Skal anatomi læres på latin eller dansk? Eller begge?

Hej, jeg ville lige høre om anatomi skal læres på latin, dansk eller begge, da jeg vil læse op på anatomi i sommerferien. Al input er værdsat :smiling_face:

1 Synes om

Du skal lære dem på latinsk. De mest “normale” knogler skal man også kunne på dansk på AAU.

Du skal kunne begge på AU, dog benyttes de latinske næsten altid. Du kan godt komme ud for at eksaminator bruger dansk nomenklatur, når der stilles spørgsmål.

Den her ordbog har hjulpet mig rigtig meget Få Anatomiens navne af Jan Rytter Nørgaard som Hæftet bog på dansk - 9788717038684

Latin på AU, vil jeg helt klart sige – dansk bruges en sjælden gang i mellem, og det er selvfølgelig fint at kunne for, at også “almindelige mennesker”, forstår hvad de snakker om. Men til eksamen, vil de gerne høre latin :slight_smile:

Hvis jeg lærte al anatomien, eller i hvert fald nomenklaturen, i løbet af sommerferien, ville det så være en fordel til eksamen?

Nu er langt langt det meste af hele faget netop at lære nomenklaturen, så hvis du bruger sommerferien på det, har du egentlig lært hele faget (der er selvfølgelig også ting som forløb af kar og nerver, funktioner af organer osv., men alt det med at lære ordene fylder meget og især det første stykke tid)

Det ville være forkert af mig at sige, at det ikke er en forde – selvfølgelig er det altid en fordel at komme igennem stof flere gange :slight_smile:. MEN med det sagt, ville jeg på ingen måder råde dig til det og vil til enhver tid sige, at det er nu, du skal holde den sommerferie!
Du får så rigeligt at se til i anatomisemesteret, så hvis du har brugt hele sommerferien på at gå og læse og lære dig selv alt muligt, bliver det pludseligt et endnu længere semester.
Desuden risikerer du højst sandsynligt at blive overvældet af, hvor du starter og begynder og derfor bruge ferien på at gå og stresse over, at du synes, at det er svært, og det er der ingen grund til.
Ja, anatomisemesteret er hårdt. Men langt langt det meste er også, at der generelt er en semi-dårlig stemning, fordi alle er superstressede, og der bliver hurtigt pisket en stemning op, og det er nok mest den, der gør en nervøs.
Så mit råd er: lad være med at gå igang nu i din sommerferie. Når du har fået din læselpan kan du selvfølgelig godt kigge lidt på det ugen inden, men du skal ikke bruge hele ferien på at lære faget på forhånd – det er det, du har semesteret til.

2 Synes om

Ja, man skal kunne både de latinske og de danske navne for ALLE arterier, vener, knogler, muskler og nerver. Og det er vigtigt man kan redegøre for nervernes forløb. Jeg kan give dig et eksempel på hvad de forventer af en til eksamen: hvis du trækker “armens 5 store blandede nerver,” skal du sige: plexus brachialis store 5 blandede nerver stammer fra r. Ventralis, n. Spinalis C5-T1 som passerer gennem scalenerportenporten sammen med a. subclavia… “hvad afgrænses scalenerporten af?” Kan eksaminator så finde på at spørge. Så siger du: m. Scalenus anterior, m. Scalenus media og Costa 1. Så fortsætter du med at fortælle om at de her spinal nerver danner 3 trunci når de har forladt scalenerporten: truncus superior, medius og inferior. Hver truncus deler sig i en anterior og en posterior gren, den anteriore gren fra truncus superior og truncus medius danner fasciculus lateralis. Den anteriore gren fra truncus inf, danner fasciculus medius, de tre posterior grene danner fasciculus posterior. Så kommer du ind på hvilke nerver der dannes fra de forsk fasciculationer: fra fasciculus lat. Danner n, musclocutaneus og n. Medianus’ laterale rod… n, musclocutaneus innerveret overarmens flexorloge som udgøres af m. Biceps brachii, m, coracovbraciais og m. Brachialis. “Hvordan kan man finde ind til plexus brachialis?” Kan eksaminator så spørge. Du svarer: n, muslocutaneus perforerer m. Coracobrachialis. Altså på detteher niveau skal du kunne redegøre for ALLE bevægeapparatets dele… kan du følge mig? Jeg vil anbefale du laver dispositioner til alle eksamens spørgsmål på forhånd, støt dig op ad læringsmålene og vejledningsdokumentet på abslon, sig tingene højt, leg du er lærer og skal undervise andre i det, læs de sider de angiver i bøgerne og bliv ved med at øv det til du kan gengive det med egne ord. Husk at spot på tør med medilearner. Også kan jeg anbefale dig at lave repetetions spg, det var sådan jeg læste op på anatomi - og jeg bestod anatomi. Til eksamen er det vigtigt du bruger præparatet så meget som muligt. Vis og navngiv muskler osv. Det er en god ide at have din disposition med og lægge den på bordet så I alle kan se den. Start med det spørgsnål du har lettest ved. Jeg trak underekstremitetens kar og tyggeapparatet. Jeg redegjorde for karrenes forløb, udspring, navne, relationer samt hvilke muskler de forsynede. Der var ikke noget præparat til UE kar, men det var der til tyggeapparatet.

Ja det er rigtigt nok, men jeg trives bedst med at have noget at give mig til og jeg vil også gerne klare mig godt til eksamen. Derudover så vil jeg gerne kunne beholde mit job på 2. semester, så jeg skal sikre mig, at jeg har tid til det ved at læse op på forhånd :sweat_smile:

Det lyder overskueligt nok. Min plan er at sætte 2 måneder af sommerferien af til oplæsning, så jeg håber at kunne komme omkring det meste på den tid.

Jeg har dsv. ikke adgang til medilearner, da det er forbeholdt KU-studerende og jeg går på AU :smiling_face_with_tear:

Det er selvfølgelig helt op til dig selv, hvordan du planlægger din tid, og det behøver du slet ikke retfærdiggøre :wink: Jeg kan godt sætte mig ind i det – og igen er der aldrig fagligt en ulempe i at være igennem ting flere gange. De mulige ulemper, der kan være, ligger mere i alt det andet “udenom”, men det er kun dig selv, der kan bestemme, hvor galt du synes det er, og om du vil tage det med :slight_smile:

Tjek medicin-noter.com ud, hvis du ikke allerede bruger det. Der er svar på alle holdopgaver fra andet semester – og holdopgaverne i makro (obs kun makro, ikke histo!!!) er pensumafgrænsende. Så hvis et ord ikke nævnes her, ligger det udenfor pensum, og du behøver lære det. Så slipper du for at huske hele bogen udenad :slight_smile:

Pas på du ikke brænder ud;)

Tak for bekymringen :heart: Det er selvfølgelig en risiko, men jeg vil ikke tillade mig selv at stagnere.

1 Synes om

Jeg vil modsat de andre herinde faktisk sige at det kan være en super fin ide at du læser op på anatomi INDEN 2. semester starter. Jeg var selv helt grøn på alt hvad der hedder humerus og hyoideum, og ærligt, 2. blev ultra stresset. Altså anede ikke engang der var noget der hed triceps - så protip, få styr på det basale. De helt overordnede knogler, hvad kan en muskel, hvad er et led, osv.

1 Synes om

Det er helt sikkert min plan. Min mål er, at jeg forhåbentligt kan nå et par tusinde flashcards, så jeg lemper arbejdsmængden i løbet af semesteret.

2 Synes om