Spørgsmål til alle jer kloge mennesker :)

Hej studmed :slight_smile:

Vil først lige starte med at undskylde hvis jeg har skrevet indlæget det forkerte sted, og hvis mit indlæg ikke har noget med dette forum at gøre.
Grunden til at jeg valgte at skrive her, var fordi at jeg ikke rigtig kunne finde andre forums på nettet der passede til mit emne.

Jeg skriver fordi at jeg for to år siden brækkede min hæl (omkring ledet) i mindst fem stykker ved et åndsvagt “stunt”. Jeg blev derefter opereret, og nu virker den helt fint igen.
Lægen der opererede mig sagde efterfølgende at jeg nok ville ha en nedsat bevægelighed i foden pga skaden/operationen (fik sat en plade og 5-7 skruer ind som stadig sidder der), og at der ville være en forhøjet risiko for slidgigt i foden fordi brusken i ledet havde fået et slemt slag. Hun frarådede mig at finde et hårdt fysisk arbejde (betonarbejder f.eks.) og sagde også at jeg nok ikke skulle starte til f.eks. fodbold, håndbold etc. (igen pga skaden).

Mit problem er så at jeg for nogen år siden gik til judo, og har nu gået og overvejet at starte igen inden for den nærmeste fremtid, men er ikke sikker på om det evt. ville kunne skade min dårlige for endnu mere på længere sigt?

Mit spørgsmål er så: Er der noget jeg kan gøre for at kunne dyrke den sport uden risiko for yderlig skade - tænkte evt på træning af foden gennem styrketræning, daglige bevægeligheds øvelser og evt et “strækbind” (eller hvad de nu hedder dem der man vikler rundt om anklen, håndledet etc.)?
Eller skal jeg bare helt holde mig fra judo?

Endnu en gang undskyld hvis at jeg postet forkert…

Mvh Henrik

Jeg tror du skal konsultere din læge.

Eller en fysioterapeut.

Dette er ikke et konsultationsforum, prøv venligst Netdoktor eller lign. Ja, og bestil en tid hos egen læge! God bedring