SDU eller KU?

Hej allesammen!

Jeg bliver student her til sommer og har gennem de sidste 5 år været fast besluttet på at ville læse medicin. Mit snit er allerede højt, og jeg kan derfor komme ind på både KU og SDU, uanset hvordan de sidste eksamener kommer til at forløbe. Indtil nu har jeg været mest interesseret i at studere på SDU, dels pga. af studietordningen med moduler og dels fordi jeg har hørt rigtig meget godt om studiet generelt.
Fornyligt hørte jeg så at SDU skulle have en rigtig høj dumpe procent, og at SDU skulle være ringere - eller manglende i forhold til KU.

Er der nogen som har lyst til at dele deres erfaringer med mig?

Jeg er virkelig kommet i tvivl, for jeg vil helst ind et ordenligt sted, og jeg har hele tiden været af den opfattelse at mange søgte ind på KU fordi det var det var i hovedstaden, men er det i virkeligheden fordi det ER det bedst? :dry:

Jeg går på 5 sem på KU og søgte ind her uden at tænke nærmere over det, da jeg nu engang bor her i København.
Men havde jeg vidst hvor dårlig undervisningen er på Bachelor-delen her, ville jeg ihvertfald have overvejet at flytte til SDU.
Ikke at jeg ved noget om hvordan undervisningen er på SDU, men jeg har svært ved at forestille mig at det kan være værre end på KU.

Jeg kender en hel del ældre studerende og jeg har stadigvæk til gode at møde een der synes at bachelor-delen på KU var bare i nærheden af at være en god oplevelse.

Der er ingen hoved og hale i forløbene, man skriver rapporter før man er blevet undervist i det det handler om, opgaveregningstimerne ligger så man ikke har haft mulighed for at sætte sig ind i emnet osv. osv.
Og når man så kommer frem til eksamen er det sådan, at selvom man har læst og forstået det der står på læselisterne, er man ikke klædt på til at løse eksamensopgaverne.
Det er en disciplin helt for sig selv som bl.a Aspiri tjener gode penge på at undervise i.

Hvis man i starten af semesteret tager en kalender, eens skema og læselisterne til de enkelte holdundervisningstimer og forelæsninger og så forsøger at lave en realistisk læseplan, finder man hurtigt ud af at det er fuldstændigt umuligt.

Og sådan kunne man blive ved, idet semestrene fra kursusledernes side, er “planlagt” med hovedet under armen.

Skulle jeg starte forfra ville jeg ihvertfald prøve at undersøge om folk generelt er glade for at gå på bachelor-delen på SDU.

Til gengæld hører jeg fra næsten alle, at det er superfint at være på kandidaten her i København, så jeg glæder mig rigtigt meget til at første del er overstået.

Jeg går selv på SDU, men kender en del der går på KU. Jeg synes generelt det er svært at direkte sammenligne de to, men jeg kan da give nogle eksempler på hvorfor jeg synes SDU er godt:

Studieordningen. Modulopbygningen er rigtig rar i visse tilfælde, andre kan den være lidt tung (Fx modul 4 som er bevægelse og arbejde, som selv vores lektor mener er alt for meget til den tid man har!).

Studyguides. Hvert modul har en studyguide, hvor der er præcis beskrivelse af hvad der skal gennemgås i forskellige holdtimer af emner. Der er liste med kontaktinformationer på undervisere, modultovholder, der er læringsmål for alle fagene, der er endda liste over pensumbøger inklusiv hvilke sider og kapitler der er pensum i de enkelte bøger! Noget jeg har hørt fra nogle af min KU venner ikke eksisterer hos dem.
Det gør hvert i fald livet meget nemmere.

Mange bliver optaget via kvote 2, hvilket gør at man ikke føler at alle er “åh så seje fordi de har fået høje snit”. Den oplevelse har jeg ikke, som jeg nogle gange hører fra folk der læser på KU (Det er dog langt fra størstedelen, heldigvis da :P). Man kan også mærke en markant forskel i livsholdning blandt dem som er dirkete fra gymnasiet og dem fra kvote 2, som tit er ældre. Men nu går jeg også på det semester som primært er kvote 2 medicinere (+ kiropraktor studerende).

Nogle af de primære undervisere går meget op i at studiet skal være mindst ligeså godt som KU og AU. Jeg kan af gode grunde ikke specifikt sige at de er det, men jeg synes ikke det er fordi at man mangler indhold, tværtimod. Der er generelt også stor hjælp af hente fra ens undervisere og sekretærer, hvis man er i tvivl om noget. En af vores sekretærer er et kendt fænomen blandt bachelor studerende.

Kandidaten kan jeg ikke udtale mig om. Jeg ved mange vælger at tage til KU eller AU. Tit er det en blanding af prestigefølelse (“Det er jo Panum!”), at de gerne ville have læst i København, eller de vælger at gøre det grundet mere klinik. Om det er en fordel eller en ulempe kan jeg ikke vurdere. Jeg ved bare at dem jeg kender på kandidaten på KU er glade for deres klinik, men de synes også at det er rimelig tough med så mange ugers klinik uden at pensum bliver mindre af den grund. Så skal de bruge størstedelen af deres tid på klinik + læse lige så meget som før.

Jeg er dog nok også lidt hr. modsat. Jeg er glad for SDU, og har egentligt ikke brug for at tage til KU fordi det er prestigefyldt. Det er der mange der vil.

Og en sidste ting jeg kom til at tænke på: Det er virkelig billigt at bo i Odense frem for København. Samtidig er det nemt at komme rundt på en cykel.

Lige et spørgsmål: Jeg har læst et sted at der ikke er dissektion på SDU - passer det?

Nope - det passer ikke… Man har en hel uge, der er sat af til dissektion i slutningen af 2. semester - aka modul 4 :slight_smile:

Lige til noget andet: Er der nogen som ved hvor stor chancen er for at komme ind til sommerstart når man er 19 år? Jeg har hørt skillelinjen er 21 år, så skal jeg regne med at starte til vinter?

Du må regne med [strike]sommerstart[/strike] vinterstart, medmindre du kan overbevise dem om at gøre en undtagelse. Jeg ved at det er muligt i Århus, hvis du bruger argumenter som at du allerede lige er flyttet til, har fået arbejde i Århus / opsagt det derhjemme, eller kan miste din bolig hvis du ikke er studieaktiv.

Mener du ikke vinterstart?

Du må regne med VINTERstart. SDU er desuden/desværre ringe når det kommer til at ordne den form for bureaukrati. Man kan fx heller ikke bytte med en, selvom man selv var vinterstarter, og den anden sommerstarter.

Med det sagt, så er SDU et utroligt lækkert sted at studere, og modulordningen er fantatisk!

Jo, min fejl.

Kan det virkelig passe at det kun er alder som er afgørende? Jeg er selv 89’er og var 21 da jeg startede i 2011 (sommer), men jeg startede også som med nogle som “kun” var 91’er, altså omkring 19.

Har de bare været heldige at være smuttet igennem uden at vide det? Dem jeg har snakket med har i hvert fald ikke selv gjort noget aktivt for at starte tidligere.

Jeg skal ikke kunne sige hvad begrundelsen for eller frekvensen af disse undtagelser er, men:

http://www.sdu.dk/uddannelse/bachelor/medicin/adgangskrav/september_februar

[i]"På ansøgningsskemaet kan man angive, om man foretrækker at begynde til februar.

Erfaringen er, at de fleste ønsker at begynde til september. Derfor skal en del af de optagne begynde i februar mod deres ønske.

Fordelingen finder sted efter alder, således at de ældste skal begynde til september, og de yngste må vente til februar.

Denne procedure er fastsat af Videnskabsministeriet. Syddansk Universitet kan ikke afvige fra denne regel. Der kan altså ikke ændres eller byttes studiestartstidspunkt."[/i]