SDU- Biomekanik vs. medicin

Hej i alle medicinstuderende derude…

Jeg er lige blevet optaget på klinisk biomekanik uddannelsen på SDU. Jeg har hørt, at en del af studiet er identisk med medicinstudiet…??
Hvor meget af uddannelsen er ens? Eller hvor mange fag har man tilfællles, og hvilke fag er der til forskel?

Venter spændt på jeres svar:)

Mvh
Klara

Hej Klara,
På SDU’s hjemmeside kan du downloade studieordninger for begge uddannelser. Studierordningerne beskriver fagene man har på de forskellige semestre. Så kan du sammenligne og se hvilke fag, der er fælles.

Jeg har prøvet at kigge lidt på det… Men synes ikke jeg kan finde noget specifikt om fagene på de forskellige moduler?? Er det noget man først kan se, efter at have fået en selvbetjeningskode?

Hej Klara!

Studierne består af tre spor på SDU, biomedicin-, akademisk- og professionssporet.

Biomedicin og akademisporet er ens for medicinere og biomekkere. Det vil sige fag som anatomi, fysiologi, biokemi og videnskabsteori.
Til gengæld er professionssporet forskellige på de to uddannelser. Medicinere har bl.a. kommunikationstræning, færdighedstræning i såsom stetoskopi, venflonanlæggelse, kateteranlæggelse osv samt klinikophold. Biomekkernes professionspor består af kiropraktorfag.
Så ja, de tre første år er meget ens for de to studier og man har forelæsningerne sammen, men derefter på kandidaten adskilles man helt.

Jeg håber, at det er svar nok.

Hej,

Mange tak for svaret… Tror også jeg fandt noget på nettet, hvor der stod lidt a la det du sagde. Det er mere det praksise, der er til forskel kan jeg se? Altså færdighedstræningen. Biomekaniker har vist også lidt flere timer, da jeg sammenlignede de to studieopbygninger, og kunne se at der var tomme felter i medicinens opbygning, hvor de tilsvarende felter på biomekanik var fyldt ud. Spændende at man skal være så mange til forelæsninger osv. Glæder mig enormt til det;)