Start?

Hej

Hvis jeg søger ind på kvote 2 medicin i Odense, og er 20 år (blev student i 2010), og i tilfælde af at jeg får en plads, starter jeg så i september?

Det er der vel ingen der kan sige?

De ældste starter først. 20 år er vel i den sammenhæng ikke meget, specielt ikke i betragtning af det er svære og svære at komme ind på kvote 2, hvorfor kvote 2 ansøgeren må skønnes at blive ældre og ældre og vel typisk har mere end 1 års anciennitet i forhold til gym…

Men ved jeg det? Nej - jeg gætter…

Ingen ved det for at sige det rent ud :slight_smile:
De tager de ældste først det er korrekt, men aldersfordelingen kan jo være ret svær sådan et forudsige.

Ja, det kan jeg godt se.
Problemet er at jeg jo skal til at skrive mig op til en lejlighed, og koodineringen og organiseringen af det hele så alt passer med datoer og tidspunkt, virker så uoverskueligt lige nu.

Du ved slet ikke OM du bliver optaget endnu og det kommer du alligevel ikke til at vide før om lang tid… det må du bare acceptere…
Det jeg ville foreslå er at du skriver dig op til alt det du er interesseret i, du kan jo altid takke nej tak, hvis du finder ud af at du er kommet ind til vinter eller måske et andet sted… Du skal bare være åben omkring det…
Det du skal huske på er at alle andre der søger ind står i samme situation som dig… der er ingen der ved noget… og det er udlejerene nok godt klar over :slight_smile:
Håber det hjalp :slight_smile:

Nej, jeg ved ikke om jeg kommer ind, og det var også derfor jeg klargjorde den situation i skulle tage hensyn til, når I svarede. Dvs. HVIS jeg kommer ind.

But I got you :smiley:
Jeg tager det som det kommer

Mit gæt er at du som 20-årig bliver vinterstarter.

[quote=“frold”:2tv20fvf]Det er der vel ingen der kan sige?

De ældste starter først. 20 år er vel i den sammenhæng ikke meget, specielt ikke i betragtning af det er svære og svære at komme ind på kvote 2, hvorfor kvote 2 ansøgeren må skønnes at blive ældre og ældre og vel typisk har mere end 1 års anciennitet i forhold til gym…

Men ved jeg det? Nej - jeg gætter…[/quote]

Umiddelbart ville jeg da sige at gennemsnitsalderen bliver mindre da der såvidt jeg er orienteret kommer færre kvote 2. Desuden starter flere lige efter gymnasiet, end da jeg startede. Altså vil gennemsnitsalderen blive mindre.

Jeg var 20 da jeg startede, har fødselsdag i maj, og husker det som at jeg var lige ved at blive sommerstarter (Født et par mdr før og jeg var blevet det) men startede til vinter istedet!

/Christian

Det er selvfølgelig rigtigt - formuleret på den måde.

Min pointe var snare - at man nok ikke som 20 årig skal regne med at komme ind på kvote 2, da antal K2-pladser er væsentlig reduceret, hvorfor det nok kræver flere og flere meritter at komme gennem K2-nåleøjet og disse tager tid at opnå… En gang var K2 lidt erhvervs-erfaring. I dag på medicinstudiet er det: erhvervserfaring, frivilligt arbejde, foreningsarbejde, anden endt uddannelse f.eks. sygeplejeske - ja, læs selv ansøgningerne i rette forum…

Jeg gætter også bare…

[quote=“Krelle”:981u7x40][quote=“frold”:981u7x40]Det er der vel ingen der kan sige?

De ældste starter først. 20 år er vel i den sammenhæng ikke meget, specielt ikke i betragtning af det er svære og svære at komme ind på kvote 2, hvorfor kvote 2 ansøgeren må skønnes at blive ældre og ældre og vel typisk har mere end 1 års anciennitet i forhold til gym…

Men ved jeg det? Nej - jeg gætter…[/quote]

Umiddelbart ville jeg da sige at gennemsnitsalderen bliver mindre da der såvidt jeg er orienteret kommer færre kvote 2. Desuden starter flere lige efter gymnasiet, end da jeg startede. Altså vil gennemsnitsalderen blive mindre.

Jeg var 20 da jeg startede, har fødselsdag i maj, og husker det som at jeg var lige ved at blive sommerstarter (Født et par mdr før og jeg var blevet det) men startede til vinter istedet!

/Christian[/quote]

Som de andre pænt påpeger, så vil du højst sandsynligt blive vinterstarter. Men dér er intet galt i at skrive dig op allerede nu. Så har du blot bedre chance for at få én af de lækre opskrivningsboliger. Det kan godt betale sig at være kræsen, hvis man skriver sig op i god tid.

-og lige en kommentar på frold’s sidste indlæg. Nu er det jo sådan, at kvote 2 udgør 50% på SDU. Og man bliver vist under alle omstændigheder indkaldt til en skrift.prøve, hvis man har et snit på 6. Det er ikke ligesom på KU og AU, hvor kvote 2 udgør 10% (?)

Så man skal bare give den gas, hvis man brænder for studiet! Afsted med den ansøgning!

Netop derfor må K2-ansøgerne søge på SDU og netop derfor bliver der øget konkurrence og netop derfor gætter jeg at det presser alderen op.

Men jeg sidder ikke i ansættelsesudvalget…

Selvfølgelig skal du søge - ellers kommer du jo aldrig ind :wink:

@Frold; Er selv vinterstarter fra 2010, og dér er alderen ikke videre høj. Tror gennemsnittet er 20-21 år. Men kan selvfølgelig sagtens være anderledes v. sommerstart.

@lixox Men gennem kvote2?

@Frold: ? er ikke helt med på, hvad du spørg til. Er personligt én kvote 1’er. Men umiddelbart synes dér ikke nogen videre aldersforskel ml. kvote 1 - og 2…

Tja, nu er det jo mange år siden jeg var gennem møllen(snart 13 år)… :slight_smile:

Men min opfattelse var at der var en væsentlig aldersforskel alene af den grund at K1 ansøgeren kommer direkte fra gym eller lign, mens K2 ikke gør…

Jeg tager sikkert fejl - det var heller ikke meningen af afspore debatten…