Snit på universiteterne

, , ,

Hejsa

Jeg kan se at snittet er faldet på en del af universiteterne i år. Især i Aalborg, Odense (Esbjerg afdelingen) og Aarhus (med Kandidat i Herning). Hvilket jeg er ret overrasket over. Jeg havde godt læst at Aalborg ville udvide studiepladser, men dog er det stadig et markant fald.

Jeg skriver for at høre om der er nogen som har nogen tanker ift snittet næste år. Jeg er nemlig kommet ind i Aalborg, men er blevet lidt i tvivl om, hvorvidt jeg skal tage imod pladsen grundet private ting i familien. Samtidig er det også mit drømmestudie. Jeg har et snit på 9,3 og har søgt ind gennem kvote 2, men jeg kan regne ud at jeg er kommet ind igennem kvote 1 i Aalborg. Er der nogen som har nogen tanker ift. snittene på de forskellige universiteter næste år, og om det ville være meget dumt at vente til næste år?

Kære Filippa,

Jeg synes du skal sige ja til din studieplads i Aalborg, nu når du siger det er dit drømmestudie. Du kan altid søge næste år, hvis du har mod på at starte studie nu :slight_smile: Man kan aldrig være sikker på, om adgangskvotienterne falder eller stiger, men jeg synes der er nogle ting der peger på, at den godt kan falde lidt mere endnu. Fx øger de fortsat antallet af studiepladser på medicin med 140 årligt frem mod 2030. Derudover så vi et rekordfald i antal ansøgere på medicinstudiet i år, hvilket også kunne være årsagen til faldet i adgangskvotienterne i år.

1 Synes om

Jeg er nok af en lidt anden mening, værende én der har brugt rimelig lang tid på starten af bacheloren pga familiære ting.

Jeg vil tale for at du venter, for du har en tvivl af en grund. Jeg synes studiet er hårdt nok som det er, og at det er bedst at få en god start. Nogle kan måske klare det fint selvom der sker en masse i baglandet, men det vil unægteligt gå ud over enten noget af det sociale eller det faglige, når det nu er noget du selv er i tvivl om. Det er simpelthen for intenst til andet, i min optik.

Hvis du kom ind i år er chancen for du også gør næste år rimelig god. Og gør du ikke, så kan du forbedre fagsnit eller du kan gøre det allerede nu som helgardering til andre uni’er end SDU, hvis det er relevant. Holde fysik/matematik/kemi varmt for du får brug for det på studiet.

Alt nogen kan udtale sig om vedrørende næste års snit vil være ren spekulation.

Så gå med dét der føles rigtigt i maven. Studiet er der også næste år og det er nemmere at starte ‘frisk’ end fra et dårligt udgangspunkt og evt ende med at søge dispensationer pga forsinkelse eller i værste fald droppe ud/blive smidt ud.

Tusind tak for svar​:raising_hands:

Tusind tak for svaret. Jeg tror jeg ender med at vente til næste år​:folded_hands:

Der arbejdes hårdt på fra Yngre Læger og Lægeforeningen om at sænke optaget allerede nu, da vi allerede producerer alt for mange læger (forventet 10.000 for mange i 2035) og læger går allerede arbejdsløse i mangel på introstillinger.

Jeg vil pba. dette selv vælge at takke ja til en studieplads i år og måske søge orlov undervejs hvis det bliver nødvendigt, hvis jeg stod i samme situation.

2 Synes om

Hej Mignon, vil du gerne uddybe hvad Yngre Læger og Lægeforeningen konkret gør for at sænke optaget? Jeg synes kun jeg kan se, at de skriver indlæg og artikler for at gøre politikere samt befolkningen opmærksom på emnet, men jeg kan slet ikke finde nogle steder der fortæller om hvad der helt konkret bliver gjort ved sagen. Er selv bekymret for fremtiden som medicinstuderende som mange andre, så det ville virkelig hjælpe. På forhånd tak :folded_hands:

1 Synes om

Hverken YL eller Lægeforeningen kan aktivt sænke optaget, men de kan synliggøre problemet ved at præsentere data og prognoser, som kommunikeres via forskellige kanaler til politikere, befolkningen og medlemmer. Man skal forstå, at der er mange interesser på spil for alle parter (inkl. universiteterne), og det at synliggøre problemet er blot det første skridt. Et andet væsentligt emne i det her er de eksisterende (mis)forståelser omkring lægefaget som gør opgaven for fagorganisationerne ret svær.

Derfor blev mit råd til trådstarteren præget af den nuværende eller snarlige virkelighed. Jeg oplever at mange (mig inkl.) ikke rigtigt vidste hvad lægekarrieren og vejen indebærer på kort og lang sigt (især lodtrækninger ved rul og KBU, krav om geografisk fleksibilitet ved intro- og HU, samt politiske beslutninger som umuliggør ansættelser eller slutstillinger som speciallæge i f.eks. universitetsbyer).