Second opinion søges - igen

Hvor læste du fagene som fjernundervisning? Fordi de fleste steder jeg finder, i hver fald med dansk, er kun fra niveau 0-A.
Og tog du fagene umiddelbart efter gymnasiet? Fordi jeg tænker det er nemmere at tage fagene evt som selvstudie, hvis man kommer lige fra gym. Jeg kan jo absolut intet huske fra undervisningen i gym.

Hvorfor kan du ikke deltage i unitest? Hvis det er snittet, så kan du jo søge dispensation for dette?
Og ja, jeg overvejer virkelig også om det er hele den kamp værd at køre på med dansk og engelsk frem for bare at få et fint fysjob - også økonomisk. Jeg har nu undtagelsesvis fået lov til at læse fagene online i KBH. Men det kræver selvfølgelig at jeg ikke færdiggør fys - ellers koster det op mod 24.000 kr pr fag. :open_mouth:

Jeg fik at vide fra AAU at karakterer fra videregående ikke tæller - hvilket er lidt ærgerligt.

Tak for gode tips. :slight_smile:
Rart at høre at måske er håb, selvom jeg ikke er super sproglig!

Mange tak for svar!
Det ved jeg nemlig de ikke gør på KU kvote 2. Der fik jeg at vide, det kom an på hvor ens ansøgning lå i bunken - hvis den lå øverst tæller karakterne ikke, men hvis den lå nederst kunne det godt nå at tælle, hvilket jeg egentlig synes er dybt mærkeligt, da det jo så er forskelsbehandling.

Det giver absolut ingen mening. Alle ansøgere skal behandles på lige fod. Jeg havde ringet ind og forhørt mig en ekstra gang

Læste fagene som FU på vuc syd og vuc fyn. Dansk b>a og englesk c>b. Læste ikke direkte efter gym. Har holdt et par års pause.
Har prøvet at søge om dispensation og endda med god dokumentation, men mit snit er åbenbart for lavt til at de vil give mig lov. Synd at de ikke lægger vægt på karaktererne i de adgangsgivende fag, for der har jeg et snit på 10 stykker.
24.000 kr for at deltage i fjernundervisning? Vildt og underlig dyrt.
Har du mulighed for at kigge på den privat besked jeg har sendt dig og give et svar? :slight_smile:

Hvor relevant tror du egentlig et enkelt semester fra et naturvidenskabeligt uni studie vil være for en kvote 2 ansøgning hos AAU? Umiddelbart er det karaktererne i de adgangsgivende fag som de lægger mest vægt på, så ved faktisk ikke hvor mange point de vil give for et enkelt semester.

Hvad med farmaci? Altså, jeg kan kun formå at få et enkelt semster med i vurderingen, da alt skal sendes inden 15 marts, så ved ikke hvor meget indflydelse det kommer til at have. Ved du egentlig om de lægger vægt på de karakterer man har opnået på studiet? For så ville det jo være meget oplagt at prøve at få så høje karakterer som muligt…

Tænker mere på karaktererne fra en relevant uddannelse :smiley: Kunne nemlig ikke få et præcist svar fra AAU om det var noget i vægtede i deres helhedsvurdering.

Må jeg høre hvordan du præcist har udregnet dit snit i de 5 fag?
Fordi jeg tænker hvis du kom ind med 9,1 og jeg har 9,8, hvis jeg har regnet rigtigt, så burde det måske ikke være nødvendigt for mig at forbedre dette.
Ens STX samlede snit tæller ikke med, så vidt jeg kan se?
For der har jeg lavere end dig :grimacing: (8,0)
Jeg tror bare umiddelbart, hvis jeg satser på loftet afskaffes og får et fys job på et hospital frem til ansøgning, så vil det være mere relevant end hvis jeg bruger tiden på at få 12 i dansk/eng. Eller det tænker jeg i hvert fald selv det ville være, men man ved selvfølgelig aldrig med optagelsesudvalget :thinking: og det er også et kæmpe sats.

Men du har også 3 andre chancer på KU, sdu og au

1 Synes om

Ej hvor uretfærdigt at de ikke vil give dig dispensation, når nu du har så fine karakterer i de adgangsgivende fag. Min snit bliver også for lavt, når SDU sætter grænsen op til 9,0, så jeg håber virkelig jeg kan få disp. Troede ikke det var så svært :anguished:
Men tror mit snit på min bachelor ender på 9,7-9,9 alt efter sidste eksamen, så måske man kan bruge det til at få dispensation :thinking:

Gælder 9 I snit ikke kun for kvote 1? Der står ellers at alle som ikke opfylder kravet skal testes… Udover det, så gælder der først fra år 2021

Men du er obviously kvalificeret og tror folk hellere vil satse på unitesten end AAU til næste optag, så chancerne er større (tror jeg)

Kan du sende et link? Jeg tænker på om du har udregnet et simpelt snit;
Altså fx jeg har:
4,7,7 eng A = 6 i snit
4,7,10 i dansk = 7 snit
12/12 mat A = 12 i snit
12 kemi B
12 fysik B

Samlet snit:
(6+7+12+12+12)/5 = 9,8

Eller hvis jeg regner det med vægt ift. niveau:
4+7+7+4+7+10+12+12+(1.5 * 12)+(1.5 * 12)/11= 9,0.

Hvis jeg fx på gym i dansk A har fået 7,7 i årskarakterer og 4 til den skriftlige eksamen og jeg så efterfølgende Kun forbedrer den skriftlige karakter i dansk A (enkeltfag) og får 12, vil mit 12tal så annullere mit 4 og 7 tal fra gym?

Hvis du får 12 skr., så vil 12-tallet annullere begge de skriftelige karakterer fra gym, men 7 mundtlig vil stadig gælde. Så du ender med (7+12)/2=9,5

1 Synes om

Så tror jeg faktisk dit snit er højere, hvis du udregner det som et simpelt snit, som jeg fik at vide af studievejledningen de gjorde. Så nu ved jeg ikke om mit er godt nok. :grimacing:

Må jeg spørge hvorfor du ikke ønsker at gå fysioterapeut vejen?
Jeg er på 2. semester af medicin og må indrømme at jeg stærkt overvejer at stoppe da jeg ikke rigtig tror at livet som læge er noget for mig og derfor ikke helt har hjertet med i det.
Jeg har kigget en del på fysioterapeutuddannelsen og tror jeg vil gå den vej, da jeg umiddelbart tror det passer bedre til mig:)