Starte på medicin direkte fra anden videregående uddanelse?

Hej,
Er der nogen der startede på medicinstudiet efter at have været på en anden videregående uddannelse(2-3 eller 4 år evt.) med det samme? Følte i jer klar til at starte og hvilke overvejelser gjorde i jer da i skiftede til medicin?

Hej - jeg har skiftet efter 3 år på et andet studie (samfundsvidenskabeligt).

Jeg skiftede fordi jeg ikke kunne lide fremtidsudsigterne ift. excelark og kontorarbejde.

Jeg kom ind og læser nu medicin. Du må spørge om alt. Jeg var selv meget forvirret og i tvivl.

Det er ikke altid en dans på roser. Jeg synes det er hårdt at ens venner bliver færdige mens jeg selv læser videre… jeg synes det er fortvivlende at høre hvor hårdt mine venner indenfor medicin arbejder og hvor tit de siger “skulle have læst IT/ingeniør” haha.

Med det sagt så er det spændende og vildt. Ift at sammenligne sværhedsgrad skal du nok nævne hvad du læser nu. Studiet er tungt på udenadslære (meget) men nemt i den forstand at man ikke skal rationalisere og forstå teori som på fx statskundskab!

Nogen gange er det overvældende og jeg kan godt få lyst til at skifte tilbage haha. Men hvad fanden, nu prøver jeg.

Ved det var en kort og intetsigende besked, men spørg gerne. Jwg tror jeg kan svare om alt ift. sådanne et skift.

1 Synes om

Jeg har en færdiggjort bachelor, og startede, godt nok på biomek, et år efter jeg færdiggjorde bacheloren. Jeg gjorde mig faktisk ikke de store tanker. Jeg kunne mærke, at jeg blev nødt til at give det et skud, og så måtte det briste eller bære. Jeg havde den backup, at jeg vidste, at jeg kunne fortsætte på kandidaten på mit gamle studie, hvis det her ikke var noget for mig.

Jeg vil så sige, at studiet ikke kun er tungt på udenadslære. Der er også utroligt meget forståelse, der er nødvendig, hvis du skal klare dig igennem studiet.

1 Synes om

Jeg er i gang med kandidaten på min pågældende uddannelse, så jeg har desværre brugt mit retskrav. Der er stadigvæk gode chancer for at komme tilbage på min uddannelse, hvis medicin ikke ender med at være for mig.

For et halvt år siden, havde jeg også den tankegang, at jeg blev nødt til at prøve det, men nu er min holdning sådan, at jeg hellere vil være mere sikker i min beslutning, end at prøve det bare for at vende tilbage til min nuværende uddannelse.

Jeg har heller ikke haft sabbatår som du har, så jeg har heller ikke haft ro til at overveje om hvorvidt at starte på medicin ville være det rigtige lige nu. Derfor står jeg midt i et dilemma. Hvis jeg starter på medicin her i september, har jeg større chancer for at komme tilbage til min gamle uddannelse, men hvis jeg tager vinterstart er der mere begrænsede chancer, men fordelen ville være at jeg får et halvt års “sabbatår”, som også ville give muligheder for mere velinformerede beslutninger.

Hvad er det, der gør, at dine chancer for at vende tilbage til dit nuværende studie er værre, hvis du tager vinterstart?

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl, men jeg mener at have set dig poste en del om det her skift. Det lyder som om, at du ville have godt af noget tid væk fra et studie, så du for alvor kan mærke, hvad du vil. Det skal selvfølgelig ikke være på bekostning af din uddannelse, men hvis du kan gøre det uden de store konsekvenser, så ville jeg selv vælge det, i hvert fald.