Slut med billige øl i fredagsbaren

En stor, kold og skummende fadøl til 15 kroner. Ja tak, siger mange studerende, som hver fredag nyder hinandens selskab og de kolde dråber i fredagsbarerne på de videregående uddannelser.

Men restauranternes brancheforening vil sætte en stopper for festen.

kilde: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2006/0 … m?rss=true

Samme mand som er kaldt til møde på Århus rådhus for at forklare salg af øl til mindreårige.

Det er agurketid åbenbart, og heldigvis er flertallet af politikere akademikere.

Det er sjovt som nogle mennesker kan se sig sure på de små ting i livet, der er rart for andre. OK - måske ville værtshusene tjene en lille ekstra skilling (dog tvivlsomt). Men der er da slet ingen grund til at fjerne lidt billig øl fra fredagsbarene af den grund!!!

GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR :blink2:

Nå, det skulle undre mig, om det kommer videre end hertil…

Næppe - kan heller ikke se hvordan?

Skal regeringen sætte en mindstepris på salg af øl?

Alternativt får Jagtvejens bodega eller ditto et problem når de i tidsrummet kl. 14-16 sælger et “sæt” for 25.

Nej - det er fandme en ommer, capice

Måske skulle cremen af den danske ungdom tænke lidt mindre på druk og lidt mere på sin fremtid/studie?? Jeg er ikke stolt af at leve blandt en ungdom der allerede begynder at drikke som 12 årig, og hvis ikke folk holder op med at være så fanatisk afhængige af fredagsbarer og druk ville vi i sidste ende måske have bedre læger ud af det…men bedre end dem fra Indien? Næppe…

Bare en tanke. :slight_smile:

Det er jo en sag der dukker op fra tid til anden. Kan være cafe ejeren med en rå-vare fortjeneste på 40 kr per stor fad kan regne et eller andet tal ud i manglende indtjening…men det ændres næppe ved at lukke fredagsbarene. Så vil jeg da bare arrangere en privat hyggekomsammen hvor hele medicinstudiet er inviteret og jeg har hentet et par fustager eller 30 som jeg sælger for 15 kroner stykket…

[quote=“Anatom”:2dmzbu0u]Måske skulle cremen af den danske ungdom tænke lidt mindre på druk og lidt mere på sin fremtid/studie?? Jeg er ikke stolt af at leve blandt en ungdom der allerede begynder at drikke som 12 årig, og hvis ikke folk holder op med at være så fanatisk afhængige af fredagsbarer og druk ville vi i sidste ende måske have bedre læger ud af det…men bedre end dem fra Indien? Næppe…

Bare en tanke. :slight_smile: [/quote]

Jeg er fuldstændig enig med dig. Uanset ved hvilken lejlighed vi holder et eller andet med holdet på uni, så skal der også drikkes igennem. Jeg synes, det er skræmmende, i betragtning af at vi alle forhåbentlig bliver læger engang ude i fremtiden (det er jo i virkeligheden en anelse umodent med al den druk, ikke?).

apopov

Nu har du jo retten som individ til at sige fra :wink: Der er næppe nogle der tvinger det i dig…

Ha - morsomt. Jeg har tænkt det selvsamme SÅ mange gange…

Nu har du jo retten som individ til at sige fra :wink: Der er næppe nogle der tvinger det i dig…[/quote]

Det er klart. Men jeg kan vel også give min mening om disse traditioner til kende, ikke?

apopov

Nu har du jo retten som individ til at sige fra :wink: Der er næppe nogle der tvinger det i dig…[/quote]

Det er klart. Men jeg kan vel også give min mening om disse traditioner til kende, ikke?

apopov[/quote]

Jo, det er klart…

Men jeg villle blot pointere at man næppe tvinges til at deltage i drikkelaget.

Man kunne vel også se det som en generel betragtning om danske unges tendens til at indtage store mængder alkohol - den er jo velkendt. Det er ikke kune på Universitetet, at der drikkes.

  • Mikkel

Nææ og det er ikke kun de unge der drikker - der forældre gør jo også i stor stil… hvor mon de unge lærer det fra og hvorfor mon det er så accepteret?

Der er forældre der giver deres 13årige børn øl de kan have med til fest… :roll: (Så får de et sundt forhold til alkohol - MY ASS!)

[quote=“Anatom”:2mskbqrn]Måske skulle cremen af den danske ungdom tænke lidt mindre på druk og lidt mere på sin fremtid/studie?? Jeg er ikke stolt af at leve blandt en ungdom der allerede begynder at drikke som 12 årig, og hvis ikke folk holder op med at være så fanatisk afhængige af fredagsbarer og druk ville vi i sidste ende måske have bedre læger ud af det…men bedre end dem fra Indien? Næppe…

Bare en tanke. :slight_smile: [/quote]

Jeg kan være enig med dig i at for mange unge nok starter for tidligt og drikker for meget, men ikke i afhængigheden af fredagsbarer og druk på studiet… der er rigtignok altid øl på bordet til enhver lejlighed, men jeg synes næppe folk bliver pisse stive hver uge. Der er altid de enkelte der aldrig kan stoppe, men jeg ellers synes jeg at det oftest er ved de 3-4 store fester (i sem.) at folk drikker lidt mere “igennem” … det kan man selvfølgelig stadigvæk synes er for meget… det gør jeg nu ikke.

Det er jo ikke universitets skyld der drikkes til mange arrangementer men derimod de studerendes … vi snakker her om eventuelle begræsninger i mulighederne for at sæge alkohol til fornuftige priser … ikke om hvorvidt det er fedt eller ej at mange arrangementer på studiet er alkoliserede, det er en anden diskussion (hvor jeg for øvrigt stiller mig på den side at det er fint som det er idag - hvis folk har et problem med alkohol kan de lade være med at indtage det eller begå sig med folk der ikke drikker - som frold siger er der ingen tvang - de fleste barer sælger også hindbærbrus…)

Så slemt alkoholiseret er studiet jo heller ikke.

Jo der drikkes igennem de første år, men ikke mere end andre faggrupper i samme alder. De fleste falder jo gevaldigt af på den når kliniksemestrene nås, og man fået fast partner, måske børn og er flyttet fra kollegiet.

Godt skrevet!!

Ville ikke på nogen måde undvære fredagsbarene, som i mine øjne et lille afbræk i den travle studietid, hvor man, sammen med sine medstuderende, for en stund kan smide alle faglige tanker væk, og have det sjovt sammen. Ofte på tværs af semestre, hvilket er fedt!

Men nu tegner Lunderen sig også for 30% af Umbilicus’ ølforsyning, så han er næppe manden med den mest objektive holdning. :stuck_out_tongue:

Anyway, det er altså voldsomt overdrevet, at der er tale om de store drukturer til fredagsbarerne. Det er næppe vildere end hvad du finder til normale firmajulefrokoster rundt om i landet. Det er en glimrende måde til at få et afbræk sammen med ens medstuderende, og det er ofte manglen på samme, der ellers kan få en til at gå helt ned på et studie.

Jeg vil lige deltage i debatten, inden den går helt over i en diskusion om det er en giraf-øl eller en rød sodavand, der er sundest at drikke :smiley:

Jeg er selv med i bestyrelsen af Umbilicus, så jeg har lidt insider-viden (men det mine egne - og ikke Umbilicus’ - holdninger, jeg giver udtryk for her!).

Der skal ikke herske tvivl om, at medicinernes fredagsbar er legendarisk her i Århus!
Men det sker absolut ikke på bekostning af diskotekerne og værtshusene i byen. Vi har rent faktisk et meget velfungerende samarbejde med flere restauratører (eller hvad de nu hedder) i byen. Som eksempel kan jeg nævne, at Umbi flere gange er inviteret til at stå i baren på et diskotek i Århus, hvor vi trækker over 100 medicinere med. At der så er gratis øl indtil midnat, er nok ikke noget der giver et negativt udslag på omsætningen - der er jo ingen, der tager hjem før kl 5 alligevel. Og udover vi står i baren et par gange om året, holder vi også rus-arrangementer, revy-fester og fester efter hver større eksamen nede i byen. Det er faktisk et så givende samarbejde for restauratørerne, at de gerne vil sponsorere os og give os mulighed for at forhandle om priserne.

(Desuden ved en mediciner i Århus også godt, hvor man skal gå hen, hvis man vil møde andre medicinere. Dét kan heller ikke være skidt for omsætningen på de pågældende diskoteker…)

Derudover ved jeg, at økonomerne, juristerne, samfundsvidenskab, mat./fys. og flere andre festforeninger på Aarhus Universitet har lignende aftaler med værtshuse og diskoteker i byen.

Så jeg mener kritikken er skudt helt ved siden af. Hvis en restauratør vil tjene penge på studerende, så skal de ikke forbyde fredagsbarerne - de skal tværtimod samarbejde med dem.
(Og når de mener, det er rimeligt at tage 50 kr. for en fadøl, så mobiliserer vi jo heller ikke samtlige studenterorganisationer og FADL for at kræve en wild card-ordning med halv pris for studerende. Vi samarbejder med restauratørerne i stedet for).

Christian.

[quote=“kr0oZe”:2mc2iqtv]Men nu tegner Lunderen sig også for 30% af Umbilicus’ ølforsyning, så han er næppe manden med den mest objektive holdning. :stuck_out_tongue:
.[/quote]

Haha! Den var god! -ja, genoptræningen er netop startet indfor den første fredagsbar næste uge! :lol:

Vi snakkes Christian…