Hvis man som mig har søgt medicin over alt i landet, har man stadigvæk to pladser tilbage på prioriteringslisten på optagelse.dk. Og hvis man som mig er træt af sabbatår, og er ivrig for at komme i gang, er det fristende at søge noget i kvote 1. Men hvad skal det være?
Det er min forståelse, at erfaring med at studere på universitetet, giver en kæmpe fordel til kvote 2-interviewet. De to jeg kender som er kommet ind via k2, var begge igang med uddannelse (fys og medicin og teknologi). Og jeg tror det spillede en afgørende rolle i deres optagelse.
Men hvilket studie? her er et par muligheder: ( med fokus på første år, hvis man ville søge medicin igen efter et år)
Medicin og teknologi, DTU: 40% af kurser er sammen med medicin på KU, men resten er hardcore matematik og programmering.
Biomedicin, SDU: ifølge chatgpt er dette studiet med mest indhold til fælles med medicin, mere end fx farmaci, men meget (anatomi/fysiologi) kommer først senere i bacheloren, ikke på første år.
Molekylær biomedicin/ Molekylærbiologi og molekylærmedicin AU: Vi har nok ikke snittet
Sygeplejerske: Naturligvis meget overlap, men er ikke en universitetsuddannelse, så jeg gætter på det bliver anset som værende mindre relevant til interview, og gætter på at søge merit bliver svært?
Andre interesser: For mig, filosofi: næsten intet overlap i indhold, men man beviser stadigvæk til interview at man kan klare universitet ( og jeg tænker man får øvet sine sproglige kompetencer, så man vil klare det bedre til kvote 2-prøven)?
Og måske ender man med at blive glad for det, og ikke gider at kæmpe et år til for en 5% chance for at komme ind på medicin. Og man kommer også til at bruge et års SU eller opsparing, hvis man vil prøve et andet studie af. Men det er måske ok, hvis man kan søge merit.
Jeg er nysgerrig hvad i har gjort jer af tanker, vedrørende dette emne. Del gerne!