Skift fra kandidat i medicin til kandidat i humanbiologi (eller andet)?

Jeg er egentlig ret langt på min kandidat i medicin (KU) - jeg har pt orlov mellem 9. og 10. semester. Jeg har under min kandidat opdaget, at jeg af forskellige årsager nok ikke kommer til at trives så godt i det kliniske arbejde, som jeg havde håbet på. Jeg savner bachelorfagene og tænkte derfor, at en kandidat i humanbiologi måske havde været bedre.

Jeg er jo allerede 3 semestre inde, så jeg er noget i tvivl om, om jeg skal gøre min uddannelse færdig og finde et job uden for klinikken eller om jeg måske skulle forsøge at skifte kandidat. Men jeg aner ærligt talt intet om reglerne for dette - var det ikke noget med tvangsmeritoverførsel på den nye fremdriftsreform, fx? Hvis der er tvangsmeritoverførsel af alle ECTS-points ville jeg jo kun kunne nå at tage 30 ECTS på en anden kandidat (og det bliver vel specialet) og det er der ikke meget pointe i.

Så er der nogen der har erfaring med at skifte studie på kandidatdelen og eventuelt kan pege mig i retning af nogle steder jeg kan læse om det? Eller dele egne erfaringer omkring processen?

Al indsigt er velkommen. Jeg er frygteligt meget i tvivl om alting lige pt og alt fra personlige erfaringer til faktuelle oplysninger ville hjælpe mig til at få et bedre overblik over, hvad jeg skal stille op med min fremtid.

På forhånd tak.

Hej.
Mht. regler og tvangsmerit osv. er det bedste vel at skynde dig at booke en tid hos Studievejlederne og få et klart svar. Jeg tænker mig at de gældende regler fra Studiefremdriftsreformen, inklusive tvangsmerit gælder ihvertfald frem til E2016, så må vi se hvad KU’s ledelse finder på. Men jeg ved det ikke, så det er bedre at spørge nogen der ved det med sikkerhed.
Jeg har ikke nogen personlige erfaringer med studieskift at dele ud af.
Men hvis det var mig der havde gjort mig den erkendelse du har gjort dig, så ville jeg gøre uddannelsen færdig og så søge job i industrien (Novo osv) specielt når du nu godt kan lide basisfagene.
Grunden til at jeg ville gøre den færdig frem for at skifte til eks. Humanbiologi er, at der i omverdenens øjne er “a certain something” over det at være læge som kan give adgang til alle mulige karriereforløb.
Og den fordel kan du vel ligesågodt tage med, nu du er så tæt på.
Er du først læge er det nærmest kun fantasien der sætter grænser for hvilket arbejde du kan få.
Det afhænger selvfølgeligt af om du ligefrem hader at være i klinik, men er det ikke tilfældet, så er de (rundt regnet) 3 x 2 måneders klinik du har tilbage vel til at overse.
Håber du finder en løsning du bliver glad for.
Godt Nytår.

Hej KMH.
En sen opfølgning herfra - jeg står i nogenlunde samme situation som dig, blot på bacheloren, og er nysgerrig på, om du valgte at færdiggøre din kandidat på medicin, eller skiftede til humanbiologi?

Mvh LRJ

Kære LRJ

Jeg endte med at færdiggøre kandidaten. Jan Nielsen, som også besvarede mit spørgsmål, havde en god pointe i, at lægeuddannelsen jo åbner op for alt muligt andet end klinisk medicin.

Jeg sad og kiggede lidt på forskellige i kandidater, og de jobs de åbnede op til, er jo også jobs der typisk kan søges som cand.med, så hvorfor ikke holde så mange døre åbne som muligt?

Jeg brugte mit års orlov på at have hovedet i blød, og læste om de forskellige specialer (der er jo ganske mange ikke-kliniske !) og fx gå til Yngre Lægers “gå-hjem møde” om læger i industrien, for at få en bedre idé om, hvordan sådan en karrierevej kunne se ud - også hvis man ikke var speciallæge endnu. Og så arbejdede jeg med noget helt urelateret til medicin. For at få det på afstand.

Efter jeg blev kandidat tog jeg min KBU. Jeg var, helt ærligt, rædselsslagen for det. Men jeg tænkte “du kan sgu altid sige op undervejs, hvis du ikke kan holde det ud - og så er du ikke værre stillet end hvis du slet ikke havde prøvet”. Og da jeg først kom igang (sådan efter tre måneder, og den værste angst havde lagt sig…), så syntes jeg faktisk at det var ret sjovt. Så jeg tog også en intro i intern medicin. I slutningen af den genfandt jeg dog tanken om, at jeg nok ikke ønskede at tilbringe min karriere i klinikken, men nu var det ikke så angstbetonet, som det var under studiet. Nu handlede det mere om, hvor jeg kunne se mig selv som helt menneske: individ, læge, familiemenneske.

Jeg har haft en uklassificeret stilling i retsmedicin det seneste halvandet år (er aktuelt på barsel). Det har været vanvittigt spændende, men nu har jeg tænkt mig at søge ind i patologi for at prøve det af også. Og hvis det heller ikke er noget for mig, så er der jo også radiologi, mikrobiologi, immunologi, biokemi, farmakologi, samfundsmedicin og arbejdsmedicin at prøve at som specialer. Og hvis det ikke skulle vække interessen er der spændende karriereveje i industrien eller med forskning.

Lægevidenskab er en uddannelse, der giver virkelig mange muligheder - dem er jeg glad for, at jeg ikke lod mig gå forbi.

Jeg håber du kan bruge min erfaring til noget - jeg syntes det var lidt ensomt at sidde med de tanker.

Held og lykke!

KMH

3 Synes om

Tusind tak for det hurtige og yderst fyldestgørende svar!

Dejligt at høre, at du fandt den rigtige løsning for dig, og fortsat kan se dig ud af det, selvom du heller ikke er meget for den kliniske del - som jeg selv. Det er jeg fortrøstningsfuld ved.

For et lille års tid siden stod jeg rent faktisk og var klar til at droppe ud på 5. semester, da jeg efterhånden ikke længere kunne se mig selv i faget og i livet som læge på den anden side af uddannelsen. Jeg tog, som du, orlov fra studiet, og har nu genoptaget bacheloruddannelsen på 6. semester. Jeg har besluttet mig for at færdiggøre bacheloren, uanset om jeg så fortsætter på kandidaten eller ej, da det vil åbne flest døre for mig. Og så har jeg jo de efterfølgende 5 år fortsat muligheden for at søge ind på kandidaten, i så fald jeg skulle skifte mening.

Jeg tror umiddelbart ikke, at jeg vælger at fortsætte på kandidaten, når jeg har færdiggjort min bachelor. Jeg kan slet ikke se mig ud af alt den klinik, der er på kandidaten - jeg tvivler på, at jeg vil trives. Jeg kigger i øjeblikket på 2 kandidatuddannelser: humanbiologi og biomedicinsk teknik. Var der andre veje, du overvejede at gå, da du stod i situationen?

Man føler sig netop mutters alene omkring de tanker, så jeg er virkelig glad for, at du har tid og lyst til at dele dine erfaringer!

LRJ

Det var da så lidt. Fik en mail i min indbakke og tænkte “hvad fanden er det?” haha :smiley:

Hvis du har mod på det, og SU til det, kan du jo også prøve 7. semester af og se om det er noget for dig? Du kan altid droppe ud/søge videre imens, omend du så forsinker en anden uddannelse med et halvt til et helt år (hvilket er ingenting, i det store perspektiv).

Ved i øvrigt ikke hvilket uni du går på, så ved selvfølgelig ikke hvor meget klinik du har “smagt på”, eller om det ligger på 7., hvor du læser.

Jeg kiggede på den her: MSc in Bioentrepreneurship | CBS - Copenhagen Business School men den fik mig også lidt til at tænke “fuck… TRE uni-administrationer, der skal arbejde sammen?”. Men konceptet lød spændende! Mener at jeg i sin tid læste at man kunne søge ind med en bachelor i medicin.

Så kiggede jeg på humanbiologi og Master of Global Health på KU.

2 Synes om