Snit i år

Hej!

Ved godt at det ikke er til at vide, hvad optagelses-snittet kommer til at ligge på i år, men kunne være sjovt at høre nogle forslag. Især med tanke på den nye 2-årsregel, som giver lov til gange ens snit med 1,07, hvis man starter indenfor 2 år. Hvordan tror I, at det kommer til at påvirke snittet? Har opfattet det som om, at der er mange “ældre” (altså som er gået ud af gym for over 2 år siden) som søger til studiet. Tror snittet I vil falde så?

Jeg bliver student i år, men skal lige læse fysik b først, så jeg kan jo kun håbe!

Ha det godt! :slight_smile:

Altså som du selv siger er det jo meget svært at vide hvordan snittet i år bliver. Her tænker jeg mest på at alle nye gymnasie elever kommer ud med ny skala gennemsnit og karaktere generelt. Det med at gange med 1,08 gælder først fra 2009 dvs. at ingen i år får ganget med dette hvis de starter direkte (eller indenfor 2 år).
Men synes også det er meget spændende hvad snittet bliver, bliver også student i år nemlig. En anden ting der kan have haft betydning er de ændrede krav for optagelse (mat A, fys B og kemi B), der kan meget nemt være nogle der har overset dette eller som dig selv ikke har haft mulighed for at tage fagene, og pga. af dette kan der være færre kvalificerede ansøgere i år end ellers, men hvem ved? :slight_smile:

Der er mange nye faktorer med i spil, så i bund og grund er det hele rent gætværk.

Men hvis man kigger på statistikken for kvote 2 ansøgere på KU så kan man se at der i år er langt færre ansøgere end der har været de sidste par år, hvis den tendens også holder i kvote 1 så ser det da lovende ud!
http://www.ku.dk/sa/optag/statistik/

Jeg er glad hvis snittet bare holder sig under 10,6 :smiley:
/Dorthe

Har man ikke også netop reduceret K2 for at øge optaget gennem K1?

[quote=“frold”:1igenx1b][quote]
Men hvis man kigger på statistikken for kvote 2 ansøgere på KU så kan man se at der i år er langt færre ansøgere end der har været de sidste par år, hvis den tendens også holder i kvote 1 så ser det da lovende ud!
http://www.ku.dk/sa/optag/statistik/
[/quote]
Har man ikke også netop reduceret K2 for at øge optaget gennem K1?[/quote]

I hvert fald på KU og AU, så vidt jeg er orienteret. På SDU er de vidst meget glade for deres 50/50 kvote1/kvote2 optag, og det er vidst også dem der gør mest ud af kvote2 optagelsesproceduren.

[quote=“Hyrma”:2dtsu0bj][quote=“frold”:2dtsu0bj][quote]
Men hvis man kigger på statistikken for kvote 2 ansøgere på KU så kan man se at der i år er langt færre ansøgere end der har været de sidste par år, hvis den tendens også holder i kvote 1 så ser det da lovende ud!
http://www.ku.dk/sa/optag/statistik/
[/quote]
Har man ikke også netop reduceret K2 for at øge optaget gennem K1?[/quote]

I hvert fald på KU og AU, så vidt jeg er orienteret. På SDU er de vidst meget glade for deres 50/50 kvote1/kvote2 optag, og det er vidst også dem der gør mest ud af kvote2 optagelsesproceduren.[/quote]

På SDU er optagelse kvote 2 også anderledes end på KU og AU, derfor har de fået lov til at beholde 50/50, hvor KU og AU kun har ca. 10% som optages på kvote 2

Mange gætterier, ja :slight_smile:

Da jeg så snittet på 10 til KU sidste år, tænkte jeg “så, nu er toppen ved at være nået!” Bliver spændende at se om jeg får ret, hehe. Måske bliver den på 10, men jeg holder på den falder en smule :smiley:

Sidste år var den da “Kun” på 9,9 på KU -men året før var den til gengæld på 10,0.

Orv, jeg er da frisk på at komme med et samlet gæt på kvotienten i år - men det som sagt et gæt (og enddag dårligt begrundet).

Der er i år 2 faktorer som i høj grad spiller ind: Ændret størrelse på kvote 2, samt ændrede optagelseskrav.
Starter vi med det sidste først, så ses det på så godt som samtlige universitetsuddannelser, at antallet af ansøgere er faldet. Om dette gælder medicin skal jeg ikke kunne sige, men det er sansynligt. I givet et fald i antallet af ansøgere teoretisk også give et fald i kvotienten.

Dernæst er størrelsen på kvote to ændret til 10%, og kvote 1 andelen er derfor blevet tilsvarende større. I det store hele forventer jeg, at dette igen vil give et fald i kvotienterne på KU og AU (SDU er jo i givet fald ikke med i dette, da de har beholdt deres 50/50-system).

Så mit skud i tågen er et samlet fald i kvotienterne i forhold til sidste år. Hvor meget ved jeg ikke - men 0,2-0,3 i gennemsnit skulle vidst ikke være ude for rækkevidde?

i AU er der et fald på -38,6% for folk der vil starte på sommerstart (ikke 1. prio, alle) og -42,5% på vinter, hvis vi snakker antal personer, så er det rundt regnet 800 færre end sidste år. Jeg håber faldet er 0,3 på 13 skalaen :slight_smile: Så ville det være perfekt for mig sidste år var det 9,6 (13 skalaen = 9,4 - 7 skalaen) i AU og SDU. (jeg har kigget væk fra nordmænd)

Kilde: http://www.au.dk/da/nyheder/presse/2008/110708/pdf

Nu havde jeg ikke undersøgt hvor stort faldet i ansøgere var, men et så stor fald må da give en ret så meget lavere kvotient! Det ser ud til, at de gymnasie-elever som i 1.g for 3 år siden valgte de rigtige valgfag i år har en enestående chance for at komme ind på Medicin!

Sarup dine observationer er gode nok, men du glemmer dog den aendrede karakterskala. Det er foerste gang iaar, at STX elever kommer ud med den nye skala: flere elever faar karakteren 10 og derover, hvilket ogsaa maa have sin virkning og kvotienten. Det bliver spaendende at se, hvilken vej det gaar d. 30. juli.

Jeg venter spændt! Men jeg kan ikke lade være med at være glad over at det ikke længere er mig der nervøs logger ind på universiteternes hjemmeside lidt over tolv d. 30.! Det var en tid jeg godt kunne have været foruden! :smiley:

Hvis det er rigtigt 2/3 af de nye studenter vil holde et sabbatår så tror jeg ikke den ændrede karakterskala vil påvirke det helt store, for normalt er det folk der vil tage en lang uddannelse der vælger at tage en pause.

En anden konsekvens af de øgede krav vil betyde at de optagne elevers alder vil være højere.

Februarstarterne gennemsnitsalder vil øges (fra fx SDU: 22 år 2 måneder i 2007), og derfor også septemberstarteres.

Undertegnede håber meget på at starte september, da jeg er 23 år og 6 måneder til september, og hvis det bliver 2/3 af en årgang, vil det nok øges med en 8 måneder. altså ca. 23 år, der vil være grænsen imellem at starte september og februar.

Hej der Newbies er her. Bare at sige, at lang uddannelse ville være en stor hjælp, således at alle studerende bliver mere intelligente af, hvad de studerer for. Det faktum, at nogle studerende vil ikke acceptere, fordi deres nogle konsekvenser til ansigt igennem.

Er der nogle der ved hvad kvotienten var for de kvote 2 ansøgere der kom in på deres snit i de 5 relevate fag?? Og kan man overhovedet få dette oplyst??
Signe

Hej Signe!

Det er kun AU, der i kvote 2 vurdere ansøgerne udfra deres snit i de fem relevante fag. Jeg kan fortælle dig, at den lå på 7 (ny skala) i år.