Standby-pladser

Hej

Jeg sidder her og skal snart udfylde min KOT-ansøgning. Jeg er efterhånden blevet ret sikker på at medicinstudiet bliver 1. prioriteten, derfor vil jeg også søge en standbye-plads hvis jeg ikke kommer ind i år. Jeg kunne bare godt tænke mig at vide hvad chancen er for at blive tilbudt at starte med det samme hvis man har fået en standbye-plads. Har I noge erfaring med det?
Min situation er nemlig den, at jeg skal til udlandet hele efteråret og regner derfor med at starte til februar, men skulle jeg få en standbye-plads og takke ja, hvor stor er sandsyneligheden så for at jeg rent faktisk bliver tilbudt at starte med det samme?

-Ulla

Standby
Det er muligt at søge om en standby-plads. Ønsket om standby angives på ansøgningen ved afkrydsning, og kan vælges for en, flere eller alle éns uddannelsesønsker. Der er et meget begrænset antal standby-pladser på medicinstudiet, der tildeles efter karaktergennemsnit. Hvis du ikke bliver optaget på uddannelsen, og har sat kryds ved standby, er der en mulighed for, at du kan blive tildelt en standby-plads/ventelisteplads. Hvis du får en standby-plads, kan du enten blive tildelt en plads 1. februar 2006 eller få tilsagn om en plads 1. september 2006. Vær opmærksom på, at hvis du får tildelt en standby-plads, har det den konsekvens, at du ikke vil komme i betragtning til dine lavere prioriterede uddannelsesønsker, da en standby-plads betragtes som en plads på uddannelsen.

fra: http://www.studieguide.sdu.dk/studier/i … =9&id=1157

Tak for det hurtige svar. Jeg tænkte nu mere på om der er nogen, der har erfaring med at “blive kaldt ind” på en standbye-plads. Altså har fået brev om at de har fået en standbye og en uges tid efter har fået tilbundt at starte.

Hej!
Jeg ved desværre ikke hvor mange der får tildelt en standby-plads, men jeg har fornemmelsen at der er en del som bliver “kaldt ind”… Jeg går på 1.sem. KU og der er da 4-5 på mit hold (ud af 24) som er blever kaldt ind i løbet af efteråret… jeg ved så ikke om det er normalen er exceptionelt mange… Desuden endte der med at være 12 pladser i overskud da nogen aldrig er mødt til studiestart - dvs. yderligere 12 på standby kunne være startet hvis de andre ikke havde vist en smule omtanke…
Jeg kan da lige tilføje at der er et 2.sem. hold næsten er udelukkende standby-overflyttere…så det er dog ikke alle der bliver kaldt ind… Din alder kan måske give dig et hint om hvor du står i køen…
Håber ovenstående gor mening :wink:

Okay… Det lyder jo også helt fint. Jeg gætter på at jeg får en standbye hvis adgangskvotienten fortsætter med at stige. Så håber jeg bare på at jeg bliver kaldt ind til februar-start og ikke allerede i september.

Hei! Jeg kom ind på medicinstudiet via standby-plads. (går på 2.semester nu) Jeg forstod det slik at når man har en standby-plads og f.eks. bliver tilbudt at starte i februar 2006, så har man lov til at takke nei, og gemme standby-pladsen til høsten 2006! Lykke til med ansøgningen!!

det tror jeg desværre ikke er rigtigt… hvis man har stand-by skal man enten takke ja tak når tilbudet melder sig ellers mister man retten til pladsen… det er hele fidusen i stand-by - at man skal være klar til at træde til så alle pladser udfyldes!

mht til alder kan jeg tilføje at skellet sidste år gik ved juli 1983…dvs er man født før det fik man plads til sommer og efter plads til vinter… med mindre man ønsker vinter for der er altid færrest… :0)

Hej

Hermed en rettelse af Lotus:

Jeg er 20 år of fik en standbyplads ved studieoptagelsen i 2004, og i brevet jeg fik, stod der, at hvis der blev ledige pladser, dvs. frameldinger inden 16. august, så skulle jeg starte til september. Det blev der ikke, så jeg fik et tilsagn om en garanteret studieplads til sep. 2005. Hvis der blev plads før tid, dvs. allerede til februar 2005, så kunne jeg vælge at sige “ja tak”, men jeg kunne også sige nej, og så stadig bruge mit tilsagn til september 2005. Der blev ikke plads til mig ved feb. optagelsen, så jeg starter om et par måneder med sikkerhed.

Summasumarum; Man kan godt afslå tilbuddet om studieplads til februar, og så vente med at starte til september. Det kan man fordi KU udmærket ved, at mange er ude at rejse eller har arbejde på fuldtid, og derfor ikke måske ønsker at starte allerede til februar, når de alligevel er i gang med at arbejde…så kan de ligeså godt vente et halvt år til!!

1 Synes om