Standby ved SDU, kommer jeg ind?

Hej alle!
Jeg er kommet på standby på medicin ved SDU her i 2007. Selvom det kan være svært at sige med sikkerhed, vil jeg høre, hvor store mine chancer for at komme ind er? Kan umiddelbart se, at der er 285 optagne og 15 på standby. Kan jeg forvente at komme ind, og hvordan har tendenserne mht. standby-pladser været de foregående år?
Og har I nogen anelse om, hvad folk på standby bliver sorteret efter?

Jeg forventer selvfølgelig ikke, at I ved, hvor mange der dropper ud :wink: Men ville være meget rart at vide, om jeg skal regne med en plads eller ej…

På forhånd tak

Jeg vil tro, at folk med standby bliver sorteret efter alder, ligesom ved optagelsen! Altså, hvis grænsekvotienten fx bliver 9,4 og der er 3 pladser tilbage, får de 3 ældste med 9,4 jo pladserne, og derefter bliver de 15 næstældste med 9,4 - og nedad - tildelt standby.

Så jeg tror, at det er de ældste med standby, som får en plads til september, hvis nogen skulle springe fra!

Jamen det kunne jeg nemlig også godt frygte lidt… Vil mene, at jeg er relativt dårligt stillet med mine ~ 19,5 år så… ;-/ men nu ser vi… Det er vel ikke usandsynligt at 15 personer siger nej tak…
Men kan man se tallene fra sidste år med, hvor mange der sagde nej til deres pladser?

Hmm, med frygt for at lyde pessimistisk, synes jeg tværtimod at det lyder usandsynligt at 15 siger nej :?
Folk har jo lavet deres prioriteringer for mindre end en måned siden, så jeg finder det usandsynligt, at så mange allerede skulle have ændret mening!
Og hvis de er blevet tilbudt en plads på medicin, er de i den forbindelse blevet afvist på deres resterende prioriteringer, og har derfor ikke rigtig noget at “falde tilbage på” - med mindre der selvfølgelig er frit optag, eller at de har andre bevæggrunde for at takke nej til pladsen.

Og selv hvis de takker nej, skal du huske på at universiteterne altid overbooker studierne, således at det antallet passer, hvis nogen springer fra!
Så - med forbehold for at jeg ikke har nogle fakta at bygge min teori på, - tror jeg desværre ikke at sandsynligheden for at starte i år er stor :expressionless:

Sætter da pris på din ærlighed :slight_smile: Synes jeg har hørt på alt for mange optimister sige: “Kun 15 på standby… Det burde da nok kunne lade sig gøre”

Er jo så garanteret plads i 2008… Men det jeg frygter er så, at jeg ender på vinterholdet i 2008, dvs. med start i februar 2009 :S Så er der jo pludselig lang tid til… Men må nok hellere forberede mig på start til næste år i stedet, så jeg ikke ender med at blive skuffet.
Men kan jeg risikere at få et brev i fx januar om, at der er kommet en ledig plads på vinterholdet 2007? Det vil jo være meget rart at vide, hvis man begynder på noget job. (Dette spørgsmål henvender sig nok mere til SDU end her på studmed, men kan jo være I ved noget)

Jeg tror da egentlig ikke at du først kan risikere at komme på vinterholdet i 2009! (Tænk at der skulle kommer noget positivt fra hende :lol: )
Jeg mener at have hørt/læst, at man kommer ind til sommerstart året efter!
Det ligger jo egentlig også i deres beskrivelse af standbypladser; at man er “sikret optagelse året efter”!

Mht. vinterstart kan du vist også blive tilbudt en plads der, hvis nogen er sprunget fra!
Men tjek hellere op på begge ting ved Studievejledningen.

Men jeg håber da på at se dig i år eller til vinter, for jeg forstår udmærket godt din iver efter at komme igang!!
Jeg var selv ved at dø invendigt til udsigten om at vente “heelt” til februar :lol:

Caspar: Der er indtil videre kun én der er sprunget fra, og pladsen er accepteret af en anden, men du kan følge med på denne side http://intern.sdu.dk/enheder/studie/Stat/aktuel/
Der er et link til en pdf fil med det info om hvor mange der har responderet.

Håber jeg da heller ikke… Men må jo bare vente og se hvad der sker… En del fra min tidligere skole starter nemlig på vinterholdet, så ville jo være rart at komme med der. Men det er jeg jo ikke rigtig herre over :wink:

Vil undersøge start i februar 2009, samt mulighed for plads nu til vinter nærmere. Men hvis folk takker nej til pladsen, sker det vel her til d. 16(??). august, hvor man skal bekræfte pladsen. Så venter indtil videre og ser om der skulle komme et brev deromkring.

Mange tak for dine svar :wink:

Mange tak. Jeg prøver at følge med på linket… Men 1 :frowning: Det var da ikke mange…

Makilla har nok ret her… Der er ikke mange der siger nej… Kan se, at 235 har sagt ja tak, hvor én har sagt nej… Ses i 2008 :stuck_out_tongue:

Yep, hun har ret - chancerne for at 15 siger nej er meget små.
Da jeg i 2005 blev færdig med gymnasiet, søgte jeg ind på KU. Jeg blev optaget på standby - med mine (dengang) 18 år på bagen, kan jeg sige så meget som at jeg ikke fik tilbudt en plads samme år. Derfor fik jeg dog også et tilsagn om, at jeg var optaget pr. 1 september 2006 - altså som sommerstarter. Så vidt jeg derved kan forstå, bliver du (hvis du ikke har bedt om andet) automatisk sommerstarter hvis du har tilsagn fra standby.

Vh.

Yes, håber da på at blive sommerstarter i 2008 så. Og ikke vinterstarter (februar 2009). Men kan se, at 16 sagde nej tak sidste år. Men det er nok temmelig usammenligneligt fra år til år.

Jeg venter fortsat på en eventuel plads på SDU.
troelsr var så venlig at give mig linket http://www1.sdu.dk/Adm/Studie/kotoptag/ … us2007.pdf

Her er det muligt, at følge med i, hvor mange der har sagt ja til deres plads, og hvor mange der har sagt nej.

    1. Men hvad er “2. runde” helt præcis?
      Fordi lige pt. kan jeg se, at 8 har sagt nej i 1. runde.
    1. Betyder det så nødvendigvis at disse 8 pladser er gået videre til folk på standby?

Som jeg skrev tidligere overbooker universiteterne studierne, da de ved, at der altid er et vist frafald. Mener at have læst et sted, at de overbooker medicinstudiet med 7 %, men nu kan jeg selvfølgelig ikke huske hvor, eller om jeg i det hele taget husker rigtigt.
Ellers se denne artikel fra sidste år, hvor der i slutningen står noget om, at KU overbooker:

http://www.bt.dk/article/20060818/NYHED … 80105/1039

Mht. 2. runde ved jeg ikke, hvad der menes med det. Umiddelbart ville jeg tro, at det betød at man kunne søge ind på de studier, hvor der er ledige pladser, men det giver ingen mening, eftersom der står tal ud for medicin, hvor der jo ikke er ledige pladser :blink1:

Ja - det kan jeg selvfølgelig godt se, at de er nødt til. Så det er jo svært at sige, om pladserne går videre eller ej.

Ang. 2. runde, så troede jeg i starten, at det var folk fra standby. Men hvis man kigger på de andre uddannelser holder det heller ikke.
Men ihvertfald, kan jeg jo ikke gøre det store, andet end at vente og følge med i udviklingen af “ja tak”/“nej tak”. Hvis der er en, som ved, hvad 2. runde er, ønsker jeg stadig at få svar på dette :slight_smile:

Caspar: Der var sidste frist for at svare ja/nej til pladser igår, og pdf filen er opdateret idag. Der er 14 der ikke har svaret, og det må vel være det samme som at de ikke vil have pladsen(eller hvad? nogen der kender til det?)… Der er 14 der mangler at svare og 8 der har svaret nej, i var 15 på standby, you do the math :wink:

Ikke at jeg garanterer noget OVERHOVEDET, for det kan jeg ikke, jeg er bare en menig stud.med(og nu på den nye studieordning YEAH, glæder mig allerede til en ny rus tur og introperiode, det er festligt), og jeg kender INTET til standby systemet. OG jeg skal være den første til at beklage, hvis dine forventninger ryger i vejret og ikke bliver opfyldt.

Hvis jeg var dig, så ville jeg logge ind på selvbetjeningen og se om du er blevet “opgraderet”…

Hvad angår diskussionen i havde i torsdags(tidligere her i tråden) om, hvorvidt man bliver sommer eller vinterstarter med en standby plads, så kommer det vel an på, hvad de der ikke ville have pladsen oprindeligt er blevet tilbudt. Hvis alle der har svaret nej tak er blevet tilbudt sommepladser, så laver SDU vel ikke flere vinterpladser, bare så de personer med standbyplads og en alder under 22-23 ikke bliver sommerstartere.

[hr]
Makilla: Jeg tror ikke at du skal regne med at der overbookes i samme stil i år, grunden var jo at svenskere kunne være optaget både i Danmark og i Sverige samtidigt. Nu er der imidlertid blevet rettet op på omregningen af svenske karakterer. Jeg tror at der er taget højde for den mindre mængde svenskere i forbindelse med udregningen af antallet af plads tilbud.

Af ren nysgerrighed, hvordan er status så nu, Caspar?
:smiley:

Hej!
Jamen jeg startede med at ringe til SDU. De fortalte mig, at de overbooker studiet, hvilket jo vil sige, at x antal nej, ikke betyder at x antal fra standby kommer ind. Det var selvfølgelig lidt ærgeligt.
Men alligevel dumpede der et brev ind d. 15. august, og jeg sagde pænt Ja tak til pladsen. Så jeg bliver vinterstarter d. 1. feb. 2008. Så det er jo fantastisk!

Jamen det er jo fantastisk :smiley:
Super godt, at der alligevel ikke var grund til min pessimisme :lol:

Mange gange tillykke med det!

Nice!
Jamen så ses vi jo i februar!

Jeg siger mange tak :wink: Starter du også i februar Sarup? Og hvad med dig Makilla?