Speciallæge uddannelse

Hej, hvordan foregår en speciallæge uddannelse? Skal man også til eksamener, ligesom på universitetet, eller er det kun praktisk? Får man desuden løn? Og er en speciallægeuddannelse påkrævet? Jeg er selv specifikt i psykiatrien og mulighederne for dette speciale

Vh

Hej,

Jeg svarer lige kort. Hvis du vil have uddybet er du velkommen til at skrive igen.

Typisk er den delt mellem et regionshospital og et universitetshospital. Dvs. at man i perioder arbejder på det ene hospital og i andre perioder på det andet hospital.
Speciallægeuddannelsen tager 4-5 år alt efter hvilken speciallæge man vil være.

Nej, der er ikke eksaminer, men du skal opfylde en række mål. Dette er både praktiske og akademiske.

Ja du får fuld lægeløn, og du stiger i løbet af din speciallægeuddannelse.

Nej du behøver ikke blive speciallæge, men det er et krav at være speciallæge for at få en slutstilling (fastansættelse på hospital eller i lægepraksis). I praksis bliver langt de fleste læger speciallæger på et tidspunkt.

Dbh.
KmK

1 Synes om

Jeg kan supplere med at som led i ens kliniske arbejde og speciallægeuddanelse er der i uddannelsen ofte en række specialespecifikke kurser. Altså kurser, hvor man løftes teoretisk eller praktisk (særligt de kirurgiske fag) inden for det felt man er ved at uddanne sig i. Det er ganske hyggeligt og så mødes man med ligesindede fra samme region - for de mindre specialer - hele landet.

Ens for alle speciallægeuddannelser er man også skal have et forskningstræningskursus - her skal man typisk skrive en opgave. Man skal vise at man forstå kritisk litteraturlæsning, og har indblik artiklers opbygning og forskellen på en statusartikel, en peer reviewed etc.

1 Synes om

Som Trold skriver det.

Jeg er øjenlæge og på en hel årgang er der kun 19 om året i Danmark. Så på mit hold sås vi til kurser 2-3 gange om året af typisk 3-4 dages varighed. På den måde kommer man i de små specialer til at kende kollegaer på tværs af landet meget hurtigt.

Der er nogle specialer som opfordrer til, at man tager forskellige europæiske eller andre internationale eksamener. Indenfor oftalmologien opfordres folk til at tage den fælleseuropæiske skriftlige og mundtlige eksamen, der finder sted en gang om året i Paris. Her deltager 6-700 øjenlæger. I mange europæiske lande er det et krav at bestå den eksamen, for at man kan blive speciallæge. Dumper man, så må den forsøges taget om året efter. Jeg tog den og det var da egentlig fornuftigt nok. Man kommer op i 560 multiple choice spørgsmål som man har 3 timer til at klare. Derefter 1 times mundtlig eksamination på engelsk (eller tysk, fransk, spansk eller tyrkisk om man hellere vil).

Bestået eksamen åbner op for at arbejde i alle EU lande. Dvs din autorisation som speciallæge gælder umiddelbart og uden videre hvis du gerne vil slå dig ned i Cannes f.eks.

Held og lykke.

1 Synes om