SDU Modul B10 Angreb og Forsvar

Hej,

Jeg skal i gang med Angreb og Forsvar modul B10 om lidt, og har hørt fra flere studerende, at vejen frem (udover at lære noget ift. forelæsninger og holdtimer) til at kunne komme gennem eksamen på B10 er at læse/lave gamle eksamenssæt/at det alene er kernen i at have en chance for at bestå. Jeg har i den forbindelse fået at vide, at der er meget udenadslære ifm. med det mikrobiologiske ift. patogener, immunforsvar med utroligt mange forkortelser for flere komplekse cellulære mekanismer og reaktionsveje.

Hvad skal der lægges vægt på/hvad er en god læsestrategi for dette modul?

Helt enig i det du har hørt.
Dette modul overraskede mig mht sværhedsgrad. Man er træt ovenpå B9. Så man slapper lidt af i starten af B10 og så finder man pludselig ud af at pensum er ret stort. Og eksamen er (undskyld mig) ret latterlig. Jeg mener stadig af fokus her lå et forkert sted og jeg har ikke taget ret meget med fra det modul.
Det handler om at kunne huske virkelig underlige ting meget specifikt.

Fx. (ja, det var en del af vores eksamenssæt):

"Hvilken af nedenstående mikroorganismer er mindst?

a. Malaria parasit (Plasmodium sp.)
b. Staphylococcus aures
c. Pox virus
d. Influenza virus
e. Polio virus"

Spørg en tilfældig læge om det og de vil komme til kort. De fleste vil vide at det er en virus (for virus er mindre end både bakterier og parasitter), men få ved at det Polio er mindre end Pox og Influenza. Og det store spørgsmål er så relevansen af sådan et spørgsmål - og det må vi nok lade ligge i det uvisse.

Et andet (tilfældigt) spørgsmål fra vores sæt kunne være:
"Komplet IgA mangel ses blandt:

a. 1:200 danskere
b. 1:500-700 danskere
c. 1:1500-2000 danskere
d. 1:25.000 danskere
e. 1:200.000 danskere"
Til den interesserede kan jeg røbe at det rigtige svar er b.

Og et “klassisk” spørgsmål kunne være:
"Hvilket integrin udtrykker tarmsøgende T-celler:

a. CCR7
b. CD11CD18
c. Alfa4beta7
d. CCR4
e. CD62L"

Hvor C er det rigtige (det er jo logik :crazy_face:). Det er klassisk fordi der er en masse forkortelser - dem er de glade for på B10.

God vind med det. Udenadslære er vejen frem. Husk det, gå til eksamen, glem det.
Hvis du så skal være immunolog eller mikrobiolog så må du hellere forstå det til bunds.

Bogen Immunologi kan anbefales! Er meget bedre end pensumbogen og er i øvrigt også på dansk!

Dbh.
KmK

2 Synes om

Hej igen!

Mange tak for et godt uddybende svar - jeg beklager min egen sene tilbagemeldning, men det er virkelig værdsat, at du (også helt generelt på studmed) bruger så meget tid på at hjælpe medicinstuderende på sdu med diverse svar!

Jeg sidder nu med eksamenslæsning den sidste uge, inden jeg skal op næste uge på onsdag og kører nærmest hele modulet igennem en gang til for at memorere og løser ellers bare en masse mcq’s på Anki.
Generelt hører jeg også fra studerende over mig, at eksamen ca. består af 50% af de samme spørgsmål omformuleret og at man i princippet i dette modul kan klare sig med at lære og bestå eksamen alene på baggrund af eksamenssæt. Det synes jeg dog måske er en anelse optimistisk ift. egentlig at kunne forstå og lære noget, samt at eksamenssættene fra gang til gang alligevel har en del variation i nye spørgsmål, efter min mening.

God jul!

Vh.

1 Synes om

Nogle gode råd ifht B10, nu når du er på den anden side :)?