Sport og medicin studiet

Hej

Jeg vil hører om nogle herinde som vil/kan fortælle mig lidt om fravær på medicinstudiet.

Jeg dyrker sport på højt niveau, og vil meget gerne fortsætte med dette under studiet.
I den sammenhæng kan der blive perioder (fra et par dage til ca. 2 uger) hvor jeg er i udlandet.
Er dette muligt? Hvis jeg nu er væk midt i noget vigtig undervisning, eller lign.
Kan jeg så evt. tage dette på et senere tidspunkt, eller blot selv læse op på det jeg vil mangle?

Desuden har jeg hørt, at arbejdsmængden er meget svingende. Altså man i tider har ekstremt
meget arbejde, for så at have så godt som fri i andre perioder?

På forhånd tak!

Tror jeg godt du kan på SDU: http://www.syddanskelite.dk/ . Flere fra mit semester er på denne ordning.

I min studietid (1986-ordningnen) var det ikke noget problem, det krævede blot lidt planlægning. Jeg trænede ca. 20-25 timer/uge og klarede mig ok. Jeg præsterede bl.a. at være til cellebiologieksamen om formiddagen og kørte DM i enkeltstart om aftenen.
Igen - planlægning - planlægning - planlægning, og sørg for at sætte noget goodwill i banken hos dine undervisere/kliniksteder, så der er noget at tære på, når sporten kræver sit.

Jeg har gået på hold med flere elite-sportsfolk og det kan godt lade sig gøre. Det gælder om at planlægge, søge dispensation om flytning af obligatorisk undervisning i tide - og så villighed til at knokle i de perioder, hvor du har tid.
Universitetet (KU) er vist ikke helt nemme at arbjede med i den forbindelse, men det er slet heller ikke umuligt!

Som de andre skriver - planlægning!

Jeg har læst/læser på SDU uden at have været på eliteordningen. I perioder har jeg trænet 2-3 x dagligt á cirka 30-35 timer på en uge. Jeg har altid vidst hvornår mine konkurrencer lå og dermed kunne planlægge eks. at tage flere fag et semester og holde mere fri det næste hvor træning har taget meget tid og energi… klaret alle eksamener fint og endda haft tid til 1 års fuldtids virkariat undervejs… hvor der er vilje der er vej :doc: