter.

Hvis alderen er spredt mere, er det lidt anderledes. Så det kan nok være svært at give en præcis grænse.

Jeg er startet på KU her til februar :slight_smile: og kan helt sikkert bekræfte at det er de yngre studerende der får vinterstart.
Er selv 20 (fylder 21 til april) og havde selv søgt vinterstart, så ved ikke om jeg kunne have fået sommer start - men mit gæt er at jeg ikke havde fået sommerstart.
Den ældste på mit hold er lige fyldt 21, og det virker til at være den samme tendens på de andre hold. (Selvom jeg har hørt der er en i 30’erne og en i 40’erne på andre hold…)

Mange tak for jeres svar! :slight_smile: