Spørgsmål vedr. anatomi

Hej.

Er der nogle, der kan fortælle mig, hvor meget man skal lære udenad i anatomi? Jeg har fundet en anatomibog (Thieme: Atlas of Anatomy), hvor der er over 700 sider fyldt med navne og begreber. Forventes det, at man skal kunne dem alle uden ad til eksamen og derefter som læge?

Mvh.

Medicinstuderende

Nu kender jeg ikke bogen

Men som udgangspunkt: ja (hvis du vil ha’ 12), som læge nej…

Tusinde tak for hurtigt svar!

Kunne du anbefale en (eller flere) gode anatomibøger, evt. andre medicinbøger?

Mvh.
Medicinstuderende

Du kan finde boglister på de respektive boghandlere:

KU:
https://www.academicbooks.dk/da/pensumlister?un=6273792&st=600

SDU: Studenterboghandelen

AU; Medicin - Aarhus

Dem kan du jo kigge på… jeg er ikke opdateret med de seneste bøger der bruges, men mange kan jeg dog kende… :slight_smile:

Tusinde tak frold!

Mvh.
Medicinstuderende

Det er typisk Netters atlas de fleste køber. Jeg havde dog også Sobottas (i et bind) og var svært tilfreds med denne, så Netter blev næsten ikke brugt.
Thiemes er sikkert også udmærket, husker den svagt, men fik kigget i den elektroniske udgave af den et par gange…

Det er forskelligt mellem de forskellige universiteter hvor meget du skal kunne til en specifik eksamen. Hvilket universitet tænker du på?

Jeg tænker på SDU :slight_smile:

Nu kan jeg se på SDU’s boghandlerside, at der er fem bøger for anatomimodulet som er obligatoriske at have. Kan det virkelig passe, at man skal købe dem alle sammen, og kommer man i så fald til at bruge dem alle?

Mvh.

Medicinstuderende

Okay. På SDU skal du ikke kunne hele anatomibogen til én eksamen.
Anatomien på SDU er delt ud på flere moduler (et semester består af 2 moduler). Du har således anatomi som følger:
Modul 2: Bevægeapparatet
Modul 5: Hjerte, lunger og kredsløb
Modul 6: Indre organer (Særligt mave, tarm og lever)
Modul 7: Kønsorganer og reproduktionssystemet
Modul 8: Nyrer
Modul 9: Neuroanatomi

Det betyder reelt at der eksamineres i anatomi på 6 moduler og derved 6 særskilte eksaminer. Så det meste af det du ser i bogen er pensum, men du bliver ikke stillet til regnskab for det hele på én gang.

Ang. bogindkøb skal du ikke købe alle bøgerne. “Anatomimodulet” er modul 2 og der er det en god ide at have en bog at læse efter (fx Bevægeapparatet, Bojsen Møller) og et atlas (Fx Netters eller Thiemes). Derudover skal I lære om Embryologi og dertil kan man også købe en bog.

Håber at det hjælper dig lidt :wink:

Tusinde mange tak skal du have!

Det var til stor hjælp!

Mvh. Medicinstuderende