SDU: Onenote/Evernote og anden forberedelse

Hej folkens.

Jeg har bestået MMI på SDU, og regner som 29-årig stærkt med at blive tilbudt sommerstart :slight_smile:

Jeg har en ældre Lenovo tablet, og har rigtigt gode erfaringer med at tage noter i Onenote 2007 i de GSK-fag jeg har suppleret de sidste to semestre. Organiseringen har passet mig godt, og grafer, tegninger, osv, har jeg jo blot hurtigt kunne tegne ind med den tilhørende pen.

Er der nogen herinde der har gode erfaringer med det ene eller andet på medicinstudiet?
Man kan mene at jeg er tidligt ude, men skal jeg migrere til f.eks. Evernote, og skal kunne bruge det ordentligt, så jeg ikke bare ender med linær tekst som i Word, så kunne det være dejligt med en måneds tid hvor jeg kan lege med det.

Er der ellers andre ting man med fordel kan gøre? Læse noget gymnasiebologi, da jeg ikke har haft det, indkøbe en af bøgerne til nogle af de første moduler, el.?

Jeg kan se at Menneskets Anatomi og Fysiologi anbefales til en der startede på KU, da den dog er på pensumlisten: http://www.studmed.dk/forum/48-Studmed-debat/80154-Ggode-ideer-til-hvad-man-kan-læse-forude
Kan den anbefales? Jeg fandt indholdsfortegnelsen et eller andet sted, og den ser jo interessant ud.

PS - jeg har været igennem MASH, og er på sæson 6 i ER :wink:

Tillykke med optagelsen! Du skal nok blive glad for at læse i Odense :slight_smile:

Men så STOP!

Træk stikket ud og hold sommerferie, kobl af. Det gælder sådan set alle jer som er kommet ind via MMI! I får rigeligt at læse når I starter på studiet og I bliver ikke bedre stillet ved at kværne diverse tunge fagbøger inden studiestart. Tænker især på dig, når du er 29 år og har udsigt til minimum 6 års studier. Der vil komme perioder, hvor bøgerne kommer til at hænge dig langt ud af halsen. Desuden giver det sjældent mening, at læse fagtungt stof uden at have et præcist mål med læsningen.

PS: Lad nu være med at lægge alt for meget i de medico-serier, som MASH, ER eller Greys. Virkeligheden er anderledes end på TV :wink:

[quote=“Zbigniew” post=81558]Jeg har en ældre Lenovo tablet, og har rigtigt gode erfaringer med at tage noter i Onenote 2007 i de GSK-fag jeg har suppleret de sidste to semestre. Organiseringen har passet mig godt, og grafer, tegninger, osv, har jeg jo blot hurtigt kunne tegne ind med den tilhørende pen.

Er der nogen herinde der har gode erfaringer med det ene eller andet på medicinstudiet?
Man kan mene at jeg er tidligt ude, men skal jeg migrere til f.eks. Evernote, og skal kunne bruge det ordentligt, så jeg ikke bare ender med linær tekst som i Word, så kunne det være dejligt med en måneds tid hvor jeg kan lege med det.
[/quote]

Hvis du har en af de nyere versioner af word, så kan du vælge “notesboglayoutvisning” nederst i venstre side (når du har oprettet et nyt dokument). Det er faktisk RIGTIGT godt til at lave noter, og så er det et program de fleste bruger. Man kan også tegne i fri"hånd" (fri"mus"). Prøv det.

[quote=“Zbigniew” post=81558]
Er der ellers andre ting man med fordel kan gøre? Læse noget gymnasiebologi, da jeg ikke har haft det, indkøbe en af bøgerne til nogle af de første moduler, el.?

Jeg kan se at Menneskets Anatomi og Fysiologi anbefales til en der startede på KU, da den dog er på “klip”… PS - jeg har været igennem MASH, og er på sæson 6 i ER ;-)[/quote]

Efter min mening skal du bare holde fast i at nyde en masse ER eller House, og vente med at læse til du kommer i gang til september. Der vil som nævnt være masser af tid med bøgerne, og du vil læse lidt i blinde, da du ikke aner hvad der forventer/lægges vægt på. Nyd sommeren B) og giv den så gas når du starter.

og så et stort tillykke med at du er kommet ind…

Hej

Jeg har lånt Holes essentials of human anatomy and physiology (den du refererede til, tror jeg?) af en af mine søsters venner, som er på 6. semester, og jeg synes, det har været rigtig rart at bladre lidt rundt i den.

Det er ikke fordi, jeg vil læse forud eller noget i den retning, men fordi, jeg er super spændt på at skulle begynde på medicin. Så er det bare rart at få lov og sidde og kigge på nogle af de ting, man skal til at bruge de næste 6 år på :slight_smile: Det tror jeg ikke helt, folk herinde fordtår (nok fordi, deres bøger hænger dem lidt ud af halsen nu ;D).

Hvis du meget gerne vil kigge på en bog, tror jeg den er et meget godt bud, for den er meget pædagogisk og tager en over mange af de mere basale ting - så vi kan få stillet noget af nysgerrigheden :slight_smile:

Tillykke med optagelsen :slight_smile:

Hej Sophie - helt korrekt. Og de første moduler på SDU er netop nogenlunde sammenfaldende med mine personlige interesserer.

Det var denne bog jeg talte om:
http://gad.dk/Menneskets%20anatomi%20og%20fysiologi
men først og fremmest skal jeg have læst op på min organiske kemi, og så læse lidt gymnasiebiologi. Så må vi se hvor langt jeg kommer med de andre intentioner. Det kan jo være at det holder op med at regne på et tidspunkt :slight_smile:

Koch - Er det på en Mac du bruger den funktion? Så vidt jeg har kunnet læse på nettet eksisterer den funktion kun til Word for Mac. Det skulle være en meget skrabet version af Onenote Microsoft har valg at integrere med Word til Mac.

Hej igen
Ja, det er rigtigt. Det er office 2011. Jeg troede egentligt at det var ens for både MS of Mac.
Kender ikke rigtig Onenote som seperat program, men hvis det minder om, så der det godt :slight_smile:

Jeg har den bog du nævner og jeg er rigtig glad for den. Jeg sidder bestemt ikke og terper, men jeg har LYST til at bladre lidt rundt i den af og til. Jeg lærer noget og jeg husker måske 10% af det, men jeg hygger mig imens jeg læser. Og hellere det, end et eller andet hjernedødt reality-TV, med dumme teenagere der kopulerer og drikker sig i hegnet.

Helt ærligt, så får jeg en lille smule kløe af, at hver eneste gang der kommer et “hvad kan jeg læse mens jeg venter?” - og det kommer jævnligt - så er svarene “lad være”. Med mindre der er tale om, at folk vil lære hele 1. semesters pensum inden studiestart, har jeg altså virkelig svært ved at se problemet i lidt hyggelæsning af noget der kunne vise sig at være relevant til september…

(Ja, jeg er sgu lidt muggen i dag :wink: )

Dr.Mom:

Nu er der jo tale om udsagn fra andre og ældre studerende, som har været i jeres sted før. Heriblandt undertegnede. Måske skulle I lytte?

Men bevares, ses det som hyggelæsning, så fred være med det. Men hvis I tror, at det at terpe en fysiologibog (uden et fokus iøvrigt) inden I starter giver jer en fordel og gør jer bedre rustet, så er det min ydmyge mening, at I tager fejl.

Synes bare det er skam, at se samme tendens gentage sig år for år. For en særlig forberedelse er altså på ingen måde nødvendig. Det ender jo bare med, at der bygger sig rygter op om, at man skal have læst en bestemt fysiologibog inden man starter, for overhovedet at have en chance på studiet. Nej, spar hellere krudtet og tank en masse læselyst op i sommerferien og giv den en skalle på modul 1! :slight_smile:

[quote=“DrBonde” post=81568]Dr.Mom:

Nu er der jo tale om udsagn fra andre og ældre studerende, som har været i jeres sted før. Heriblandt undertegnede. Måske skulle I lytte?

Men bevares, ses det som hyggelæsning, så fred være med det. Men hvis I tror, at det at terpe en fysiologibog (uden et fokus iøvrigt) inden I starter giver jer en fordel og gør jer bedre rustet, så er det min ydmyge mening, at I tager fejl.

Synes bare det er skam, at se samme tendens gentage sig år for år. For en særlig forberedelse er altså på ingen måde nødvendig. Det ender jo bare med, at der bygger sig rygter op om, at man skal have læst en bestemt fysiologibog inden man starter, for overhovedet at have en chance på studiet. Nej, spar hellere krudtet og tank en masse læselyst op i sommerferien og giv den en skalle på modul 1! :-)[/quote]

Omvendt er de der “LAD VÆRE I bliver tids nok skide trætte af bøger!”-kommentarer heller ikke særligt motiverende og/eller medvirkende til at man ser på det kommende studies læsebyrde med optimistiske øjne.

Som jeg også skriver, er jeg helt enig med dig i, at det ikke virker fornuftigt at terpe hele 1. semesters pensum inden studiestart. Men sådan læser jeg heller ikke de fleste af de indlæg, hvor der bliver spurgt til om man kan have fordel af at læse noget inden. Det er, i min optik, ikke det samme at læse lidt sporadisk i en bog på sygeplejerskeniveau og at bruge sin sommerferie på at lære Hovedets, Halsens og de indre organers anatomi udenad.

Vi læser jo fordi vi er spændte, interesserede, glæder os, og er ivrige efter at komme i gang med det studie, som nogle af os har arbejdet en vis legemsdel ud af bukserne for at blive optaget på. Så jeg synes det er ærgerligt, at man ikke kan spørge til relevant læsning uden at blive mødt med formaninger…

Så nej - jeg vil ikke lytte :wink: :evil: :stuck_out_tongue:

Hej igen
Der er skam ikke noget i vejen for at ville samle lidt appetit. Man er jo lige kommet ind på sit drømmestudie. Jeg mener dog stadig at man skal tage det roligt, da der er en del læsning i løbet af årene :slight_smile:

Det er dog ikke uoverskueligt, og kan sagtens lade sig gøre… Min pointe er at man ikke skal læse for at “lære en masse” inden man starter. Derfor mener jeg også at serier som House, ER m.fl. er ganske fornuftige. Man snuser til de ord, som bruges som læge, og så er det god underholdning - og det kan ikke sammenlignes med “de unge mødre”, paradise hotel etc.

Glæd jer alle sammen - det bliver fedt - med tiden federe - og når I er igennem så bliver det endnu federe. Nu er jeg godt på den anden side af kandidat eksamen og jeg tænker ofte - hold da op, hvor er det vildt, at man får så “mange” penge for noget der er så fedt at lave…
:blink: