Snit på KU medicin start 2024

Hej allesammen,

Jeg er i den dårlige situation at:

  1. Jeg startede på den forkerte uddannelse (det var en 50/50 på det tidspunkt for mig).
  2. Jeg har en international eksamen.

Jeg er på nuværende tidspunkt omtrent halvvejs med min bachelor i Kemi på KU, hvor jeg klarer det fint men mangler interessen og menneske-kontakten. Jeg havde i sin tid altid tænkt at det skulle være enten kemi eller medicin, og jeg må sige efter meget overvejelse at mit kald er at blive læge.

Jeg tog en international uddannelse (IB), som jeg blev færdig med i sommer 2022 med en point-total på 41 ud af 45. På det tidspunkt svarede det til 11,3-11,4 i danske karakterer (kan ikke helt huske daværende omregningsskala). Sidenhen er den ændret sig til 10,7 og 10,8. Uddannelsesministeriet revurderer karaktererne hvert år, til stor misfornøjelse fra mig.

Jeg vil gerne læse medicin på KU her fra sommer, og snittet har vist været 10,3-10,5 de sidste par år, så jeg tænker mine chancer bør være gode. Ihvertfald forestiller jeg mig at det er usandsynligt at uddannelsesministeriet sætter skalaen endnu længere ned, samtidig med at snittet stiger.

Hvad er jeres tanker? Bør jeg være bekymret? I ‘værste’ fald må jeg vel færdiggøre min bachelor og prøve igen næste år…

Tusinde tak fra en mildt-bekymret forhåbentlig fremtidig stud.med :slight_smile: .

Hej @HighProteinShake og velkommen til studmed.dk

Hvis du har besluttet dig for at skifte så er det vel bare noget med at komme igang. Søg også de andre universiteter, som minium SDU, for at øge dine muligheder for at komme ind hvis du er i tvivl om du har snittet til KU :wink:

Dbh.
KmK

1 Synes om

Jeg tænker det samme. Det er aldrig for sent at følge sin drøm om at blive læge. :slight_smile:
Søg søg søg.

1 Synes om

Jeg kan jo, ligesom alle andre, ikke være sikker på noget som helst, men jeg kan se, at omregningen er ændret i 2023. Som du også siger, så bliver den nok ikke sat ned igen inden sommer. Hvis snittet nogensinde har været over 10,8 på medicin på KU, så er det vist meget længe siden.

Hvis jeg var dig, så ville jeg på ingen måde være bekymret.

1 Synes om