Skal jeg læse medicin?

Hej :slight_smile:

Jeg skal vælge studie til sommer og er meget i tvivl om mit valg. Jeg synes at medicin er enormt spændende og ville elske at læse det. Til gengæld er jeg ikke specielt begejstret for tanken om livet umiddelbart efter studiets afslutning. Jeg vil gerne kunne have et velfungerende familieliv uden lange arbejdsuger fyldt med nattearbejde.

Hvad er jeres opfattelse af hvor længe der går før man er i stand til at få et “8-16” job efter endt universitetsuddannelse?

1 Synes om

Summen af arbejdstimer overstiger jo ikke alm arbejdstid på 37.5t - inden for en normperiode. Det bedtyder at der kan være perioder med 50t og andre med 25t. Da, som tiderne er, overarbejde skal afspadseres og som udgangspunkt ikke kan udbetales.

Jeg ved ikke hvad lykken ved et 8-16 job er? At man skal stå i kø med alle de andre lørdag i Bilka? Nyder da at kunne handle tirsdag kl. 10 :slight_smile:

Når, det er sagt, så er natarbejde da hårdt og jeg har gjort alt for at undgå det via de stillinger jeg har taget og det speciale jeg har valgt. Men det giver altså også nogle friheder.

Fremtiden har dog normperioden under press, så det ikke længere er en 14-16 ugers normperiode, men måske 6mdr normperiode som læge? Det vil i såfald betyde længere perioder med mere arbejde, men også risiko for længere perioder med mindre arbejde :smiley: Tilgengæld tror jeg også hyppigheden for vagtarbejde (16-08) er under press - det ser man i hvert fald med sygeplejerskerne i det aktuelle overenskomstforhandlinger.

Jeg ved ikke hvad et velfungerende arbejdsliv er? Er det et arbejde der kun kan varetages 8-16 elller et arbejde der kan varetages 24/7 og derved giver størst mulig frihed, hvad det angår? Det er klart at de at det giver udfordringer, hvis begge er læger i vagtbelastede specialer at få børnelogistikken til at gå op.

Med medicin har du en uddannelse med mange muligheder - både for valg af specialer, men også med arbejdstider. Som andre offentlig ansatte er standen dog under press fra statsadministrationen - men skruen er ved at være presset så meget i bund at jeg dog tænker at det snart må vende… man er jo optimist :smiley:

Du kan vel blive speciallæge i almen medicin ca 6 -7 år efter endt studie, hvis du søger uddannelsesstillinger decentralt. Så kan du varetage et 8-16job. Men det er jo så 42timer om ugen - da praksis har en forpligtigelse på tilgængelighed 8-16 mandag til fredag. Det er en anden snak…

Tusind tak for svar :slight_smile: