Søger for andet år i træk - hjælp!

Jeg ville sætte stor pris på lidt gode råd og vejledning ift. min motiverede ansøgning. Jeg er i tvivl om det bliver for meget en sniksnak, den måde jeg skriver på, men jeg har svært ved at gennemskue hvordan jeg skal skrue den sammen klogest!

Bare fyr løs med kommentarer, hvis nogen mener at de kan hjælpe :slight_smile:

[i]Motiveret ansøgning – Medicin, Københavns Universitet

Jeg læser nu på 2. Semester, Odontologi (KU), efter at jeg sidste år beklageligvis ikke kom ind på lægevidenskab som min 1. prioritet. Snart har jeg i et år gået med kraftige overvejelser om, hvorvidt jeg kunne blive glad for tandlægefaget, hvor jeg gentagne gange er nået frem til, at dét som jeg brænder for ikke blot er lokaliseret i kæbe og mund, men hele kroppen. Jeg er overbevist om at jeg formentlig ville klare odontologiuddannelsen ganske tilfredsstillende, men uddannelse handler for mig om passion og engagement, interesse og velvære – derfor søger jeg igen i år.

Min interesse for lægevidenskab har udviklet sig siden gymnasiet, hvor jeg i 3.g valgte at skrive den større skriftlige opgave, SRP, om stress og depression, fra en fysiologisk og biokemiske vinkel. Jeg var i kontakt med læger og andre fagligt relevante personer, bl.a. fra medicinalfirmaet Lundbeck, som foruden den faglige oplysning, kunne fortælle mig om arbejdet bag forskningen i firmaet, hvilket jeg blev meget inspireret af.

Jeg har efter min STX-eksamen i 2009 arbejdet med forskellige fag, der kunne udvikle mine sundhedsfaglige og kommunikative evner. Herunder skal arbejdet som støttepædagog nævnes, hvor jeg var tilkoblet en pige med talevanskeligheder, en dreng med Calvé Perthes Syndrom og, efter behov, en anden pige med diagnosen ADHD. Det var udfordrende, men meget lærerigt, og det lykkedes mig at få opbygget en vigtig gensidig tillid.
Endvidere har jeg arbejdet som pædagogmedhjælper på et bosted for udviklingshæmmede, hvor jeg fortsat er ansat. Det har givet mig kendskab til forskellige diagnoser, herunder Down Syndrom, Autisme og Spasticitet. Mine funktioner her har bl.a. været hjælp til daglig personlig hygiejne. Arbejdet har desuden givet mig en indsigt i nonverbal kommunikation, herunder tolkning af behov og ønsker ud fra helt anderledes signaler, end hvad man til daglig er vant til.

I 2010 var jeg elev på Gymnastikhøjskolen i Ollerup, som foruden alt det fysisk aktive, lagde stor vægt på selvstændighed og lederevne. Det udviklede mig til at skulle tage beslutninger på egen hånd, og stå med et ansvar over for andre mennesker.
Generelt har min gymnastiske karriere, som har ført til nationale såvel som internationale mesterskaber, bidraget til min evne om at præstere under pres. Desuden har jeg altid skullet strukturere min tid vældig nøje og have styr på mine prioriteringer, hvilket jeg har kunnet konstatere på mit 1. år af en akademisk udd., er utroligt essentielt for at klare et studie godt.

Mit nærmeste kendskab til medicinstudiet ligger primært i familiære forhold, idet min søster netop er startet på kandidatudd. på lægevidenskab(KU) og min mor er sygeplejerske. De har bidraget til en større forståelse for studiets omfang og ligeledes overbevist mig om min interesse for faget.

På odontologi har jeg fulgt kurset humanbiologi/cellens kemiske komponenter (1.sem.) samt kurset celle/væv (2.sem.) sideløbende med medicinstuderende, hvilket giver mig alle forudsætninger for at vide, hvad studiet indebærer, og om jeg virkelig brænder for det. Indtil nu har jeg skilt mig ud på mit nuværende studie, idet mine interesser favner væsentligt bredere end blot det tandlægerelevante. Det er ikke nok for mig at vide hvordan jeg skal udføre en given behandling – jeg vil vide hvorfor! Desuden gælder det for mig ikke kun om at overleve studiet – jo bedre man klarer sit studie, jo mere kvalificeret er man, når man kommer ud på den anden side.
Jeg ved med mig selv at jeg er selvdisciplineret nok til at kæmpe mig igennem, og det skal være med overskud til at se, alt det fascinerende, som kroppen byder på![/i]

Den fylder præcis 1 A4.

Venlig Hilsen Maria :slight_smile:

Du må gerne skrive 2 sider, det er retter fra maks. 1 til 1-2 A4 sider.

Tak for det lille praktiske tip!
Hvis du nu alligevel har kæmpet dig igennem min ansøgning, må du virkelig gerne komme med et par kommentarer til den, hvis du ellers har nogle :slight_smile:

Lige en lille kommentar til din ellers fine ansøgning.

Da du nu har mulighed for at tilføje noget til din ansøgning, ville jeg anbefale dig at komme ind på hvad det er der helt konkret gør at netop du kan gennemføre studiet.

Du skriver “Jeg ved med mig selv at jeg er selvdisciplineret nok til at kæmpe mig igennem” det er nok ikke en vending jeg ville have brugt. Du skal tænke på at KU hovedsagligt tænker på dig som studerende og ikke som færdig læge. Når du bruger udtrykket “kæmpe mig igennem” lyder det som 6 år der bare skal overståes, og det er jo meningen at det skal være spændende at lære om, og ikke en kamp. At der så er ting der er mere spændende end andre er noget helt andet :wink:

Bare lige mine umiddelbare tanker, brug dem hvis du vil :slight_smile: