Jeg er ved at overveje et vikariat i Norge, og ville lige høre, om nogen af jer havde nogle gode tips i forbindelse med planlægningen.
Mit udgangspunkt er dette:
Jeg bliver snart færdig med min turnus, og regner med at ryge til Norge straks efter. Men…
Jeg overvejer at tage ca. ½ år, og der verserer en masse rygter omkring, at man bør bliver i udlandet over 183 dage (>½år), da man så slipper helt for dansk skat. Omvendt er der jo ligeledes nogle fradrag i forbindelse med dobl. husførelse osv, så måske er det ikke nødvendigvist kun godt?
Derudover er der vist forskel på, hvordan man bliver aflønnet, og den danske beskatning er vist kun for de penge der bliver tjent via patient-andelen (Ikke via éns fasteløn, der kommer fra kommunen)? Dvs. et evt. job med fast løn fra kommunen kunne være mere fornuftigt end “ren accord”?
Det er noget med at man beskattes efter paragraf 15 eller 19, alt afhængigt af, om man er “udlejet” eller fastansat i Norge (bl.a. en forskel på via vikarbureau eller selvbestaltet). Jeg har forsøgt at tygge mig igennem Skats beskrivelser og afgørelser men det var ikke til at blive klog på - tror ikke Skat i bund og grund ville anerkende læger som udlejet). Er der nogen der har fattet forskellen, og kan forklarer hvad det får af konsekvenser?
Er der nogen der har været igennem disse skatte overvejelser, og er kommet frem til noget fornuftigt?
Håber nogen har nogle indspark… gerne bare på dele af indlægget hvis muligt
Bedste hilner
MesterS
Jeg følger med her. Jeg er selv i Norge aktuelt og er ved at se på, hvor længe det kan “betale sig” at blive her.
Et par ting - I skats piecer om arbejde i udlandet fremgår det, hvornår man er skattepligtig i Danmark. Det er man blandt andet på ubestemt tid, hvis man ejer en ejendom i Danmark. Dvs (så vidt jeg har forstået) er man skattepligtig i Danmark, og dermed også at sin norske indkomst, hvis man f.eks. ejer en lejlighed i Danmark.
Man kan godt f.eks. fremleje i mindst 3 år og dokumentere det, og dermed slippe for sin skattepligt i DK.
Jeg tror ikke der er noget med 6 måneders ophold for så vidt angår de danske myndigheder, men de norske vil vist ikke beskatte visse indtægter, så længe man har ophold sig i NO <6 mdr.
Lad os få det her vendt godt og grundigt - håber flere byder ind.
Hej Hippokrates og alle i andre - tak for indsparket
Jeg har været i gang med den helt store rundringning til SKAT, og tror jeg har fået fat i den lange ende (i hvert fald i en længere ende ) : Følgende er essensen af en længere snak med SKAT
Penge der kommer ind via direkte indkomst (altså fra patienterne direkte til os), har SKAT ret til at beskatte i Danmark.
Penge der kommer fra det offentlige skal man kun betale Norsk skat af, og dem vil dansk SKAT ikke beskatte (kaldet en excemption (§19)). Beløbet skal dog med i éns samlede opgørelse i Danmark, men der vil ikke blive krævet mere skat af dette. Det kan dog være, at det flytter på éns skattetræk, og dermed kan dermed blive en udgift.
Har man egen bolig i dk (og opfylder de sædvanlige rejseregler) har man ret til fradrag for kost og logi (hvilket vist er ca. 630.- pr dag). Men det er kun de arbejdende dage (ikke weekender og ferier). Men så må man ikke havde fremlejet hele sin lejlighed i dk, da man jo så ikke har to boliger der skal betales for.
Er man over 6 mån. udrejst er der en særlig dansk skatteregel. Hvis man er væk over 6 mån, (max være 42 dage på ferie eller lign. i dk), så har man ret til samme excemption af de penge man tjener privat, som med arbejdet fra det offentlige (altså, at man kun skal betale norsk skat, og ikke dansk).
Håber det kan hjælpe! - Er der nogen der har nogen erfaringer eller kommentarer, så kom endeligt ind. Jeg har også forsøgt, at spørge i vores fagforening, og de synes det var spændende, men der var heller ikke nogen dér, der var inde i stoffet. Mon ikke en del af vores kontingent ville være godt brugt, hvis FAYL eller lign. hyrede et større revisionsfirma til at beskrive reglerne så det hele var lidt nemmere at gå til?
Lige til sidst: Dette er blot ment som en hjælp til kollega’er, og er resultatet af mine telefonsamtaler med SKAT. Jeg vil ikke på nogen måde gøres juridisk eller økonomisk ansvarlig for folks skatteopgørelser, og er man i tvivl om det mindste, så bør man ringe til SKAT. (hey - der var den defensive medicin i én ny version )
He - held og lykke med det - Håber det kan bruges - og ellers koster en revisor vist ca 3000.-
MesterS
[quote=“MesterS”:1o3q9otg]
2. Penge der kommer fra det offentlige skal man kun betale Norsk skat af, og dem vil dansk SKAT ikke beskatte (kaldet en excemption (§19)). Beløbet skal dog med i éns samlede opgørelse i Danmark, men der vil ikke blive krævet mere skat af dette. Det kan dog være, at det flytter på éns skattetræk, og dermed kan dermed blive en udgift.
MesterS[/quote]
Så hvis man allerede betaler topskat i DK eller er tæt på at skulle det bliver man beskattet mere af sin Danske indkomst, fordi man har tjent penge i Norge. Ved et længere ophold i Norge bliver det en stor del eller hele ens danske indkomst, der så bliver få pålagt ca. 15% yderligere beskatning?
3. Har man egen bolig i dk (og opfylder de sædvanlige rejseregler) har man ret til fradrag for kost og logi (hvilket vist er ca. 630.- pr dag). Men det er kun de arbejdende dage (ikke weekender og ferier). Men så må man ikke havde fremlejet hele sin lejlighed i dk, da man jo så ikke har to boliger der skal betales for.
MesterS[/quote]
Sådan har jeg også forstået det. Jeg spurgte det om det gjorde nogen forskel, hvor man har sin adresse, men det var de ligeglade med i forhold til skattepligten - det er boligejerforholdet der gælder.
4. Er man over 6 mån. udrejst er der en særlig dansk skatteregel. Hvis man er væk over 6 mån, (max være 42 dage på ferie eller lign. i dk), så har man ret til samme excemption af de penge man tjener privat, som med arbejdet fra det offentlige (altså, at man kun skal betale norsk skat, og ikke dansk).
MesterS[/quote]
Kan man herudfra konkludere, at når man er væk i mere end 6 måneder skal man ikke betale dansk skat af indkomsten, bortset fra den ekstra danske skat der udløses jvf. pkt. 2 mon?
Mon ikke en del af vores kontingent ville være godt brugt, hvis FAYL eller lign. hyrede et større revisionsfirma til at beskrive reglerne så det hele var lidt nemmere at gå til?
MesterS[/quote]
Der er helt klart brug for at få samlet noget godt struktureret information om alt det her. Den smule jeg, har jeg indsamlet fra diverse SKAT-medarbejdere som ikke altid fortæller det samme, kollegaer som har været afsted osv. Det ville være rigtig godt med en god vejledning til at alt, så man evt. kan lave sin egen selvangivelse.
Hvis jeg får problemer betaler jeg dog gerne ca. 3 tkr for en revisor, men snakker vi 5-10 ville jeg gerne klare det selv.
Men ellers er det godt her i Norge
[quote=“Hippokrates”:3o3oporo][quote=“MesterS”:3o3oporo]
2. Penge der kommer fra det offentlige skal man kun betale Norsk skat af, og dem vil dansk SKAT ikke beskatte (kaldet en excemption (§19)). Beløbet skal dog med i éns samlede opgørelse i Danmark, men der vil ikke blive krævet mere skat af dette. Det kan dog være, at det flytter på éns skattetræk, og dermed kan dermed blive en udgift.
MesterS[/quote]
Så hvis man allerede betaler topskat i DK eller er tæt på at skulle det bliver man beskattet mere af sin Danske indkomst, fordi man har tjent penge i Norge. Ved et længere ophold i Norge bliver det en stor del eller hele ens danske indkomst, der så bliver få pålagt ca. 15% yderligere beskatning?[/quote]
Enig - altså dvs. jeg er ikke helt sikker på hvad det får af konsekvenser sådan kr og øre, men man frygter lidt, at det meste af éns danske indkomst bliver skubbet op i topskats puljen, og man derfor får en væsentligt større dansk beskatning. Det kunne endnu engang peje henimod, at man måske bør blive over ½ år, så man kan blive undtaget for den danske beskatning jf nedenfor.
Derudover er der vist også det trick, at ½års almen med. i norge vist tæller som intro i dk…? - men det er vist en hel anden diskussion.
3. Har man egen bolig i dk (og opfylder de sædvanlige rejseregler) har man ret til fradrag for kost og logi (hvilket vist er ca. 630.- pr dag). Men det er kun de arbejdende dage (ikke weekender og ferier). Men så må man ikke havde fremlejet hele sin lejlighed i dk, da man jo så ikke har to boliger der skal betales for.
MesterS[/quote]
Sådan har jeg også forstået det. Jeg spurgte det om det gjorde nogen forskel, hvor man har sin adresse, men det var de ligeglade med i forhold til skattepligten - det er boligejerforholdet der gælder.[/quote]
fint - så burde det være på plads.
4. Er man over 6 mån. udrejst er der en særlig dansk skatteregel. Hvis man er væk over 6 mån, (max være 42 dage på ferie eller lign. i dk), så har man ret til samme excemption af de penge man tjener privat, som med arbejdet fra det offentlige (altså, at man kun skal betale norsk skat, og ikke dansk).
MesterS[/quote]
Kan man herudfra konkludere, at når man er væk i mere end 6 måneder skal man ikke betale dansk skat af indkomsten, bortset fra den ekstra danske skat der udløses jvf. pkt. 2 mon?[/quote]
Ja - sådan forstår jeg det også.
Mon ikke en del af vores kontingent ville være godt brugt, hvis FAYL eller lign. hyrede et større revisionsfirma til at beskrive reglerne så det hele var lidt nemmere at gå til?
MesterS[/quote]
Der er helt klart brug for at få samlet noget godt struktureret information om alt det her. Den smule jeg, har jeg indsamlet fra diverse SKAT-medarbejdere som ikke altid fortæller det samme, kollegaer som har været afsted osv. Det ville være rigtig godt med en god vejledning til at alt, så man evt. kan lave sin egen selvangivelse.
Hvis jeg får problemer betaler jeg dog gerne ca. 3 tkr for en revisor, men snakker vi 5-10 ville jeg gerne klare det selv.
Men ellers er det godt her i Norge [/quote]
Tror jeg sender en mail til FAYL, og hører om ikke de er interesseret… Gad vide hvormange danske yngre læger der egentligt tager til Norge og Sverige om året? Skal nok holde jer opdatet - God weekend.
MesterS
Angående merit for intro. Så skal man kontakte uddanelsesregionen der hvor man ønsker introen meritteret. Det kræver minimum at der er en speciallæge det sted man skal hen som kan være tutor og at man kan lære det man skal på stedet.
Man kan få forhåndsgodkendt introen.
Jeg er på vej til Norge og emigrerer 6-12 mdr netop pga skatten.
Måske skulle jeg installe et blog mod, så du kunne lave en blog fra norge og livet der [/quote]
Det kunne egentlig være meget smart. Prøv at se om du kan få det op at køre, så kan jeg nok godt afsætte 10 min hver dag til det. Gerne så jeg kan poste billeder.
Desuden er der jo en del som har skrevet om det at være på Island, og nogle tager til Færøerne. Jeg tror det kunne blive et tilløbsstykke og melder mig under fanerne.