Skal man være bange for SU lån?

Hej kære læger og medicinstuderende

Skal man være bange for at tage SU lån?
Jeg får hele tiden fortalt at med vores profession, så bliver det hurtigt betalt tilbage. — Men kan det nu også passe?

Hvor meget er et passende SU lån beløb at skylde væk? Hvor meget er for meget? 100.000? 200.000?

Jeg føler mig super presset i forhold til arbejde, og jeg kan ikke betale min husleje uden…

Du behøver ikke være bange for SU lån nej. Renten efter ENDT studie er 1%, hvilket er ekstremt lavt sammenlignet med andre typer af lån. Der hvor SU lån kan være “farligt” er hvis man risikerer at stå uden arbejde, og dermed indkomst, efter endt studietid. Men er jo sjældent tilfældet i vores tilfælde:)

Hvad der er passende, er jo svært at svare på uden at kende din økonomiske situation, men 100-200.000 kr. er slet ikke unormalt. Og det vigtigste må alt andet lige være at få betalt din husleje, da det hurtigt kan blive langt dyrere end et SU lån, hvis dr begynder at komme rykkere på.

Hvor længe har du tilbage af studiet? Renten ligger på 4% så længe du stadig er studerende hvorfor det selvfølgelig vil blive lidt dyrere, hvis du næsten lige er startet.

Jeg er på 3. semester :slight_smile:

Men hvis jeg har en gæld på, lad os sige 200.000 efter endt studie, hvor lang tid vil det tage at betale beløbet tilbage?

Jeg ved godt det kommer an på mange faktorer, men et groft estimat for det normale?

Jeg aner ikke hvad der er normalt, men lad os tage et eksempel:)

Har du lånt 200.000 har du 15 år til at betale det tilbage. Dvs. du kan nøjes med at betale lidt over 1200 kr. pr måned i 15 år (du vil til en tid have betalt sammenlagt 215.000 da renten er 1%. Betaler du ca 2400 hver måned vil det tage dig omkring 7 år. Så det afhænger jo helt af hvor meget du ønsker at betale hver måned. Du kan jo selv forsøge at lege lidt med tallene og så vurdere hvor meget du kan undvære pr. måned.

De fleste prioriterer nok tilbagebetalingen af deres SU-lån ret lavt, da det som sagt er enormt billigt i forhold til andre typer af lån.

1 Synes om

Altså. SU lån er et af de lån som mange banker nærmest anbefaler at du tager. Renten er så lav at det er det bedste lån du nogensinde bliver tilbudt.

Jeg ender med at have +500.000 i su lån når jeg ef færdig, men jeg er så også enlig mor og det har været nødvendigt for mig da mine børn var små og jeg ikke kunne arbejde ved siden af studiet - og beløbet stresser mig ikke. Så længe man overholder sine afdrag, når først man skal til at betale tilbage, sker der intet ved det.
For mig er det ikke dumme penge at skylde væk da de reelt har sikret min og mine børns overlevelse gennem en årrrække og sikret, at vi ikke skulle leve på en sten mens mine børn var små.
Alt efter beløbets størrelse fastsættes en tilbagebetaling på alt fra 10-15 år, og man kan altid afdrage mere hvis man ønsker.

Du skal bestemt ikke være bange for at stå med et su lån på et par hundrede tusinde efter endt uddannelse.
Men jeg vil sige, at havde jeg været barnløs da jeg startede på studiet havde jeg nok valgt at klare de første par semestre på ren SU og så taget SPV-kursus og forsødet mit liv den vej igennem. Det var bare ikke muligt for mig de første mange år.

1 Synes om

Hej Martina

Forstår virkelig godt, at du tager SU-lån i din situation!

Ved du eller andre hvorvidt et SU lån kommer til at påvirke ens fremtidige boliglån?

Umiddelbart er svaret nej.
Min bank siger eksempelvis, at det ikke bliver et problem for mig - vores løn kommer jo til at være ret god og stige med årene.
Ofte er man jo også 2 der køber bolig sammen, og så har man endnu flere muligheder.
Så det skal du slet ikke bekymre dig om, især ikke hvis beløbene ligger i omegnen af de 200.000.
Renten efter endt uddannelse er 1% lige nu og dermed ikke noget bankerne ser på med fyha-briller :crazy_face: