Skiftet fra SDU til AU (kandidat)

,

Hej alle
Jeg afslutter min bachelor fra SDU, og har netop fået tilbudt en plads på AUs kandidat.
Jeg er derfor i tvivl om, hvordan jeg skal ændre min læsemetode for at tilpasse mig AU.

Er der nogen der har skiftet fra et andet universitet over til AUs kandidat, og hvordan var det?
Hvordan afgrænser i pensum?
Kan man afgrænse pensum med de gamle eksamenssæt?

Mange tak på forhånd

Hejsa! Jeg er netop begyndt på bacheloren på SDU, men har en drøm om at skifte til AU og tage kandidaten der. Vil du være interesseret i at dele omkring, hvordan du har gjort? Ved du noget om hvor mange ledige pladser? Hvad det kræver af karakterer? osv.

Jeg har tidligere læst en anden uddannelse på AU med samme opbygning iform af semestre. Jeg synes, at forløbet på SDU er mere intenst, fordi man har så kort tid og kun fokuserer på et “enkelt” emne ad gangen. Det motiverer selvfølgelig også én til at læse så man ikke falder bagud, men hvis man har brug for en tiltrængt pause midt i det hele er det svært. Jeg føler, at man har større mulighed for at prioriterer sin tid, når man har et helt semester med sammenhængende undervisning. Eksamensperioden føles derimod mere intensiv på AU. Selvfølgelig vil nogle semestre være hårdere end andre afhængigt af hvilke fag man har, og hvad man finder lettere eller svært. Det var ikke direkte, hvad du spurgte efter, men håber alligevel at det kan bruges :slight_smile:

Hej Jos

Man søger egentlig bare optagelse via en bestemt ansøgningsportal, som er ens for alle universiteter - også udfylder man de ting, de kræver, hvis ikke databasen kan indhente ens information. Man ved ikke, hvor mange ledige pladser, der er, men jeg har forstået det som, at AU-bachelorstuderende har retskrav, også optager universitetet udefra, hvis der er pladser tilovers, som sker efter karaktergennemsnit. Jeg ved ikke, hvilke karakter det kræver at blive optaget - jeg har middelmådige karakter og fik en plads, så mon ikke de har haft mange pladser tilovers i denne runde. Jeg kunne forestille mig, at der måske var forskel i ansøgertal alt efter om der søges vinter eller sommerstart :smiley:

Tak for dit svar, det kan helt klart bruges! :hugs: