Spg. vedrørende Kvote 2 optagelse for en ihærdig idrætsstud

Hej alle i gæve Studmed’er!

Som overskriften siger, har jeg lige et par spørgsmål vedrørende kvote 2 optagelse på medicin.

Jeg læser idræt på 5 semester i Århus, men vil gerne ind og læse medicin allerede i 2007.
Mit snit fra gymnasiet ligger på 9,0, og derfor er det planen at søge ind via kvote 2. (Helst i Århus)

Da jeg startede på uni lige efter afsluttet gym., har jeg ikke, som så mange andre, et meter-langt CV med relevante aktiviteter.
Dog skal det nævnes, at jeg i løbet af idrætsstudiet har haft fag som: anatomi (Fin Bojsen-Møller), arbejds- og trænings fysiologi og biomekanik. (de sidste to fag læser jeg i dette semester på videregående niveau.)

Samtidig overvejer jeg kraftigt at tage et halvt år til England for at arbejde som handicap medhjælper, måske allerede fra januar 2007.
Derved kommer jeg op på 19 point, hvilket jeg håber, er nok til at komme i betragtning til en plads på studiet.

Mit spørgsmål til jer er så, om det er realistisk at tro på, at jeg kan komme ind via kvote 2 i 2007, på baggrund af et udlandsophold i England og idrætsstudiet?
Dvs. strikke en adgangsgivende motiveret ansøgning sammen kun ved hjælp af min tid som studerende, og et halvt år som caretaker?

  • Og er det overhovedet muligt at søge selvom jeg, til den tid, sidder i England og stadig mangler 4-5 mdr. af udlandsopholdet?

Jeg vil lige nævne, at den studievejleder jeg er tilknyttet på idræt ikke har formået at hjælpe mig nærmere et svar på disse spg…

Med venlig hilsen.
Anders.

Hej Anders!

Nu er jeg ikke studievejleder, men mener nu alligevel at jeg kender en del til systemet fra min egen tur igennem møllen…

pkt. 1, så lyder de 19 point du har (vist ud af 20 mulige i Århus-systemet ikke?) som nok til at blive taget i betragtning - altså få din motiverede ansøgning læst. Du vil på nettet, eller hos studievejledningen, kunne finde ud af, hvor mange point der skulle til for at blive læst i år og sidste år.
pkt. 2, Du vil godt kunne ansøge i foråret 2007, selvom ikke alle dine aktiviteter er afsluttet. Du vil bare skulle eftersende dokumentation (udtalelse fra arbejdsgiver, eller lign) omkring den 1. juli…
pkt. 3, så handler det mere end noget andet om din motiverede ansøgning, du skal vise:

  • at du har tænkt over hvad det vil sige, at arbejde som læge
  • hvad det vil sige at læse til læge
  • at du har noget erfaring fra tidligere du kan anvende for at underbygge ovenstående.
  • at du har en dybere liggende motivation for at ville studere 6 år mere - UDEN MERIT.
  • at du er villig til at flytte for at komme ind på dit drømmestudie - søg alle 3 steder…
    dvs. du ved hvad studiet indeholder, du kender studieplanen, du kender kravene, etc etc…
    tag evt. et kig her på siden, der ligger mange gode ansøgninger herinde, og smid eventuelt din egen ansøgning ud til korrekturlæsning fra de studerende, som frekventerer dette fantastiske site. dernæst - vær ude i god tid - jo flere gange du får den læst igennem og rettet til, jo bedre…

Det var nogle af mine egne erfaringer (jeg er nødt til at tage forbehold for eventuelle ændringer, foretaget siden jeg selv søgte… :slight_smile: )

håber det var til hjælp…
mvh, docihope

Hej
Du skal i hvert fald lige være opmærksom på at din aktiviteter. for at blive taget i betragtning, skal være afsluttet senest 1.juli. Lagde bare lige mærke til du skrev at du ville mangle 4-5 måneder af din udlandsophold/handicaphjælper når du ansøgte

Tak for svarene, i har allerede været en stor hjælp. :slight_smile:

  • Jeg kommer lige med et par uddybende spørgsmål, for lige at få et par ting sat på plads:

@ Docihope:

Med hensyn til pkt. 3 og den motiverede ansøgning:

  • Som jeg forstår det, er det muligt at skrabe flere end 20 point sammen, men da det de sidste 2 år har været nok med 16 til at få sin ansøgning læst,
    vil jeg være på den rigtige side med 19.

  • Den ”erfaring fra tidligere” som jeg har, kommer mest af alt fra de fag jeg har haft i løbet af idrætsstudiet, men tror du at jeg med fordel kan
    bruge, dvs. nævne, denne erfaring i min ansøgning? – og så selvfølgelig
    mit kommende arbejde i udlandet.

  • vil det fremgå af de ansøgninger jeg skriver, at jeg også søger de to andre steder?
    Og i den sammenhæng vil jeg lige høre, om du ved hvor jeg kan finde en liste over pointgivende aktiviteter ved KU? – En tilsvarende
    den de har hos AU: http://www.au.dk/da/sun/umedicin/opt-stud.htm
    På medicins hjemmeside (KU) kunne jeg kun finde oplysninger om den motiverede ansøgning.

Mvh, Anders

Hej Anders!

rigtigt set - min fejl - det er muligt at samle mere end 20 point! nærmere bestemt 25. så med 19 point ser det jo fornuftigt ud, men der er desværre ingen garantier - pointene kan teoretisk set stige til over 19, men det må siges at være lidt usandsynligt…

erfaringsmæssigt synes jeg absolut du har meget at trække på. du er studievant, du ved hvad det vil sige at skulle tage et læseansvar på egen hånd, og du kender til fagene. Bare vær opmærksom på at udtrykke lyst og motivation til MEGET mere læsearbejde… :wink:

om det vil fremgå at dine ansøgninger at du søger alle 3 steder. både og. ansøgningen du afleverer til universiteterne vil selvfølgelig afsløre at du søger alle 3 steder, men udvalget der læser din ansøgning har kun den motiverede ansøgning, så jeg synes du selv skal nævne det deri…

du bør virkelig støvsuge din fortid, og nævne ALT, du kan relatere bare lidt til medicin, mennesker, viden, arbejdsiver, etc etc etc.

ved ikke nøjagtig hvor du kan finde KU’s pointsystem, men ring evt. og spørg en studievejleder - tlf: 35327091

håber det hjalp:-)
mvh, Docihope

For resten,
hvordan får man fat i “den centrale studievejledning”? – jeg snakkede med en vejleder fra medicin i går,
og han henviste mig til den centrale studievejledning, men jeg glemte at spørge hvordan man kommer i kontakt med dem.

Never mind!
Jeg fik fat i studiekontoret, som havde styr på det. :slight_smile:

Dejligt at høre! :smiley: