Skal jeg opgive drømmestudiet?

Jeg er fuldt ud bevidst om det evidente faktum, at følgende med alt sandsynlighed lyder som værende en banalitet, nærmere en kliché, men jeg har lige siden jeg var helt lille drømt om at jeg en skønne dag skulle være læge. Jeg har nu efter endt eksamen et samlet snit på 8,4 som altså svarer til 9,1 med bonus. Jeg har endvidere søgt om optagelse på SDU, KU samt AU (med standby). Jeg ser ikke længere Ålborg som værende et alternativ, idet jeg ikke har mulighed for at flytte. Er det fuldt ud latterligt at håbe på optagelse eller et standby-plads?

Jeg har tænkt i snart 2 uger og nøje overvejet om der ikke var andre studier der kunne være noget for mig, men jeg bliver gang på gang konfrontere med den aktualitet, at jeg ikke har andre ønsker udpver medicin, hvorfor jeg ikke regner med, at skulle søge andre uddannesler, idet jeg helt utvetydigt vil falde fra før eller senere. Det der tiltaler mig ved uddannelsen er, at man som læge bestræber sig på at forbedre livskavilteten for individer i nød, og ikke nok med at man gøre det, så beskæftiger man sig af, efter min mening, interessante emner, som humanbiologi, forebyggelse af sygdomme, kirurgi etc. Men ja, tilbage til sagen.

Har jeg en chance? Bare en lille en? :frowning:

Hvorfor i alverden skulle du dog give op???
Har du hørt om kvote 2 unge mand/dame? Du er lige blevet student - du har jo år foran dig at forsøge dig i!!

[quote=“Pingo”:bxa6qvsh]Hvorfor i alverden skulle du dog give op???
Har du hørt om kvote 2 unge mand/dame? Du er lige blevet student - du har jo år foran dig at forsøge dig i!![/quote]

Jeg ved bare ikke hvor realistisk det er? Om det i det hele taget kan betale sig at søge med et snit på 9,1 (med bonus) via kvote 1? Fristen for kvote 2 er overskredet i år. Men jeg er 20 og vil helst ikke narre mig selv og derved despereat prøve på at blive optaget til jeg eksempelvis bliver 25. YDermere falder retten til bonus i 2012 for mit vedkommende :frowning:

Hmmm… Jeg synes du skal tænke over, at medicinstudiet er en livslang uddannelse… At du måske ikke kommer ind de første to år ser jeg ikke som en stor katastrofe. Det tager ca. 12 år at blive speciallæge, så i det lange løb gør to år ikke den store forskel - synes jeg…

Jeg tror ikke en standby-plads i år med dit snit er en hel umulighed - du kan da håbe!

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil ind så hurtigt som muligt, det vil de fleste! Men hvis det er dit drømmestudie, så er det da bestemt værd at vente på!!

Du skal arbejde til du er 67 år - det ville surt at lave et eller andet man ikke bryder sig om i et helt liv…

Hvis du ikke kommer ind i år, så sats da på kvote 2 i næste år! :slight_smile:

Held og lykke

Jeg vil anbefale dig at søge nogle relaterede uddannelser således at du har mere at proppe på kvote 2-CV’et næste år hvis ikke du kommer ind i år.

Som fx? Men det hjælper jo ikke, at det pynter? Skal man ikke score forholdsvist højt i en såkaldt MMI (or whatsoever) test?

SDU optager alle deres kvote 2 ansøgere (150 pr år) gennem 2 prøver, først MCQ hvor de 300 der klarer sig bedst går videre til MMI, hvoraf 150 kommer ind på studiet. Det har intet med dit gennemsnit eller andet at gøre. Self er det svært at komme ind, da der er utrolig mange der søger (mener det var omkring 1700 i år, men kun noget jeg har hørt) men chancen er der. Og hvis det er det man vil så prøver man ihvertfald.
Ville nok overveje om det virkelig er dit drømmestudie når du allerede nu har opgivet en smule.
Mvh Annelin

[quote=“annelin”:1f1xm8h0]Ville nok overveje om det virkelig er dit drømmestudie når du allerede nu har opgivet en smule.
Mvh Annelin[/quote]

Jeg vil ikke misforstås, for self. Brænder jeg da for det, men problemet er bare at vi herhjemme er i en slide dårlig situation rent økonomisk og jeg er den eneste der kan tage sig af familien, idet min mor har ligget syg i snart 10 år og jeg har endvidere 2 små søskende jeg skal tage mig af, så vil jo helst ikke bruge 5 år på at komme ind…

Hvis jeg var dig ville jeg bestemt ikke udelukke muligheden for drømmestudiet. Jeg kan forstå du ikke kan søge kvote 2 i år og derfor søger kvote 1 med standby. Fornuftigt! De fleste studievejledere forudser at adgangskvotienten vil falde i år og derfor vil der være en chance for at du bliver tilbudt en studieplads. Standby-adgangskvotienten for København, Odense og Arhus var hhv, 9.8 , 9.4 og 9.3 (i nævnte rækkefølge) - dvs. du er altså ‘kun’ 0,2 karakterpoint fra en standbyplads i Arhus!

MEN - trods denne forhåbning vil jeg anbefale dig at søge andre sundhedsvidenskabelig uddannelser i år (eg. sygeplejerske, tandlæge, farmaceut etc etc…), da disse øger dine chancer markant i kvote-2-kampen - især på KU. Du har nok størst chance på SDU idet 50 % optages på kvote 2 pba. hhv. test og interview. Her vil du dog også have en lille fordel ved at have læst en sundhedsvidenskabelig uddannelse - selvom det kun er et års studium!

For at konkludere: Du skal bestemt ikke give op!

Hey du…

Selvfølgelig skal du ikke opgive din drøm, hvis du virkelig drømmer om det så må du jo vente med at ansøge til 2011 fx i kvote 2 på SDU. Her udvælges du jo på en test og samtale. Det er da værd at vente hvis det virkelig er din drøm… :o )

Held og lykke

Som fx? Men det hjælper jo ikke, at det pynter? Skal man ikke score forholdsvist højt i en såkaldt MMI (or whatsoever) test?[/quote]

Du snakker om SDU. Jeg snakker om København. Læs kvote 2-guiden der kan findes øverst i forummet.