Speciallægeuddannelse i England

Jeg har søgt rundt omkring dette emne, men har stadig jeg har et par spørgsmål, så jeg håber der er nogen herinde der kan svare mig.

Hvordan er reglerne hvis man (som dansk uddannet læge, med gennemført KBU i Danmark) ønsker at tage en speciallægeuddannelse i England?
Kan man frit søge ind, eller er der nogen form for supplering der er krævet (de har jo 2 års turnus modsat vores ene år KBU).

Er der evt. nogen der har prøvet dette, som kan komme med lidt erfaringer?

Kigget i tråden her: indlaeg75776.html

Du skal nok være opmærksom på at alle tager til England så konkurrencen er benhård. Der er vist også noget med at det er næsten umuligt at få en slutstilling derovre.

Derudover så mener jeg at EU-retten sidestiller det engelske og danske turnusforløb selvom der er forskel i længden.

Tak for besvarelserne.
@Frold - jeg har tidligere set indlægget du linker til, men det er jo primært turnus, og ikke specifikt målrettet imod speciallægeuddannelsen.
@Struense - har du evt et link til det med sidestilling af turnusforløbene - synes nemlig tidligere at jeg har læst at man skulle supplere, også selvom man var fra et EEA land; men kan ikke finde tilbage til hvor jeg læste det i sin tid. Jeg er ikke bekymret over konkurrencen - tager ikke derover for at det skal være “lettere” at blive speciallæge - jeg har bare altid gerne ville flytte til England :slight_smile:

Vil stadig meget gerne høre fra folk der evt har prøvet processen men at flytte derover efter turnus/KBU.

Nej, desværre. Jeg har bare læst EU-ret i sin tid, hvor en af hovedpunkterne er den frie bevægelighed for arbejdere. Denne indebærer bl.a. at lige uddannelser/kvalifikationer, selvom de ikke er opnået på helt ens vis, skal godkendes af andre EU-lande så længe de er opnået i et EU-land. For eksempel retten til selvstændigt virke givet af den danske regering kunne jeg forestille mig skulle accepteres af den engelske.

Anyways, efter at have rodet rundt på NHS i et par minutter fandt jeg: http://www.medicalcareers.nhs.uk/postgr … he_ee.aspx

Det umiddelbare problem er vist at SST ikke længere udsteder papirer på retten til selvstændigt virke.

Efter man har opnået aut.til at virke som læge tsv F2 i England er man lige stillet med de britiske læger.
Du skal bare kontakte lægefroeningen i London og høre om mulighederne for en residency stilling.
tjek!
http://www.bma.org.uk/

Du skal dog være opmærksom på England er blevet en “varm kage” for alle nye EU landene! så regn med mange konkurranter.
" hvor der er vilje er der altid en smutvej"

held og lykke