hey jeg skal snart op til en prøve i spv kursus, hvor man ud fra sygeplejebogen skal besvare en multiple choice test. Jeg undrer mig over hvilke typer spørgsmål der kan komme…så jeg ville blive meget glad hvis i kunne skrive, hvilke spørgsmål der kom til jeres prøve…
Jeg har 2 dokumenter vedr. psyk og spv-delen af eksamen.
tilføj mig på msn så sender jeg, eller giv mig din e-mail
Til SPV-prøven vil der overordnet set være spørgsmål, der går på faktiske og håndgribelig ting. F.eks. hvordan normale blodsukker-, blodtryks- og temperaturværdier, korrekt løfteteknik af patienter og lignende.
Kort sagt er det som udgangspunkt godt at bide mærke i de forskellige talværdier for blodtryk, temperatur, blodsukker, puls, respirationsfrekvens osv., der nævnes i SPV-bogen.
Det er i hvert fald det, jeg husker fra den skriftlige SPV-eksamen :angle:
Hey Andreas, kan du ikke skrive din mail til mig, så jeg kan tilføje dig?
Hej.
Er der mulighed for, at der er nogen, der kan sende de omtalte dokumenter omkring psyk og spv-delen af eksamen til mig ?
Vh
Caesar0102
Kan det ikke blive smidt op et sted, hvor vi alle kan hente det?
Ellers er min mail [email protected]
Tak
Nu vil jeg ikke spolere noget, men jeg synes I skal være varsomme med at gøre SPV-tests offentlig tilgængelige som fx her på studmed.dk. Medmindre det ikke er direkte kopier af selve de tests som FADL bruger. Da jeg var til prøven, så det ud som om, at FADL havde et bind af forskellige SPV-tests (A, B, C, D osv.) med hver deres rettenøgle. Det er en afkrydsningseksamen og man får svaret samme dag (netop pga. rettenøglen). Hvis det rygtes eller opdages at visse kopier af disse tests florerer, så kunne jeg godt forestille mig, at FADL ville blive misfornøjede og i værste fald indføre en helt ny eksamensform. Se bare eksemplet fra SDU, hvor nogle forsmåede studerende fortalte anatomiunderviseren, at folk kun læste hans besvarelser til opgavesættene som forberedelse til eksamen. Vi skal hjælpe hinanden - ikke modarbejde hinanden.
Jeg forstår sådan set godt behovet for at kende testens art, hvilken type spørgsmål der kan komme osv. Når det er sagt, så er den SPV-bog altså også rimelig hurtigt læst og man burde kunne bestå prøven ved blot at læse bogen nogenlunde grundigt. Visse afsnit har fx også stor relevans til den skriftlige psyk.prøve (Århus) og det kan derfor kun anbefales at man sætter nogle dage af til at få den læst.
Hej
Er der nogle som stadig ligger inde med opgaverne? Så må i meget gerne sende dem til mig [email protected]
Tak
God pointe dr. Bonde. Det er ikke så fedt at have rettenøglerne i fuld offentlighed…
Jeg har ikke set det dokument som går på omgang, men i udgangspunktet er det vel ellers helt ok at diskutere hvilke spørgsmål som gik til eksamen.
Egentlig er det lidt “over the top” at begynde at stresse over spv eksamen, den har vist aldrig været specielt umulig, og hvis du ikke klarer den, så er det nok nærmere en pegepind på at du må læse bogen igen- mere end noget andet.