Sso

Hej - jeg skal i løbet af året skrive sso om diabetes med kemi B som mit hovedfag g biologi c som mit bifag. Kan i anbefale nogle gode bøger??? og hvordan kan jeg inddrage mest muligt kemi i mit emne ???

Hej,

Smut du ind på bibliotek.dk og reserver følgende:

Medical biochemistry - John W. Baynes; Marek H. Dominiczak

  • Her er alt det basale biokemi forklaret, efterfølgende med et helt kapitel tilegnet DM. Niveauet er nok lidt højere end en SSO kan stille krav om, men du vil vel gerne have 12? :angle:

Basisbog i medicin og kirurgi - Torben Schroeder

  • Også et fint kapitel om endokrinologi og DM2, inkl diagnostik og behandling.

Nemlig og når du så har læst det, så er du klar til at læse (og forstå) kap. i medicinsk kompendium bind2 om DM. Så ved du mere om DM end din biologi- og kemi lærere tilsammen. Herefter går du ind på pubmed.com og finder et par relevante referencer, som du bruger din opgave.

Du kommer måske til at støder dig ind i det her problem - der er ikke så meget kemi in diabetes.

Det meste af diabetes læredom anbefaldt her er biologi - og jeg skal understrege at det kan være mega kompliceret - idet diabetes påvirker alle organer i kroppen alt fra hjerne, til lever, nyrer, mavetarm, muskler, hjerte-kar, fedtvæv etc, så for at forstå diabetes skal du kende physiologi og metabolism at alle organer.

Det meste af kemi i diabetes er biokemi, dvs biologi først, kemi er kun til støttende funktion, dvs det meste består af pathways or ikke så meget redox ligninger and kemisk reaktioner. Det kunne måske være et problem for dig der du har kemi på et højere niveau end biologi.

Det eneste kemi som jeg kan komme i tænke om i diabetes er receptology (medicinal chemistry) og strukturale kemi, som kan være ret langhåret og er langt over niveauet af gymnasium og kan tage årer at lære.

Tusind tak - det var rigtig rart med noget feedback

Jeg tænkte på om opbygningen af insulin, glukose, glykogen samt glykogenese ikke ville fylde en del af kemi delen ?

Er der en af jer der har lyst til læse min opgave igennem når jeg engang er færdig?

Hvis du skal have hjælp til at bevare overblikket i disse pathways for Diabetes type 1, så vedhæfter jeg lige følgende billede:

Hvis jeg gemmer billedet så er det for småt utydeligt til at jeg kan læse hvad der står - og hvis jeg trykker på det, kommer jeg direkte ind på http://www.postimage.org/

Jeg tror nok du skal starte med at afgrænse det område du vil dække.

Svare vel til at ville skrive om biler - det er jo nemt nok, men det bliver hurtigt så overfladisk at ingen gider at læse det eller give en god karakter - du må finde et område inden for sukkersyge, som du vil skrive om.

Nu kender jeg ikke noget til SSO - sådan noget havde vi ikke før Bertel kom til magten… :lol:

[quote=“Mims”:3k7rbou8]Tusind tak - det var rigtig rart med noget feedback

Jeg tænkte på om opbygningen af insulin, glukose, glykogen samt glykogenese ikke ville fylde en del af kemi delen ?

Er der en af jer der har lyst til læse min opgave igennem når jeg engang er færdig?[/quote]

  1. Opbygningen af insulin: En udmærket idé at komme ind på det under det kemiske. Du kan evt. perspektivere til C-peptid og forklare, hvordan man bruger det klinisk.

  2. Du kan måske bruge diabetisk ketoacidose til at forklare, hvordan patologi i biokemiske pathways manifesterer sig ved sygdom. Det ville være en udmærket vinkel IMO. :smiley:

Jeg håbede ellers på at jeg kunne lave det som thumbnail. Skidt pyt, her kommer den: