SPV-kursus

Hej.

Jeg overvejer at tage et SPV kursus her til August, men er blevet lidt i tvivl, da der står man skal til en adgangstest den første gang man kommer. Nu er mit spørgsmål så: Er der nogen der ved hvad denne adgangstest går ud på, og hvor meget man skal kunne i forvejen for at bestå den?

Mvh
Anna

Hej Anna

Der er ingen grund til at frygte den omtalte adgangstest. Ved tilmelding til SPV-kurset får man udleveret en såkaldt “SPV håndbog”, som man bliver testet i den første gang, man møder. Stort set alle der har læst bogen igennem har bestået uden problemer. Bogen er på knap 250 sider og indeholder spv-relevant teori samt instruktioner i praktiske gøremål. Den kan snildt læses på en weekend eller på en uge, hvis du ønsker at tage det stille og roligt :smiley:

samme som Hien…

Bare rolig Anna… det er meget let læseligt stof, så det er ikke noget du skal bruge uanet tid på. Så meld dig da til, og få det kursus. Jeg har selv været super glad for at tjene pengene under studiet. Det er ikke ret mange der har samme “gode” betingelser for job under studiet. Giver ganske gode penge, og du kan vælge hvornår du vil arbejde :smiley:

og så giver det dig også et indblik i selve “arbejdet” på diverse afdelinger… Så held og lykke…

Senere kan du jo altid prøve kræfter med vikariater etc;) - men en ting ad gangen…

Jamen nu er jeg straks mere rolig.
Lige nogle opfølgende spørgsmål:
Hvilket semester anbefaler i at man er på før man tager SPV-kurset? Jeg har hørt at man kan tage det allerede lige efter man er optaget på medicin (altså i princippet inden man starter uddannelse), men det må da være en fordel at have et par semestres erfaring?

kkk:
Du skal være startet på 1. sem. før du kan tage kurset. Altså kan du ikke tage det i September, hvis du er vinterstarter.

Man skal bare tage det på 1. sem., niveauet er ikke specielt højt. Og så er der vist ret stor efterspørgsel efter SPV´ere for tiden. Så bare kom i gang.

Det gælder bare om at komme igang fra starten, første semester er alligevel der, hvor du vil have mest tid til det.
Det er ikke rigtigt SygePlejeVikar relevant at have det store forkromede indblik i genetik eller cellebiologi.
Dit arbejde kommer i starten mest til at bestå af faste vagter på bæltefikserede psykiatriske patienter eller hjælpe med pleje af meget tidskrævende patienter.

Hvis du kender nogen, der læser medicin, kunne du jo låne bogen af dem og bladre lidt i den, bare for at få et indtryk af hvad jobbet går ud på.

held og lykke
steen

Nu ved jeg ikke lige hvor du skal læse, men i odense kan man tage kurset lige før man starter på 1. semester.

Jeg synes helt klart du skal tage det på 1. semester og så tidligt som muligt (du har bedst tid der og du kommer til at lære mange mennesker at kende fra studiet)… Men i KBH er det i hvert fald sådan er der er stor rift om pladserne og at det er de studerende der er længst som kommer på de første på kurser på semesteret…