STEM: Det svære specialevalg

Edit: afstemning

Edit by frold: sat STEM foran emnet…

He,he. Det er sgu en meget sjov test. Jeg endte faktisk på det speciale jeg helst vil have… og helt uden at snyde… :lol:

hmm… jeg endte i emergency medicine… nu skal vi så bare have oprettet specialet i danmark… eller vent - jeg kunne jo også bare tage til udlandet :smiley:

att. Hauge…
Jeg endte også selv der og det nok i virkeligheden også det jeg allerhelst vil.

Hvis man sniger sig lidt omkring på internettet kan man læse, at Ålborg er ved at undersøge mulighederne for at etablere det som efteruddannelse på en Narkoseuddannelse… De er vist ved at snakke med Boston om et udvekslingsprogram.
Indtil da kan du more dig på:
akutmedicin.org
Som er et interesseselskab for den slags herhjemme
eller:

gruntdoc.com
som er en amerikansk emergency medicin blog…har nogle gode røverhistorier.
vh

Michael

Glem ikke Trauma.org

Kristian

Bo på landet - ikke så meget andet! (lig mærke til rimmet :wink: )

Øhm… hvad er paraklinik? :blink1:

røntgen, blodprøver, ekko, EKG, dyrkninger, osv…

Alt det du ikke selv kan undersøge eller spørge patienten om, men som maskiner skal gøre for dig.

Tak :slight_smile: … eh… kan man blive speciallæge i det, eller har jeg misforstået?

Du kan blive speciallæge i radiologi, nuklearmedicin, klinisk biokemi, klinisk immunologi, patologi m.m. Altsammen paraklinik.

Aha… hehe nu er jeg med :smiley: mange tak hehe

LOL det workflow passer perfekt for mig…not so hardworking og ønske om at blive øjenlæge!

Med alle dem der vil “Styre gasserne (Anæstesi)” skal der nok blive nogle der brænder fingerme… Ja, der bliver sgu brug for noget “karrierevejledning”, som der er lagt op til i principprogrammet.

Men det er vel også forventelig - når det praktiske og klinikken er langt væk og de tunge bøger tæt på, så er det den praktiske-idyl man vil/søger.

Når man bliver “gammel” og sat som undertegnet, så vil man frihed og ikke mindst vagtfrihed :smiley:

[quote]Med alle dem der vil “Styre gasserne (Anæstesi)” skal der nok blive nogle der brænder fingerme… Ja, der bliver sgu brug for noget “karrierevejledning”, som der er lagt op til i principprogrammet.
[/quote]

Narj, alle raske drenge-stud.med’er vil på et tidspunkt i løbet af studiet være bedøvelæger, ligesom alle flittige pige-studine-med’er vil være pædiatere eller gynækologer. Det er fuldstændigt analogt med, at alle drengene vil være brandmænd/politimænd og pigerne vil pædagoger.

Når man runder de 30, bliver man ligesom mere glad for sin nattesøvn og udsigten til en hoveduddannelsesstilling i indeværende århundrede. På den baggrund så bliver psyk/almen praksis/rheumatologi alligevel alternativer.

Erfaringen viser da også, at det heller ikke er 30% af en medicinerårgang, der bliver narkoselæger, og mig bekendt er 50% af den mandlige befolkning herhjemme da heller ikke brandmænd.