Specialer og AI

Nu er AI under en rivende udvikling og nogle spår, at fx radiologer ikke vil være så eftertragtede lige om lidt, fordi AI vil hurtigere og nemmere være i stand til at udføre deres arbejde.
Derfor bekymrer jeg mig lidt om hvilke specialer man bør vælge at gå ind i, og hvilke man skal holde sig langt fra, for at man vil kunne klare fremtiden med AI?

Hej,
Jeg er begyndt selv at være lidt bekymret - dog står jeg først selv til at skulle vælge speciale om mange år. Jeg kommenterer dog indlægget fra i sommers i håb om, at nogen har gjort sig nogle erfaringer eller tanker på området :sweat_smile::crossed_fingers:

Ingen teknologi har udkonkurreret mennesket.

Da bilen kom tænkte man sikke meget tid man kan spare på transport. Ingen bruger så meget tid på transport, som i i dag.
Da vi fik elektroniske journaler: Det bliver så meget nemmere at få overblik over patienten. Aldrig har læger kigget så meget på en skærm og så lidt på den enkelte patient.
Menneskelige relationer vil til en hver tid vinde over det modsatte. Angst, ensomhed, mistrivelsel - bygger jo netop i mange tilfælde på manglen på dette.

Er arbejde som læge anderledes om 20 år grundet AI. Ganske sikkert. Er der færre læger end i dag. Næppe.

Blot mine egne tanker.

6 Synes om